پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : آزمایش progesterone چیست؟ آیا انجام آزمایش پروژسترون قبل از بارداری الزامی است؟

 

آیا باید پیش از بارداری نیز آزمایشاتی را انجام داد؟ بهتر است بدانید که انجام برخی از آزمایشات پیش از بارداری ضروری است و می‌تواند ریسک بارداری را تا حد زیادی در شما مشخص کند. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با آزمایشات بارداری بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش progesterone چیست؟

برای پاسخ به سوال آزمایش progesterone چیست؟ می‌توان گفت هورمون‌های متعددی در بدن افراد مختلف وجود دارد که پروژسترون یکی از انواع استروئیدی آن‌ها است. مقدار نرمال این هورمون در آقایان و خانم‌ها وجود دارد که به ترتیب در تولید اسپرم و آماده‌سازی رحم زنان برای نگه داری از تخمک بارور نقش به سزایی دارد.

پروژسترون در بدن زن وظیفه کنترل پریودی را نیز دارد. در هر ماه با بالا رفتن سطح پروژسترون خون، بدن آماده بارداری می‌شود که در صورت بارور نشدن تخمک‌های آزاد شده با اسپرم، سطح این هورمون کاهش پیدا کرده و در نهایت به صورت پریود از بدن خارج می‌شود. در صورتی که فرد باردار باشد میزان پروژسترون در آزمایش خون ۱۰ برابر حالت نرمال خواهد بود.

آزمایش پروژسترون به منظور آگاهی از سلامت بارداری انجام می‌شود. دقت داشته باشید که این آزمایش برای تشخیص بیماری و وجود آن تجویز نمی‌شود، بلکه برای اندازه‌گیری سطح پروژسترون در خون و همچنین بررسی تخمک‌گذاری و روند بارداری توسط پزشک معالج تجویز می‌شود.

علاوه‌‌براین، آزمایش پروژسترون برای تشخیص اختلالات زنانه در تخمدان یا دهانه رحم مانند وجود کیست‌های تخمدانی، مشکلات بارواری، بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین تجویز شده تا با بررسی میزان پروژسترون در آزمایش خون متوجه وجود آن‌ها شوند. همه اختلالات ایجاد شده باعث می‌شوند تا پروژسترون خون از حد نرمال خود کمتر نشان داده شود و در صورت باردار بودن صحیح، این میزان بیشتر از حالت نرمال آن است.

چه زمانی باید آزمایش پروژسترون انجام شود؟

هرگاه سطح هورمون پروژسترون در آزمایش خون دچار اختلال شود، با بروز نشانه‌هایی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. این علائم می‌تواند عقب افتادگی قاعدگی، درد در ناحیه شکم، لکه بینی و... باشد که نشان می‌دهد مقدار این هورمون در بدن از حالت نرمال خود خارج شده است. پزشک معالج در این حالت انجام آزمایش روژسترون را تجویز می‌کند تا متوجه شود کدام یک از اختلالات زیر در بیمار بروز کرده است:

۱. بررسی روند طبیعی تخمک‌گذاری در تخمدان‌ها، هرگاه فرد برای بارداری دچار مشکل است در طول مدت قاعدگی زن، چند بار انجام می‌شود تا سطح تغییرات غلظتی پروژسترون اندازه‌گیری شود.

۲. بررسی بالا بودن خطر سقط جنین در صورت باردار بودن

۳. تعیین علت عدم بارداری در حالتی که افراد برای حاملگی تلاش و اقدام کرده‌اند.

۴. تشخیص بارداری خارج از رحم که در این حالت تخمک بارور شده در خارج از رحم رشد پیدا می‌کند که می‌تواند مادر را با خطر جدی مواجه کند.

۵. بررسی و نظارت بر بارداری پر خطر به منظور بررسی سلامت جنین که می‌تواند فرد را با خونریزی غیرطبیعی رحم مواجه کند.

در تمامی موارد گفته شده، فرد با انجام آزمایش پروژسترون و بررسی و ارزیابی‌های پزشک معالج متوجه اختلال ایجاد شده می‌شود.

5

تفسیر آزمایش پروژسترون

بعد از گرفتن نمونه خون و قرار دادن آن در لوله‌های با درپوش قرمز، محتوا به آزمایشگاه ارسال می‌شود. نتیجه آزمایش در اختیار پزشک متخصص زنان قرار می‌گیرد. پاسخ آزمایش پروژسترون به جنسیت، سن و بارداری بستگی دارد و می‌تواند نتایج مختلفی را به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه در دوران پریودی، سطح پروژسترون کاهش پیدا کرده و پس از گذشت چند روز بعد از تخمک‌گذاری، مجدد سطح آن افزایش پیدا می‌کند و در سیکل بعدی دوباره کاهش پیدا می‌کند. بالا ماندن سطح این هورمون تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما باردار باشید. مقدار پروژسترون بر اساس واحد نانوگرم در میلی لیتر سنجیده می‌شود.

در حالت کلی، مقدار نرمال پروژسترون در بدن افراد مختلف بسته به سن و جنسیت می‌تواند متغیر باشد که خارج شدن از این مقدار به صورت کاهشی یا افزایشی موجب می‌شود تا فرد دچار اختلال شود.

  • مردان، زنان یائسه و زنانی که به تازگی چرخه پریودی داشته‌اند: ۱ نانو گرم در میلی لیتر یا کمتر
  • زنان در میانه چرخه قاعدگی: ۵ تا ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر
  • زنان باردار در سه ماه اول حاملگی: ۲/۱۱ تا ۹۰ نانو گرم در میلی لیتر
  • زنان باردار در سه ماهه دوم حاملگی: ۲۵/۶ تا ۸۹/۴ نانو گرم در میلی لیتر
  • زنان باردار در سه ماهه سوم حاملگی: ۴/۴۸ تا ۵/۴۲ نانو گرم در میلی لیتر

تفسیر آزمایش پروژسترون به صورت زیر توسط پزشک معالج ارزیابی می‌شود:

۱. عدم وجود نوسانات منظم در اندازه پروژسترون:

یکی از مواردی که می‌تواند بارداری را دچار مشکل کند، نداشتن کاهش و افزایش سطح پروژسترون خون به صورت منظم در مدت یک ماهه است. در این حالت تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و برای بررسی بیشتر نیاز است تا آزمایش‌های دیگری نیز انجام شود.

۲. پروژسترون پایین:

سطح پایین پروژسترون در آزمایش خون بسته به زمان انجام آن دارد که در چه نقطه‌ای از چرخه ماهانه گرفته شده باشد. به هر حال نتیجه پایین بودن میزان این هورمون به دلیل بارداری غیرعادی، عمل نکردن صحیح تخمدان‌ها و یا از بین رفتن تخمدان‌ها است.

۳. پروژسترون بالا:

عواملی که موجب می‌شوند سطح پروژسترون اندزه‌گیری شده در آزمایش خون می‌تواند گوناگون باشند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود کیست در تخمدان‌ها، بارداری یک یا بیشتر از یک کودک، ایجاد اختلال اثر‌گذار بر غده‌های فوق کلیوی و هم چنین سرطان تخمدان که باعث می‌شوند مقدار این هورمون از حالت نرمال بیشتر شود.

۴. پروژسترون نرمال:

چنانچه پس از انجام آزمایش پروژسترون، سطح این هورمون در حالت تعادل و نرمال خود باشد این به معنای انجام تخمک‌گذاری است. در این حالت باید آزمایش ۱۸ تا ۲۴ روز پس از اولین روز پریود یا ۷ روز قبل از آخرین پریود صورت گیرد تا مشخص شود تخمک‌گذاری انجام شده یا خیر.

نکات مهم پیش از انجام آزمایش پروژسترون

برای انجام آزمایش پروژسترون که یکی از انواع آزمایش‌های هورمونی است، چنانچه از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً باید آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

قبل از انجام آزمایش، از مصرف دارو‌هایی که موجب رقیق شدن خون می‌شوند مانند آسپرین، قرص‌های ضد بارداری و مکمل‌های پروژسترون خودداری کنید. استفاده کردن آن‌ها پیش از آزمایش می‌تواند تأثیر منفی بر نتیجه داشته باشد.

مراجعه‌کننده نباید در معرض رادیواکتیو قرار گرفته باشد تا مقدار صحیح پروژسترون در آزمایش خون نشان داده شود.

برای انجام این آزمایش نیازی نیست که ناشتا باشید.

 

دلایل بالا بودن پروژسترون در آزمایش

بالا بودن هورمون پروژسترون در آزمایش خون می‌تواند وجود اختلال و بیماری‌های مختلفی را نشان دهد که برای همین منظور لازم است تا به پزشک متخصص مراجعه شود.

بیماری‌هایی از قبیل سرطان تخمدان، سرطان غدد فوق کلیوی و یا اختلالاتی که بر غده آدرنال به صورت مادرزادی تأثیر منفی گذاشته باشد، از جمله دلایل بالا بودن پروژسترون خون هستند. افزایش سطح این هورمون در حالت کلی می‌تواند به دلیل پرکاری غدد فوق کلیوی، حاملگی مول، تخمک‌گذاری، کارسینوم تخمدان و بارداری باشد.

علائم مرتبط با بالا بودن پروژسترون

چنانچه میزان سطح هورمون پروژسترون در فردی بیشتر از حالت نرمال خود باشد، فرد با علائمی مواجه می‌شود. این علائم عبارتند از: احساس ضعف و خستگی، ایجاد ضعف عضلانی، خشکی واژن، بالا رفتن دمای بدن، ایجاد حساسیت در پستان‌ها، تغییرات اخلاقی به صورت دوره‌ای و تکرار شونده، اضطراب، نفخ شکم و کاهش میل جنسی.

در برخی موارد، علائم چربی پوست و آکنه، سر درد، عفونت مجاری ادرار و افزایش وزن نیز نشان دهنده پروژسترون بالا در زنان است. افرادی که باردار نبوده و سطح پروژسترون در آزمایش خون آن‌ها بالا است، دارای نشانه‌های زیر هستند:

  • ابتلا به کیست‌های تخمدان به صورت متناوب
  • علائم و نشانه‌های ابتلا به سرطان تخمدان
  • وجود سرطان مادرزادی آدرنال

6

اطمینان از سلامت بارداری در منزل با هومکا!

هورمون پروژسترون در بدن به صورت منظم نوسان ندارد. به همین دلیل نیاز است تا برای داشتن یک بارداری بی‌خطر و کسب اطلاع از اینکه می‌توانید باردار شوید، باید آزمایش پروژسترون تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید.

برای اینکار شما باید به آزمایشگاه مراجعه کرده و نمونه خون خود را در اختیار آن‌ها بگذارید. اگر برای انجام آزمایش زمان کافی ندارید یا امکان خارج شدن از منزل را نداشته باشید، می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا بهره‌مند شوید. مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را در استان تهران و سایر شهرهای کرج، اهواز، رشت، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز ارائه می‌دهد. برای درخواست آزمایش کافی است تا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، به راحتی انواع خدمات آزمایشی را در منزل و تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید.

 

برچسب ها : آزمایش پروژسترون,پروژسترون چیست

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان