پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

امروزه ورق استیل (stainless steel) کاربرد گسترده‌ای در تولید انواع تجهیزات و وسایل اطراف ما دارد. این ورق‌ها نوعی از محصولات فولادی به شمار میروند که خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به ورق‌های دیگر دارند. پایه ورق استیل از آهن است و تنها از 2 درصد کربن برخوردار است. زمانی که کربن موجود کمتر از 0.15 درصد باشد،  به عنوان فولاد نرم کربنی شناخته می‌شود. برای تولید میخ، پرچ و لوله‌های درزدار از فولاد نرم کربنی استفاده میکنند. همچنین زمانی که کربن بالای 0.6 درصد باشد، به آن ورق استیل پرکربن میگویند.

 

 برای خرید ورق استیل با قطر و ضخامت مختلف میتوانید به سایت آهن پیشتاز مراجعه نمایید.

ورق‌های استیل ضد زنگ هستند زیرا عناصری مانند کروم در ترکیبات آن استفاده میشود. زمانی که میزان کروم در استیل به 10.5 برسد، این خاصیت را به ورق استیل میبخشد. زمانی که کروم با اکسیژن هوا ترکیب شود به اکسید کروم تبدیل شده و لایه‌ای تشکیل میدهد. این لایه بین هوا و فلز مانع ایجاد میکند تا از استیل محافظت کند. علاوه بر عنصر کروم و کربن، عناصری مانند نیکل، مس، نیوبیوم، مولیبدن، سلنیوم، تیتانیوم، آلومینیوم و سیلسیوم در ترکیبات ورق نقش دارد.

ورق استیل را میتوان به دو دسته ورق استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم کرد.

ورق استیل بگیر چیست؟

ورق استیل بگیر نوعی از فولادهای فریتی است که دارای خاصیت مغناطیسی بوده و جذب آهن ربا میشود. ورق استیل بگیر از ترکیب 10/5 تا 30 درصد کروم و کربن کمتر از 20/0 درصد تشکیل شده است. در برخی از فرآیندهای آزمایشگاهی و شیمیایی میتوان از این ورق استفاده کرد. زیرا ورق استیل بگیر از خاصیت مغناطیسی برخوردار بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. از ورق استیل بگیر برای تزئینات، کانال دودکش، اجاق گاز، یخچال، پنل‌های فروشگاهی، ظرفشویی، سینک و آسانسور استفاده میکنند.

استیل سری 400 در این دسته قرار دارد که به سه دسته تقسیم میشود:

  • ورق استیل 410
  • ورق استیل 420
  • ورق استیل 420
  • ورق استیل 430

ورق استیل 430 یکی از پرکاربردترین گرید ورق استیل محسوب میشود. از این گرید در ساخت تجهیزات صنعتی و مواد غذایی استفاده میکنند.

ترکیب شیمیایی انواع استیل بگیر

نوع استیل

%کربن

%سیلیسیم

%منگنز

%کروم

410

14/0

1

1

13

420

47/0

1

1

5/13

430

08/0

1

1

17

 

 

 

 

 

 

اگر برای خرید ورق استیل نیازمند مشاوره بودید میتوانید با کارشناسان مجموعه آهن پیشتاز در ارتباط باشید تا بتوانید مناسب ترین ورق استیل را انتخاب نمایید.

9

ورق استیل نگیر چیست؟

ورق استیل 304 از معروفترین ورق استیل نگیر است که هیچ خاصیت مغناطیسی ندارد و جذب آهن ربا نمیشود. زمانی که کروم استفاده شده در استیل نگیر افزایش یابد، خاصیت مغناطیسی را از دست میدهد. همچنین با کم یا زیاد کردن کربن در استیل، میزان مقاومت و سختی آن نیز تغییر میکند. خاصیت‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری دارد.

ورق استیل نگیر در مواردی همچون ساخت سینک، سیستم‌های آبی، تولید وان حمام و لوازم آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

انواع ورق استیل نگیر:

  • ورق استیل 304
  • ورق استیل 316
  • ورق استیل 321
  • 316Ti

در جدول زیر میتوانید ترکیب شیمیایی ورق استیل نگیر را مشاهده کنید:

نوع استیل

%کربن

%سیلیسیوم

%منگنز

%کروم

%نیکل

%مولیبدن

%تیتانیوم

304

07/0

1

2

25/18

25/9

-

-

316

07/0

1

2

5/17

5/11

25/2

-

321

08/0

1

2

18

5/10

-

28/0

Ti316

08/0

1

2

5/17

12

25/2

32/0

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر چیست؟

همانطور که ذکر شد، ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی دارد اما ورق استیل نگیر از این خاصیت برخوردار نیست و جذب آهن ربا نمیشود. این دو ورق استیل ظاهری شبیه به هم دارد و هر دو متشکل از آلیاژهای آهن، کربن، نیکل، کروم و دیگر عناصر است. میزان عنصر کروم در استیل بگیر پایین بوده ولی استیل نگیر از مقدار کروم بسیار بالایی برخوردار است.

زمانی که میزان عنصر کروم در ترکیبات ورق افزایش یابد، درصد نیکل نیز بیشتر میشود. در آخر ورق خاصیت غیر مغناطیسی بیشتری پیدا کرده و محصول آستنیتی میشود. زیرا عنصر نیکل موجب غیر مغناطیسی شدن ورق میشود.

یکی دیگر از تفاوت‌های ورق استیل بگیر و استیل نگیر قیمت آن دو است. استیل بگیر نسبت به استیل نگیر مقرون به صرفه تر بوده زیرا عنصر نیکل در ترکیبات استیل بگیر وجود ندارد. استیل نگیر قابلیت جوشکاری و شکل پذیری بالایی دارد در حالی که این قابلیت در استیل بگیر ضعیف است. همچنین استیل نگیر که از ورق‌های آستنیتی محسوب میشود، مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون، حرارت و دمای بالا دارد.

10

تولیدکنندگان ورق استیل

در ایران ورق استیل تولید نمیشود و ورق‌‎های موجود در بازار به صورت وارداتی میباشد. در گذشته واردات ورق استیل از کشورهای آمریکا، ژاپن و آلمان صورت میگرفت اما اکنون  کشورهایی مثل تیسکو در چین، وایسی در تایوان، یوسکو در تایوان، ویراج در هند، پوسکو کره، آسرینکوس در اسپانیا از صادرکنندگان ورق استیل میباشند.

 

نحوه محاسبه وزن ورق استیل

وزن ورق استیل (به کیلوگرم) = طول (میلیمتر) تقسیم بر 1000 * عرض (میلیمتر) تقسیم بر 1000 *ضخامت (میلیمتر) * چگالی ورق استیل

رایج‌ترین سایز ورق استیل شامل 1*2 و 1.25*2.50، 1.22*2.44 ، 3*1.5، 1.5*6 و 2*6 متر است. عرض آن نیز در سه سایز 100، 125 و 150 سانتی‌متری تولید میشوند. اما ورق استیل باریک فقط در اندازه‌های 200*100، 250*125 و 122*244 سانتی متری موجود میباشد.

ویژگی‌های ورق استیل:

از ویژگی‌های ورق استیل میتوان به براق و نسوز بودن، ضد اسیدی و همچنین در دو صورت مات و براق وجود دارند. این ورق در برابر دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد و بسیار پایین تا ۲۰۰- درجه سانتیگراد مقاوم است. ورق استیل در برابر حرارت و خوردگی مقاومت خوبی دارد. ورق استیل به دو صورت رول و شیت عرضه میشوند

 یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ورق استیل، بازیافت کردن آن است. با قاطعیت میتوان گفت ورق استیل را میتوان بازیافت کرد. به این صورت که استیل‌های ضایعاتی را در کارگاه و کارخانه‌ها ذوب میکنند و دوباره قالب گیری میشود. اکثر ورق‌های استیل موجود در جهان به صورت بازیافتی تولید میشوند.

با توجه به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های ورق استیل میتوان قیمت نهایی آن را مشخص کرد. این خصوصیات شامل:

  • درصد آلیاژ استفاده شده در ورق استیل
  • قیمت دلار و شمش استیل
  • درصد و سطح مواد به کار رفته در ساخت ورق استیل مانند مولبیدن، کروم و نیکل
  • کاربرد و کارآیی ورق
  • کیفیت سطحی ورق (هزینه ورق استیل صیغلی از ورق مات گرانتر است)
  • حجم ورق‌های استیل
  • ضخامت انواع ورق استیل
  • روش خرید و هزینه‌های جابجایی
  • برند یا شرکت تولید کننده ورق

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان