پاک کردن لکه جوهر از لباس | 3 سوته لکه جوهر روی لباس و از بین ببر

هیچ‌گاه لکه جوهر منظره مطلوبی به‌شمار نمی‌آید؛ چه فراموش کرده باشید که خودکار را از جیب لباس خود خارج کنید و چه فرزند دلبندتان تصمیم گرفته که برای شما روی بلوزتان نقاشی بکشد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 خوشبختانه پاک کردن لکه جوهر از لباس‌ها با استفاده از محصولات خانگی معمول، امکان‌پذیر است. هرگز پیش از پاک‌سازی لکه، اقدام به شست‌وشو و خشک کردن لباس خود نکنید. چرا که خشک‌کن منجر به تثبیت لکه می‌شود و پاک کردن آن دشوار خواهد شد.

آن‌چه که نیاز خواهید داشت:

حوله و یا چند عدد دستمال پارچه‌ای تمیز و خشک

یک کاسه یا تشت کم‌عمق

مایع لباسشویی

دستورالعمل‌ها:

پیش از شروع کار، اولین گام این است که نوع جوهری که موجب ایجاد لکه شده است را مشخص کنید. لکه‌های جوهر بر پایه آب، همچون جوهر ماژیک‌های قابل شستشو، از جمله لکه‌هایی هستند که نسبت به سایر لکه‌ها پاک‌سازی آن‌ها آسان‌تر است.

یک لکه جوهر دائمی، شامل جوهر بیشتر ماژیک‌ها و هایلایترها، می‌توانند چالش بزرگ‌تری باشند اما جوهر خودکار به خوبی به اغلب روش‌ها پاسخ می‌دهد.

نکته: پاک کردن لکه‌های تازه جوهر، آسان‌تر از لکه‌های خشک شده است.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که پیش از خشک شدن لکه جوهر آن‌را دیده‌اید، به‌وسیله نمک روی آن را بپوشانید. سپس به کمک حوله مرطوب، آن را نم‌دار کنید و نمک را بزدایید. این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا لکه ناپدید شود.

پاک‌ کردن لکه‌های جوهر بر پایه آب از البسه

روی لکه را با با یک حوله تمیز بپوشانید و روی ناحیه لکه‌دار آب بریزید. این کار باعث انتقال لکه به حوله تمیز خواهد شد.

مقداری از شوینده لباس را بر روی لکه بریزید و پنج دقیقه منتظر بمانید.

با توجه به نوع پارچه، آن را با بالاترین دمای آب ممکن به‌صورت معمول بشویید.

پیش از خشک کردن، چک کنید که لکه به‌طور کامل پاک شده باشد.

اگر مقداری از لکه باقی مانده بود، گام‌های پاک‌سازی را تکرار کنید.

پاک کردن لکه های جوهر دائمی از روی لباس

مالیدن الکل، اغلب روی لکه های جوهر دائمی موثر است. مایع لباسشویی ممکن است لکه را به طور کامل از بین نبرد (به همین دلیل به آن “جوهر دائمی” می گویند)، اما به کم رنگ شدن علامت کمک می‌کند. اگر پارچه سفید باشد، ممکن است شانس بیشتری برای از بین بردن لکه داشته باشید.

آن‌چه که نیاز خواهید داشت:

پد الکلی

مواد شوینده مایع لباسشویی

سفید کننده بر پایه اکسیژن (اختیاری)

حوله سفید تمیز

پارچه را تست کنید

پد الکلی را روی درز پنهان لباس امتحان کنید. اگر آسیبی ندید به مرحله بعدی بروید.

لکه را با مالیدن الکل پاک کنید

برای پاک کردن الکل روی لکه، از یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز استفاده کنید. با این کار لکه رقیق شده و از بین بردن جوهر در شستشو راحت‌تر می شود. حوله زیر ممکن است با جوهر مرطوب شده و تغییر رنگ یابد. اگر این اتفاق افتاد، لباس را به یک قسمت تمیز و خشک از حوله منتقل کنید تا از جذب مجدد جوهر خارج شده جلوگیری کند. این روند را ادامه دهید تا جایی که دیگر جوهر برای برداشتن وجود نداشته باشد. محل لک شده را بشویید. ممکن است چندین بار شستشو لازم باشد. اگر می خواهید جوهر خودکار را از بین ببرید، پس از استفاده از پد الکلی، مایع لباسشویی را به‌طور منظم بر روی محل قرار دهید و بگذارید سه تا پنج دقیقه بماند.

پارچه را بررسی کرده و لباس را بشویید

اگر لکه از بین رفته است، لباس خود را با استفاده از داغ‌ترین آبی که برای پارچه بی‌ضرر است بشویید. در صورت باقی ماندن لکه، محلول سفید کننده بر پایه اکسیژن را ،به مقدار تعیین شده روی بسته‌بندی، با آب خنک مخلوط کنید. لباس را کاملاً غرق کرده و اجازه دهید حداقل هشت ساعت خیس بخورد. اگر لکه پاک نشد، دوباره محلول را مخلوط کرده و تکرار کنید. به یاد داشته باشید قبل از خشک شدن لباس بررسی کنید که لکه کاملاً پاک شده باشد.

سایر روش‌های پاک کردن لکه جوهر از لباس

لاک پاک‌کن

اگرچه می‌تواند روی لکه‌های دائمی جوهر اثر کند، اما پاک کننده لاک ناخن می تواند به پارچه‌ها آسیب برساند. به همین خاطر ابتدا آن را روی درز داخلی یا قسمت پنهان لباس آزمایش کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت، به همان روشی که با پد الکلی توضیح دادیم لکه را پاک کنید. برای برداشتن جوهر حتماً محل لکه‌دار را به قسمت خشک و تمیز حوله منتقل کنید. پس از اتمام، پاک کننده لاک ناخن را کاملاً از روی پارچه بشویید و لباس را همان‌طور که روی برچسب مراقبت توصیه شده، بشویید.

اسپری مو

بیشتر اسپری‌های مو حاوی الکل هستند که به حل شدن جوهر و از بین بردن لکه کمک می کند. سعی کنید یک اسپری مو با محتوای الکل بالا پیدا کنید. اغلب مارک‌های کم‌هزینه بهترین هستند. یک حوله تمیز زیر پارچه در جایی که لکه وجود دارد قرار دهید. لکه را کاملا با اسپری مو اسپری کنید و با یک حوله تمیز دیگر لکه را پاک کنید تا لکه از بین برود. طبق توصیه برچسب لباس آن را بشویید.

شیر

یک کاسه یا تشت کم عمق را با شیر کافی پر کنید تا هنگام غوطه‌ور شدن پارچه، لکه جوهر را بپوشاند و بگذارید یک شب خیس بخورد. روز بعد آن‌را برداشته و طبق توصیه روی برچسب لباس شستشو دهید.

سرکه و نشاسته ذرت

ابتدا لکه جوهر را با سرکه خیس کنید. سپس یک خمیر با دو قسمت سرکه و سه قسمت نشاسته ذرت درست کنید و روی پارچه بگذارید. قبل از شستن لباس، بگذارید خمیر کاملا خشک شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان