حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان | بازنگری در همسان سازی حقوق بازنشستگان

حسن صادقی گفت: متناسب‌سازی ۱۴۰۰ علی‌رغم اینکه سبب افزایش حقوق شد، اما باز هم نتوانست مشکل معیشت را حل کند و بازنشستگان امسال روی نقطه‌ی صفر قرار گرفته‌اند. ما نیازمندِ بازنگری در متناسب‌سازی هستیم و این موضوع را با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح کردیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.بنا به گفته افراد حقوق بازنشستگان در ایران ناچیز است و همیشه بازنشستگان شاکی هستند.تعیین حقوق بازنشستگان در ایران به عوامل بسیاری وابسته است.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گردهمایی بزرگ اعضای اتحادیه پیشکسوتان (بازنشستگان، از کارافتادگان، بازماندگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی) با اشاره به مشکلِ معیشتِ بازنشستگان گفت: حقوق بازنشستگان باید مطابق با مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و به تأسی از تورم افزایش پیدا می‌کرد که این اتفاق نیفتاد. ما به دیوان و کمیسیون اصل ۹۰ بابتِ دستمزدِ کارگران و بازنشستگان شکایت کردیم اما به نتیجه نرسیدیم و یک دورِ تسلسلی را طی کردیم. 

وی گفت: بحثِ مهمِ دیگرِ ما در خصوص متناسب‌سازی حقوق است. متناسب‌سازی ۱۴۰۰ علی‌رغم اینکه سبب افزایش حقوق شد، اما باز هم نتوانست مشکل معیشت را حل کند و بازنشستگان امسال روی نقطه‌ی صفر قرار گرفته‌اند و دستمزد ۲۵ تا ۳۰ درصد عقب مانده است. عامل این وضعیت کسانی هستند که افزایش حقوق را مبتنی بر ماده ۹۶ و ۱۱۱ اضافه نکرده‌اند، به همین دلیلِ اثر متناسب‌سازی ظرف دو سال به صفر رسیده است. پس ما نیازمندِ بازنگری در متناسب‌سازی هستیم و این موضوع را  با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح کردیم. 

صادقی ادامه داد: اگر متناسب‌سازی بر مبنای ماده ۹۶ استمرار پیدا می‌کرد و دستمزد می‌توانست سبد معاش یک خانواده ۳.۳ نفری را پوشش دهد، دیگر نیاز نبود بر متناسب‌سازیِ دوباره تأکید کنیم، اما چون این اتفاق نیفتاده است، باید متناسب‌سازی بازنگری شود و بعد دستمزد مطابق با ماده ۹۶ تعیین شود. باید تورم واقعی را در افزایش دستمزد در نظر گرفت. 

حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با استدلال و اعداد و ارقام ثابت می‌کنیم که حاصل متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۲ صفر است. حتی با پرداختِ ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی و پرداختِ تفاوت تطبیقیِ ۵۰ تا ۵۵ درصد هم معیشت سقوط کرده است. چراکه ماده ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی برای بازنشستگان و ماده ۴۱ قانون کار برای شاغلین در تعیین حداقل دستمزد اعمال نشده است. 

صادقی گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به کارگرانی که استثمار می‌شود بی‌تفاوت باشیم. کارگران و بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های تصمیماتِ اقتصادی خرد شده‌اند. اجتماع و مطالبه‌گریِ امنیت را به هم نمی‌زند، بلکه امنیت توسط دولت و سیاستهای اقتصادی آن به هم می‌خورد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی متعلق به کارگران است اما مدیر آن از سوی دولت انتخاب می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد آن مدیر دیگر نمی‌تواند از حقوق کارگران و بازنشستگان دفاع کند و تمام انرژی خود را برای دفاع از دولتی می‌گذارد که او را انتخاب کرده است. آقای موسوی شما باید نگهبان منافع ما باشید و به جد در مقابلِ واگذاری بانکِ رفاه بایستید، نه اینکه سکوت کنید و در کنار دولت بمانید.   

صادقی بیان کرد: چرا می‌خواهید بانکی که متعلق به کارگران و بازنشستگان است را دولتی کنید؟ اگر به دنبالِ واگذاریِ سهام این بانک هستید آن را به کارگران و بازنشستگان بدهید. دست در جیبِ مردم کردن، انقلابی‌گری نیست. انقلابی‌گری این است که رضایتِ مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه را در نظر بگیرید. 

وی تاکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی کلان، سیاست‌ها باید در جهت حفظ و افزایش دارایی‌های صندوق‌ها به خصوص تامین اجتماعی باشد، این اسناد بالادستی باید چراغ راه مسئولان باشد، اما واگذاری بانک رفاه دقیقا عکس این سیاست است. بانک رفاه بخشی از بدنه تامین اجتماعی است و کسی نمی‌تواند آن را مصادره کند. با واگذاری این بانک سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق دچار مشکل می‌شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: ما باید حافظ منافع صندوق و در واقع حافظ منافع آیندگان باشیم و اگر قرار شد روزی در دفاع از دارایی‌های صندوق تجمع کنیم از شما می‌خواهیم که ما را یاری کنید. 

صادقی تاکید کرد: بانک رفاه خط قرمز ماست و ما اجازه نمی‌دهیم آن را به غیر واگذار کنید. اگر به قانون برنگردید و به خواسته‌ی ما توجه نکنید، باید منتظر اجتماع ما باشید. همانطور که رهبر معظم فرمودند، اجتماع و بیان مطالباتِ ما امنیت را بر هم نمی‌زند بلکه ضامنِ حفظ نظام است، چراکه در واقع گوشزدی به سیاستِ غلط مسئولان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان