یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید

یارانه جدید 320 هزار تومانی دولت برای این خانوارها | شارژ کارت یارانه بگیران

یارانه جدید شامل چه کسانی می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 یارانه جدید به کمک‌های مالی یا منابع دولتی اطلاقی‌شود که به هدف کمک به افراد ضعیف‌تر جامعه، کاهش فقر و تسهیل دسترسی به خدمات اساسی ارائه می‌شود.نوعی از یارانه جدید  یارانه‌های غیرنقدی نیز وجود دارد که شامل کمک‌های مواد غذایی، سوخت، برق و... است.سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها (شناسا) در ایران مسئول تعیین و پرداخت یارانه جدید است.بر اساس سیاست‌های دولت، خانوارهایی که در شرایط اقتصادی ضعیف قرار دارند و درآمد کمتری دارند، مستحق دریافت یارانه جدید هستند.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

معاون وزارت کار گفت: خانوارهای دهک‌های چهارم و پنجم نیز از دوم شهریور می‌توانند با خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از کالابرگ الکترونیکی از اعتبار مضاعف ۱۲۰ هزار تومانی بهره‌مند شوند.

اگر تورم در سفره مردم بنشیند مشکلاتی در حوزه سلامت در جامعه قابل پیش بینی است. بنابراین دولت برای حل این معضل با انتخاب ۱۱ قلم اساسی استاندارد بر اساس مطالعات انستیتو تحقیقات ایران تلاش دارد افراد را ترغیب به هزینه کرد بیشتر در خوراک ضروری روزمره کند. این ۱۱ قلم ثابت بوده و قرار شد هر قدر نرخ تورم افزایش یابد دولت با مشارکت مردم آن را پوشش دهد. بنابراین اگر افراد دارای کالابرگ الکترونیک ۳۲۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان خرید می‌کردند ۸۰ هزار تومان اعتبار استفاده آزاد داشتند. در ادامه ۸۰ هزار تومان از سوی دولت شارژ شد و این عدد به ۱۲۰ هزار تومان رسید تا هدف اصلی گم نشود.

در راستای رفاه بیشتر مردم این الزام خرید کاهش یافت و در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است؛ در نتیجه علاوه بر شارژ ۸۰ هزار تومانی از سوی دولت، مابه‌التفاوت نرخ تورم بر اساس پایه قیمتی اردیبهشت ۱۴۰۲ این ۱۱ قلم نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

 ماه گذشته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد تنها ۳ دهک با جمعیت ۲۹ میلیون نفر مشمول آن (کالابرگ الکترونیک) می‌شوند که یک‌سوم جمعیت کشور هستند اما از ماه جاری این مشوق شامل دهک چهارم و پنجم نیز می‌شود. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علیرضا عسگریان، معاون رفاهی این وزارتخانه با اشاره به پوشش دهک‌های چهارم و پنجم در طرح افزایش اعتبار کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: با آغاز این مرحله، ۴۸ میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای طرح ملی کالابرگ الکترونیک بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: خانوارهای دهک اول تا پنجم می‌توانند در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از واریز یارانه خود با خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اعلام شده، مشمول ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف شوند.

عسگریان گفت: هم‌اکنون در سراسر کشور و در جهت ایجاد دسترسی راحت و سریع برای مردم ۱۱۱ هزار فروشگاه به طرح ملی کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون با تأکید بر اینکه میزان دسترسی هر نفر به فروشگاه‌های طرح کالابرگ الکترونیکی به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده است، افزود: مردم با نصب برنامه کاربردی «شما» علاوه بر اطلاع از میزان اعتبار خود می‌توانند آدرس فروشگاه‌ها را مشاهده کنند.

پایه قیمتی سبد غذایی نرخ اردیبهشت ۱۴۰۱ بوده و با خرید سقف ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه، نخست، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ تورمی قیمت‌ها نسبت به نرخ اردیبهشت سال گذشته پرداخت می‌شود و دیگر اینکه افراد کمک ۸۰ هزار تومان دولت را نیز خواهند داشت.

یارانه جدید

محسن زنگنه درباره مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی اعتبار یارانه‌ای و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی برای همه خانوارهای دهک‌های اول تا سوم، اظهار داشت: ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به جز حدود ۳۱۰ همت که برای یارانه نقدی گذاشتیم، یک مبلغی را به صورت کلی برای تأمین برخی از موارد از جمله کالابرگ در نظر گرفتیم. یعنی به دولت برای اعطای کالابرگ الکترونیک اختیار دادیم.

وی بیان کرد: نظرم این است که اگر ما می‌خواهیم به مردم کالابرگ دهیم، باید آن کالابرگ جدا از یارانه نقدی باشد که الان پرداخت می‌شود. علت این مسئله آن است که مردم برای یارانه نقدی خود با توجه به مشکلات معیشتی که دارند، برنامه‌ ریزی کردند و تجربه چند ماه گذشته و طرح‌های قبلی هم نشان داده آن طور که باید و شاید استقبالی از کالابرگ الکترونیکی صورت نگرفت و این کار، مردم را درگیر محاسبات ریاضی و عددی می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش بینی بنده آن است که اگر ما بخواهیم یارانه نقدی را تبدیل به کالابرگ کنیم، خیلی از آن استقبال نشود. بهتر است دولت پرداخت یارانه نقدی را به همین روش ادامه دهد و اگر می‌خواهد کالابرگ دهد، از سایر منابع که در بودجه پیش‌بینی شده است، استفاده کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به جای تخفیفات ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخی از کالاهای اساسی، بهتر است دولت اعلام کند ما یک کالابرگ جدا از یارانه نقدی به برخی از دهک‌ها می‌دهیم و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

زنگنه ادامه داد: زمانی که موضوع کالابرگ در مجلس دنبال می‌شد، پیشنهاد ما این بود که دولت به صورت کالابرگ مابالتفاوت سبد غذایی مردم را دهد. مطابق با علم اقتصاد زمانی که درآمدی برای خانواری ایجاد می‌شود، قطع آن درآمد و تبدیل آن به هر چیز غیرنقدی، تبعات بسیار ناگواری برای آن خانوار دارد چرا که آنان مصرف خود را بر اساس آن درآمد تنظیم می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: در اقتصاد گفته می‌شود زمانی که شما درآمد مردم را بالا می‌برید، افراد خودشان را با آن شرایط وفق می‌دهند و زمانی که آن درآمد را از آنان می‌گیرید، آن افراد به همان سطح مصرف قبلی عادت کردند و نمی‌توانند مصرف خود را کاهش دهند و این باعث می‌شود که آن خانوار یا بدهکار شود یا بخواهد از جاهای دیگر پول فراهم کند و تبعات منفی دارد.

زنگنه گفت: پیشنهاد ما آن است که ما ۳۱۰ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفتیم و دولت آن را بر همین اساس پیش ببرد و منابع دیگری برای کالابرگ گذاشتیم که در اختیار دولت است و دولت می‌تواند از آن منابع برای اعطای کالابرگ الکترونیک استفاده کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان