پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مسئله قطعی برق، مسئله‌ای جدید نیست. همه ما بارها و بارها با قطعی برق و طبعات آن از جمله از دست رفتن فایل‌های ذخیره نشده، فیلم تا نصفه تماشا شده، تحقیق نیمه کار مانده  و... مواجه شده‌ایم و آرزو کرده‌ایم که کاش یک منبع برق اضطراری داشتیم تا بتوان با آن، در هنگام قطعی برق همچنان زندگی را به جریان انداخت. یو پی اس (ups) دستگاهی است که این آرزو را بر آورده ساخته است و در زمان قطعی برق، می‌تواند تا حد بسیار کارآمدی انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها را فراهم نموده و از کار افتادن آنها را به تعویق بیاندازد؛ از همین‌رو است که خرید آن همیشه یک تصمیم سودمند است. در ادامه با چیستی یو پی اس، کاربرد آن، اجزا و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد. همچنین در آخر به شرح مختصری از استابلایرز می‌پردازیم‌ و در انتها، یک مرکز معتبر فروش و تعمیر یو پی اس را به شما معرفی خواهیم کرد.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس (ups) مخفف عبارت uninterruptible power supply به معنی منبع تغذیه بدون وقفه و اختلال است. بدین معنی که با خرید یک یو پی اس و نصب آن بر روی دستگاهی، افراد می‌توانند بدون وقفه و حتی در صورت قطعی برق از انرژی الکتریکی مورد نیاز برای کار کردن آن دستگاه بهرمند شوند و حتی در صورت قطعی برق کل شهر و یا کشور نیز، از میزان برق لازم بهرمند شوند.

کاربرد یو پی اس

تا به حال با کاربرد اصلی یو پی اس یعنی تأمین برق در مواقع لزوم، آشنا شده‌اید. اما یک یو پی اس قوی مزایای دیگری نظیر مانند حذف نوسانات و نویزها از جریان برق و در نتیجه سالم سازی جریان ورودی به دستگاه را نیز داراست. ورود جریان سالم سازی شده و بدون هیچگونه نوسانی، یعنی یک جریان کاملاً سینوسی، سلامت دستگاه شما را تضمین می‌کند.

اجزای یو پی اس

یو پی اس به عنوان دستگاهی که وظایف گوناگون و مهمی را به دوش می‌کشد؛ دارای تعدادی اجزای اصلی است که آنها را ممکن می‌سازند. ارتباط مؤثر این اجزا با یکدیگر و انجام وظیفه هر کدام در مواقع لازم، سبب می‌شود یک منبع تغذیه بدون وقفه عملکرد صحیحی از خود نشان دهد. در ادامه، اجزای یو پی اس را را به شما معرفی خواهیم کرد.

در وهله اول باید بدانید که آنچه یک یو پی اس را به یک منبع تبدیل می‌کند باتری یو پی اس است. این باتری که در موقع شارژ جریان برق به طور کامل شارژ می‌شود، انرژی الکتریکی لازم در هنگام وقوع قطعی برق را تأمین می‌کند.

باتری

باتری‌‌های یو پی اس انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع فلز به کار رفته در آنها، کیفیت، توان، ظرفیت و ... متفاوت می‌شوند. متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین انواع باتری یو پی اس، انواع سرب-اسید و نیکل-کادمیوم آن است.

گفته می‌شود از لحاظ توان و کیفیت، نوع نیکل-کادمیوم در جایگاه بالاتری نسبت به نوع سرب-اسید (سیلد-اسید) قرار دارد و به همین دلیل، به طبع قیمت بالاتری نیز دارد. نکته جالب توجه در مورد باتری‌ها، اندازه آنها و رابطه مستقیمی است که با ظرفیت آنها دارد. هر چه اندازه یک باتری بیشتر باشد؛ ظرفیت بیشتری دارد.

رکتیفایر (rectifier) یا شارژر باتری

طبیعتاً هر باتری به یک شارژر نیاز دارد. شارژر باتری یو پی اس، که با نام رکتیفایر نیز شناخته می‌شود‌ در واقع وظیفه تغییر نوع جریان را بر عهده دارد.

این یک مسئله پر تکرار است که برخی ورودی‌ها، فرمت خاصی را می‌طلبند تا بتوانند عمل کنند‌. به عنوان مثال شما نمی‌توانید با برنامه فتوشاپ، فایل آتوکد را باز کنید. در مورد جریان ورودی به باتری‌ها، مسئله متناوب و یا مستقیم بودن است! همان طور که احتمالاً می‌دانید جریان برق شهری یک جریان سینوسی و متناوب است. باتری برای تغذیه به جریانی مستقیم نیاز دارد که شارژر این مهم را عملی می‌کند. شارژر با تبدیل جریان متناوب AC به جریان مستقیم DC، تغذیه باتری از جریان ورودی به مدار را ممکن می‌سازد.

اینورتر (inverter) یا مبدل DC به AC

همان طور که خواندید باتری برای تغذیه از جریان مستقیم استفاده می‌کند و در نتیجه، جریان موجود در آن نیز مستقیم است. از طرفی دیگر، دستگاه‌های الکتریکی متناسب با جریان متناوب برق شهری طراحی شده‌اند و برای عملکرد، به آن نیاز دارند. پس در اینجا وجود یک مبدل که جریان  مستقیم DC را برای ورود به دستگاه به جریان متناوب AC تغییر دهد نیاز است.

کلید غیر هادی

در هنگام قطعی برق، که در ۹۹ درصد مواقع به طور ناگهانی و بدون آگاهی قبلی اتفاق می‌افتد؛ فرد هر چقدر هم سریع عمل کند نمی‌تواند پیش از خاموش شدن سیستم، به طور دستی منبع تغذیه را تغییر دهد! یک سوئیچ یا کلید غیرهادی که به طور خودکار در مدار این سیستم تعبیه شده، به سرعت هر چه تمام‌تر و به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد.

نحوه عملکرد یو پی اس

احتمالاً با شرح وظیفه اجزا، تا به حال از نحوه عملکرد یو پی اس سرنخ‌هایی به دست آورده‌اید. با قرارگیری یک یو پی اس در مدار، جریان برق شهری علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه از شارژر نیز عبور کرده، تغییر فرمت به حالت مستقیم داده و باتری را نیز شارژ می‌کند.

در هنگام قطعی برق، کلید غیرهادی به طور خود مختار به سرعت منبع تغذیه را از جریان برق شهری به باتری یوپی اس یا رکتیفایر تغییر می‌دهد. جریانی که از باتری به سمت دستگاه شارش پیدا می‌کند؛ با عبور از اینورتر تغییر فرمت به حالت متناوب داده و تا زمان قطعی همچنان برق و خالی شدن باتری، انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه فراهم می‌شود.

انواع یو پی اس

یو پی اس در انواع آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو در دسترس هستند که از لحاظ تأمین جریان و انرژی‌ سالم‌تر و مناسب‌تر، نوع لاین اینتراکتیو از دو نوع دیگر و نوع آنلاین از نوع آفلاین دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری هستند. به دلیل مزایای بسیار یو پی اس و انواع متنوع آن، فروش آن به تازگی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

استابلایزر

اگر کمی در مورد مسائل مربوط به برق سر رشته داشته باشید قطعاً می‌دانید که تغییر ناگهانی ولتاژ می‌تواند مسئله‌ای بسیار خطرناک باشد. استابلایزر دستگاهی است که با تنظیم جریان ورودی به میزان استاندارد، یعنی ۲۲۰ ولت، از آسیب‌های وارده در اثر تغییر ولتاژهای ناشی از قطع و وصلی برق و یا رعد و برق جلوگیری می‌کند.

فروش و تعمیر یو پی اس

اگر یو پی اسی خراب شده دارید و قصد تعمیر آن را دارید یا اگر که قصد خرید یک یو پی اس و یا باتری آن را دارید؛ با شرکت رسام یو پی اس آشنا شوید. علاوه بر موارد گفته شده، خرید استابلایزر نیز از رسام یو پی اس ممکن است. محصولات رسام یو پی اس همگی از کیفیت بالا برخوردار هستند و تعمیرات آن توسط افراد متخصص و کاربلد صورت می‌پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی آن https://rasamups.com/ مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان