پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

نمای ساختمان یکی از جلوه‌های زیبای هر ساختمانی است، امروزه به دلیل اهمیت نما از روش‌ها و سبک‌های مختلفی برای اجرای نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ نماهای ساختمانی، نمای سیمانی است. در این نوع نما از سیمان به عنوان ماده اولیه نماها استفاده می‌شود. نمای ساختمانی همواره به عنوان پوشش ساختمانی عمل می‌کند که علاوه بر زیبایی ساختمان به کیفیت، طول عمر و استحکام ساختمان نیز کمک می‌کند. نماهای سیمانی تمام این موارد را تحت پوشش قرار می‌دهند و گزینه مناسبی برای اجرای نما در هر شرایط مکانی و زمانی هستند.

این نوع نما خود به دو دسته مختلفی تقسیم می‌شود، نمای کلاسیک سیمانی و نمای مدرن سیمانی که از نظر جزئیات و ظاهر تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند. در این مقاله توضیحات کامل و جامعی درباره دسته نمای کلاسیک در اختیار شما قرار می‌دهیم. امید است بعد از مطالعه این مقاله، پاسخ تمامی سوالات خود در این زمیه را دریافت کنید.

تاریخچه نمای سیمانی کلاسیک

برای بررسی تاریخچه این نوع نما باید به قرن پنجم میلادی بازگردیم، زمانی که یونانیان در اجرای نمای ساختمانی هنرهای مختلفی از جمله مجسه سازی، کنده کاری و غیره را با هم ترکیب کرده بودند. نتیجه این امر، ساختمان‌های مجلل و زیبا و با کیفیتی بود. در این نوع نما از ستون‌های کوچک و بزرگی استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی نما، می‌توانند بخشی از وزن ساختمان را نیز تحمل کنند. همان طور که گفتیم این نوع نما کیفیت بسیار بالایی دارد و ساختمان‌های قدیمی که در زمان باستانی با این شیوه ساخته شده بودند، هنوز هم پا برجا هستند. به همین دلیل نمای سیمانی کلاسیک را نشان صلابت و شکوه می‌دانند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی با توجه به ویژگی‌ها و زیبایی این نوع نما، تنها برای زیباسازی ساختمان‌های مهم کشور از آن استفاده می‌کنند.

نمای کلاسیک سیمانی ایرانی

 

اگر بخواهیم به تاریخچه ایران در نماکاری توجه کنیم، می‌توان به تخت جمشید به عنوان نمونه بارزی از ساختمان‌های نماکاری شده اشاره کنیم. سبک توضیح داده شده، در ایران نیز مانند کشورهای دیگر محبوبیت فراوانی یافته است و افراد بسیاری از این نما در ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند. البته ایرانیان این سبک را با سلیقه و فرهنگ خود وفق داده‌اند و تغییرات جزئی در آن ایجاد کرده‌اند. برای مثال ساختمان‌هایی که از نمای سیمانی کلاسیک استفاده کرده‌اند دارای جزئیات بیشتر و ریزتری هستند.

این نما نشان دهنده تجمل گرایی و شکوه است و بیشتر در ساختمان‌های ویلایی از آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید، نماهای ساختمانی رومی به دلیل تفاوتی که در بافت شهری ایجاد می‌کنند، در برخی از مواقع، مورد تایید شهرداری‌ها قرار نمی‌گیرند. به همین علت بهتر است در نماکاری ساختمان‌های اداری و ویلایی تنها از این سبک استفاده شود.

تجهیزات و آبجکت‌های استفاده شده در نمای کلاسیک سیمانی

14

نمای کلاسیک برخلاف نمای مدرن سیمانی در ساختار خود از تزئینات گوناگونی استفاده کرده است، که هریک زیبایی و جلوه خاصی به ساختمان می‌بخشد. در این بخش برخی از این قطعات تزئینی را با هم مرور می‌کنیم.

  • انواع سر ستون‌ها و ستون‌ها به دلیل زیبایی و تحمل وزن ساختمان، در این نما استفاده می‌شوند.
  • قاب دور پنجره و سردر ورودی ساختمان برای زیباسازی حاشیه درها و پنجره‌ها استفاده می‎‌شود.
  • طاق و حاشیه‌های سنگی در بالکن‌ها و گوشه‌های کار استفاده می‌شوند و به زیبایی ساختمان می‌افزایند.
  • در ساختمان پله‌ها و نرده‌ها نیز از آبجکت‌های تزئینی زیبایی استفاده می‌شود که هماهنگی لازم با نمای کلاسیک سیمانی دارد.
  • قطعات سه بعدی نیز وجود دارند که در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند و به زیبایی ساختمان کمک شایانی می‌کنند.

مزایای نمای سیمانی کلاسیک

15

حال که با جزئیات و ویژگی‌های نمای سیمانی کلاسیک آشنا شدید، وقت آن است که مزایای این نوع نماکای را نیز بدانید.

  • ارزان بودن: در نمای سیمانی، ساختار اولیه سیمان است که محصول کم یاب و نایابی نیست، به همین دلیل هزینه این نوع نما در مقایسه با سایر نماها بسیار پایین و مقرون به صرفه است.
  • استقامت بالا: سیمان ماده‌ای بسیار مقاوم است که در برابر تغییرات آب و هوایی نیز از مقاومت بالایی برخوردار است. این استقامت باعث می‌شود در شرایط آب و هوایی مختلف، هیچ تفاوتی در شکل ظاهری نما پدید نیاید.
  • ظاهری یکپارچه: نمای سیمانی یکدست و یکپارچه است و هیچگونه پستی و بلندی در ساختار آن بکار نرفته است. این مورد باعث زیبایی و شکوه این نوع نماها می‌شود.
  • ثبات رنگی: این نوع نماها استقامت رنگی مناسبی دارند و در مقابل شرایط مختلف مثلا در معرض تابش نور مستقیم خورشید، هیچ تفاوتی در رنگ و شکل آن‌ها ایجاد نمی‌شود. این یک مزیت مهم برای نماهای کلاسیک سیمانی به شمار می‌آید.
  • فرم پذیری: سیمان به دلیل خمیری بودن در ابتدای کار، انعطاف پذیر است؛ یعنی می‌توان شکل‌ها و طرح‌های مختلفی را بر روی آن ایجاد کرد. در حالت خمیری اولیه، فرم دادن به سیمان به راحتی انجام می‌گیرد، اما بعد از خشک شدن باید با ابزارآلات ویژه‌ای اقدام به فرم دهی آن کرد.

بهترین تیم برای اجرای نمای کلاسیک سیمانی

در این مقاله با نمای کلاسیک و تاریخچه آن به طور کامل آشنا شدید. اگر شما هم به دنبال تیم مهندسی مجربی هستید که نماکاری ساختمان خود را به آن‌ها بسپارید؛ بهتر است با گروه ایفا آذر نما آشنا شوید. این گروه سابقه‌ای سی ساله در طراحی و اجرای نماهای ساختمانی سیمانی دارد. این شرکت دارای 50 مهندس و 500 استادکار ماهر است که در فرآیند نماکاری وظایف مهمی برعهده دارند. شما می‌توانید از سایت شرکت ایفا آذر نما دیدن کرده و با نمونه کارهای این تیم آشنا شده و با خیالی آسوده نماکاری ساختمان خود را به این تیم حاذق بسپارید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان