دوئل یزدانی و تیلور از کجا شروع شد: یزدانی پادشاه شد و تیلور جادوگر ماند!

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان شب گذشته با برگزاری فینال مسابقات اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم در شهر اسلو نروژ دنبال شد که ایران در دو وزن ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم با حضور حسن یزدانی و امیرحسین زارع صاحب دو مدال طلا شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف عظمت دولت بیکوف از قزاقستان رفت و با نتیجه ۱۲ بر ۲ پیروز شد.

یزدانی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اتهان راموس از پورتوریکو قرار گرفت و با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری رسید و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. وی در این مرحله در سرشاخ به آرتور نایفونوف از روسیه دارنده مدال برنز المپیک پیروز و فینالیست شد.

بولدوزر ایرانی در دیدار با دیوید تیلور (جادوگر) در چهارمین تقابل با نتیجه ۶ بر ۲ پیروز شد تا هم انتقام المپیک را بگیرد و هم نخستین طلای کاروان را کسب کند. نکته عجیب اینکه داور با تاخیر چند ثانیه‌ای و بعد از کشتی‌گیران وارد تشک شد.

دوئل تیلور و یزدانی از دید فلو رستلینگ

جی دی ریدر در مطلبی که فلو رستلینگ منتشر کرده است نوشت: عقیده دارم رقابت کایل اشنایدر مقابل عبدالرشید سعدالله‌اف بزرگترین رقابت کشتی دوران است. هنوز هم روی این موضع هستم. اما رقابت دیوید تیلور و حسن یزدانی با کمی اختلاف می‌تواند جانشین این رقابت شود.

بسیاری از مردم معتقد هستند که رقابتی وجود ندارد، چون تیلور ۰-۳ از کشتی‌گیر ایرانی پیش است. با این حال من اینجا هستم تا به شما بگویم که این کاملا یک رقابت است و چرا شما نباید چهارمین بازی این رقابت را که هفته آینده برگزار خواهد شد از دست بدهید.

تردید‌هایی درباره رقابت چهارم وجود دارد

چون بازی سوم بسیار نزدیک بود، تردید‌های زیادی درباره بازی چهارم در اسلو وجود خواهد داشت. آیا جادوی بازی چهارم به سود یزدانی خواهد بود؟ به هرحال کسب چهار پیروزی متوالی مقابل چنین کشتی‌گیر خوبی دشوار است. آیا دیوید با ضعف یزدانی آشنا است؟ هر کشتی‌گیر چه تغییراتی را به کار خواهد گرفت؟ آیا یزدانی سعی می‌کند طرح بازی مشابهی را به شکلی بهتر پیاده کرده و مانع از حملات دیرهنگام شود؟ آیا یزدانی می‌تواند بازی را بار دیگر به همین اندازه نزدیک اداره کند؟

این تاریخ کشتی پیش روی چشمان ما است

من درباره سعدالله‌اف و اشنایدر نیز به این موضوع اشاره کردم، اما این مسابقات تاریخی هستند. دیدار‌هایی که هواداران برای مدتی بسیار بسیار طولانی درباره آن حرف خواهند زد. می‌دانم که تیلور ۰-۳ از یزدانی پیش است، اما یزدانی هنوز یک قهرمانی المپیک و دو قهرمانی جهان در کارنامه دارد. بدون توجه به تمامی رکوردها، هردوی آن‌ها جز بزرگترین کشتی‌گیر‌هایی هستند که با دوبنده کشورشان به میدان رفته‌اند. این بالاترین سطح کشتی و اثری هنری است که باید توسط همه مورد تحسین قرار بگیرد. علاوه بر این، اگر یزدانی بتواند تغییراتی در بازی ایجاد کرده و برخلاف پیش بینی‌ها پیروز بازی شود، شرایط و روند این رقابت به کلی تغییر خواهد کرد.

دوئل تیلور – یزدانی از کجا شروع شد

یزدانی که پیش از این در سه رقابت کار را به تیلور باخته بود، توانست در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان انتقام شیرینی از این کشتی گیر زیرک و باهوش بگیرد. دلاور مرد کشتی ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۷، قهرمانی جهان ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۳ بار مغلوب تیلور شده بود و این بار در یک کشتی انتقامی با نتیجه ۶ بر ۲ از سد این کشتی گیر آمریکایی گذشت و طلای جهانی را از آن خود کرد. در ادامه مجله خبری-سبک زندگی نگارمگ به جنگ تن به تن این دو رقیب می‌اندازیم:

راند اول

حسن یزدانی به عنوان یکی از نمایندگان وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد ایران در جام جهانی ۲۰۱۷ در کرمانشاه شرکت کرد. او در نخستین مبارزهٔ خود ۱۱ بر ۱ در مقابل سردار بوکه از ترکیه پیروز شد. در این کشتی در حالی که بوکه به پشت یزدانی رفته بود و سعی داشت امتیاز بگیرد، حسن یزدانی یک فن لِنگ بر روی بوکه اجرا کرد و چهار امتیاز گرفت که اجرای این فن توسط حسن یزدانی مورد توجه قرار گرفت. او در دور دوم برای تیم ایران کشتی نگرفت و در دور سوم در مقابل اونات پروجاو از مغولستان با نتیجهٔ سیزده بر دو پیروز شد. یزدانی در رقابت نهایی مسابقات، مقابل دیوید تیلور از ایالات متحدهٔ آمریکا با ضربهٔ فنی شکست خورد، اما در نهایت تیم ایران با پیروزی ۸–۳ برابر ایالات متحده به قهرمانی جام جهانی رسید.

راند دوم

او در ۲۰ اوت در دور نخست رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ به مصاف دیوید تیلور رفت و در حالی که در پایان وقت نخست ۵ بر ۲ پیش بود، در نهایت با نتیجهٔ ۱۱ بر ۶ از این رقیب آمریکایی شکست خورد. تیلور پس از آن‌که ۲ سال پیش و در جریان رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه برابر یزدانی با ضربهٔ فنی به برتری رسیده بود و تنها شکست یزدانی را طی این ۲ سال به وی تحمیل کرده بود، بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای یزدانی کری‌خوانی کرد و بر این کری‌ها به حساسیت‌های این رقابت افزوده بود. یزدانی پس از صعود نمایندهٔ ایالات متحده به رقابت نهایی، ۲۱ اوت در دور شانس مجدد به مصاف حریفان خود رفت و با پیروزی مقابل حاج رجب‌اف و یوریسکی توریبلانکا با نتایج مشابه ۱۰–۰ و دارن کورگلیف با نتیجهٔ ۱۱–۵ به نشان برنز قهرمانی دنیا رسید.

یزدانی پس از کسب جایگاه سوم قهرمانی جهان، با انتشار پیامی از سکوی سومی این مسابقات به عنوان یکی از «تلخ‌ترین سکو‌های دوران ورزشی» خود یاد کرد. او از طرفدارانش به خاطر نگرفتن مدال طلا عذرخواهی کرد و گفت که میدان بوداپست را جبران می‌کند.

راند سوم

مهمترین پیروزی تیلور برابر یزدانی، اما مربوط به چندماه قبل در فینال بازی‌های المپیک بود. او در شرایطی که در زمان زیادی از بازی از حسن بزدانی عقب افتاده بود، ولی حرفه‌ای نشان داد و در ثانیه‌های پایانی ورق را برگرداند و مدال طلا را به نام خود کرد. در چهاردهمین روز از بازی‌های المپیک توکیو، حسن یزدانی، کشتی‌گیر ایرانی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب دیوید تیلور از آمریکا شد. تیلور پیش از آن نیز دو مرتبه در رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه و مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست موفق به شکست حسن یزدانی شده بود و طرفداران کشتی در جهان بی‌صبرانه منتظر دیدن این رقابت حساس بودند. این نتیجه در حالی بدست آمد که یزدانی تا ثانیه‌های پایانی ۳ بر ۲ پیش بود، اما با زیرگیری تیلور در ۱۷ ثانیه به پایان مسابقه، در خاک نشست و ۲ امتیاز از دست داد. مدال نقره یزدانی پنجمین مدال کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو است.

راند چهارم

حالا قریب به ۸ هفته از آن رقابت، این دو دیشب در فینال رقابت‌های جهانی به مصاف هم رفتند. اگرچه تمرکز حسن یزدانی روی شکست دادن رقیب آمریکایی بود و در این بازه زمانی از فضای مجازی فاصله گرفته بود، ولی تیلور همچنان در این زمینه پرکار است و اتفاقا از آن به عنوان ابزاری برای جنگ روانی علیه یزدانی استفاده کرده است.

پس از مصاحبه حسن یزدانی در میکسدزون سالن برگزاری مسابقات جهانی کشتی در اسلوی نروژ و آرزوی موفقیت برابر تیلور و پیروزی مقابل این کشتی‌گیر آمریکایی پس از سه شکست متوالی به ویژه شکست در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، حالا دیوید تیلور در پیامی که در صفحه اینستاگرام و توییتر خود بارگذاری کرده، به نوعی پاسخ صحبت‌های یزدانی را داده است.

اگرچه تیلور احترام زیادی برای حسن یزدانی قائل است و بار‌ها این موضوع را گوشزد کرده، ولی کری خوانی را هم خوب بلد است؛ او روز قبل از مسابقه و بعد از پیروزی در نیمه نهایی و قطعی شدن حضورش در فینال، پستی در اینستاگرام منتشر کرد که مشخصا کنایه‌ای به حسن یزدانی بود. تیلور در اینستاگرام خود نوشت: امروز سرگرم کننده بود، فردا سرگرم کننده‌تر خواهد بود. ما ۸ هفته پیش در فینال المپیک بودیم و من منتظر نبرد دیگری برای طلا هستم! با تشکر از همه حمایت ها. شب بخیر

در این دور از مسابقات یزدانی بر خلاف المپیک توکیو که با دستور کادر فنی سعی در اداره کشتی و خودداری از شیوه هجومی خود داشت، اینبار از همان ابتدا رو به جلو بود و با زیر کتف زدن و قوس کردن حریف موفق شد تایم نخست را ۲ بر صفر به سود خود به پایان برساند.

در شروع تایم دوم تیلور سعی در زیرگیری داشت، اما موفق نشد و یزدانی با همان شیوه همیشگی خود تیلور را در خاک نشاند و ۴ بر صفر جلو افتاد.

تیلور در یک دقیقه مانده به پایان موفق شد یزدانی را خاک کند و حساب کار را ۴ بر ۲ کند. تیلور در ثانیه‌های پایانی بار دیگر در خاک یزدانی نشست تا این مبارزه حیثیتی با نتیجه قاطع ۶ بر ۲ به سود یزدانی به پایان برسد.

یزدانی پیش از این در این رقابت‌ها در دور نخست استراحت کرد، سپس مقابل عظمت دولت بیکوف از قزاقستان رفت و صاحب برتری ۱۲ بر ۲ شد. یزدانی در یک چهارم نهایی نیز ۱۱ بر صفر اتان راموس از پورتوریکو را برد و به نیمه نهایی رسید. وی در این مرحله نیز مقابل آرتور نایفانوف از روسیه با نتیجه ۸ بر ۲ به برتری رسید و راهی فینال شد.

اتحادیه جهانی کشتی به حسن یزدانی لقب پادشاه داده و دیوید تیلور نیز لقب جادوگر دارد.

پایانی با اشک شادی

لحظه‌ای که در پایان شش دقیقه کشتی نفس گیر حسن یزدانی و دیوید تیلور بغض پهلوان کشتی ایران روی تشک ترکید یک ملت با او گریه کردند.

این زیباترین پایان ممکن برای حسن یزدانی بعد از بغضی بود که به واسطه شکست در فینال بازی‌های المپیک گلویش را گرفته بود. او ماه‌ها در سکوت به شدت تمرین کرد و امروز با آماده‌ترین فرم ممکن رودروی حریف شایسته امریکایی قرار گرفت.

او با سوت پایان کشتی با چشمانی گریان پیروزی خود را جشن گرفت و پس از دیده بوسی با حریف و مربی اش با پرچم ایران در سالن رقابت‌های قهرمانی جهان به دور افتخار پرداخت تا اولین طلای ایران در نروژ به دست بیاید.

پیروزی یزدانی مقابل تیلور یک پیروزی ملی و نتیجه‌ای بود که همه ورزش دوستان ایرانی آن را دنبال می‌کردند. در این سال‌ها کمتر رقابتی در یک ورزش انفرادی چنین ایرانیان را به دنبال خود کشیده و به هیجان آورده بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان