قیمت دلار | قیمت یورو

دلار ۳۰ هزار تومانی در راه است؟

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اظهارکرد: معتقدم اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد اما اگر برجام احیا شود و امکان فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سیدکمال سیدعلی درباره سه موضوع تاثیرگذار تحولات اخیر افغانستان، طولانی شدن روند برجام و واکنش بازار به تیم اقتصادی دولت سیزدهم بر روی افزایش نرخ ارز اظهارکرد: موضوع بسیار مهم و اثرگذار بر بازار ارز به ویژه افزایش نرخ دلار، مسئله برجام و طولانی شدن روند مذاکرات است. می‌دانیم که رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم اعلام کرده از هر موضوعی که منجر به رفع تحریم‌ها شود استقبال می‌کند و باید ببنیم که آیا این نگاه در بدنه دولت حاکم است یا خیر؟
وی ادامه داد: مذاکرات نباید به نقطه منفی برسد اما طولانی شدن آن هم آثار بسیار منفی برای کشور به دنبال دارد چراکه هیچ کشوری جز ایران بابت طولانی شدن برجام چیزی را از دست نمی‌دهد و تنها ایران است که از این عدم توافق آسیب می‌بیند.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به اثرگذاری احیای برجام در بودجه امسال اظهارکرد: بودجه امسال بر اساس احیای برجام نوشته شده و اگر برجام احیا نشود، بودجه امسال باید هر چه سریعتر اصلاح شود و اصلاح بودجه در نبود برجام به معنای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها است.

وی تاکید کرد: روشن است که کاهش هزینه‌ها به سرعت انجام نمی‌شود و افزایش درآمدها هم منوط به احیای برجام است بنابراین در این موضوع با یک بن بست مواجه هستیم.
سیدعلی با اشاره به سیگنال‌های مثبتی که از احیای برجام منتشر می‌شود، گفت: شاهد انتشار مصاحبه‌هایی هستیم که سیگنال‌های مثبت از مذاکرات با برجام می‌دهد.
وی با اشاره به واکنش بازار به تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: هر چند هنوز تیم اقتصادی دولت سیزدهم از مجلس رای اعتماد نگرفته و کاری را انجام نداده اما چینش آن سیگنال مثبتی به جامعه نداده و همین هم بر روی بازار اثر می‌گذارد. باید توجه داشت باشیم که انتظارات تورمی در بازار بسیار اثرگذار است، این انتظارات فراتر از مسائل اقتصادی است و مردم منتظر هستند تا ببینند در آینده چه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه البته با توجه به شرایط حال حاضر تیم اقتصادی دولت سیزدهم ضعیف‌تر از دولت قبل نیست، گفت: معتقدم انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد چراکه باید فردی انتخاب شود که بر موضوع ارز تسلط داشته باشد اما در این باره هم جامعه سیگنال مثبتی دریافت نکرده است.
وی با اشاره به درگیری‌های اخیر افغانستان با طالبان و اثرگذاری بر مسائل اقتصادی بین دو کشور گفت: درحال‌حاضر نمی‌دانیم با وجود طالبان چه اتفاقاتی می‌افتد اما ایران چیزی حدود هفت تا نه میلیارد دلار به افغانستان صادرات دارد که این عدد می‌تواند بیشتر هم شود.

سیدعلی افزود: هر حکومتی که در افغانستان مستقر شود به دلیل اینکه نوار مرزی بلندی بین دو کشور وجود دارد همچنین به دلیل علاقمندی مردم افغانستان به کالاهای ایرانی، این تجارت کماکان ادامه خواهد داشت. هر چند بحث جایگزینی مطرح است اما به طور قطع پاکستان نمی‌تواند به سرعت جایگزینی کالاهای صادراتی ایرانی شود.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار افغانستان و عراق برای ایران بسیار اهمیت دارد گفت: هر چه این دو کشور از تشدد دورتر باشند، همکاری اقتصادی با این کشورها افزایش می‌یابد. البته باید توجه داشته باشیم که درحال‌حاضر هم تجارت ایران به افغانستان به رغم اینکه طالبان مرزها را گرفته است، قطع نشده و تجارت بین دو کشور ادامه دارد.

سیدعلی تاکید کرد: از آنجایی که افغانستان یک بازار ۹ میلیارد دلاری برای ایران است کشور باید به دنبال حفظ این بازار باشد.
وی ادامه داد: اما این تحولات نمی‌تواند نقش مهمی در بازار ارز ایران داشته باشد چراکه سیستم بانکی افغانستان با ایران کار نمی‌کند و به طور قطع ما متمرکز به بازار افغانستان نبودیم.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با اشاره به اثرگذاری خروج سرمایه و واردات قاچاق بر موضوع نرخ ارز گفت: درحال‌حاضر خروج سرمایه از کشور عدد بالایی است که معتقدم این عدد کمتر از ۱۵ میلیارد دلار نیست هر چند که نماینگان مجلس عدد درشت‌تری را اعلام کردند. باید با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری این موضوع را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: می‌دانیم که واردات قاچاق عدد بسیار بالایی است و خروج سرمایه به همراه واردات قاچاق و موضوعات سفته‌بازی از صرف واردات و خدمات در کشور بسیار بالاتر هستند به صورتی که خروج سرمایه، واردات قاچاق و موضوعات سفته‌بازانه سهم ۶۰ درصدی و در مقابل واردات خدمات سهم ۴۰ درصدی را دارند.

سیدعلی با اشاره به موضوع طولانی شدن انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم اظهارکرد: تاخیر در استقرار تیم دولت سیزدهم تاثیر منفی در بازار داشته و هر چه سریعتر باید تیم اقتصادی دولت سیزدهم کار خودت را شروع کنند چراکه بحث مدیریت تعهدات ارزی فعالان اقتصادی مطرح است و باید دید آیا تیم اقتصادی و بدنه دولت سیزدهم هم طبق گفته رئیس‌جمهوری از احیای برجام استقبال می‌کنند یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال ادامه روند افزایش نرخ ارز به ویژه دلار گفت: معتقدم اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد اما اگر برجام احیا شود و امکان فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.

وی با تاکید براینکه مهم‌ترین اقدم دولت سیزدهم کاهش انتظارات تورمی باشد گفت: اعضای دولت سیزدهم باید همین مسیر را دنبال کنند و هدف تیم اقتصادی کاهش نرخ تورم باشد.

منبع: ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان