پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یکی از مهمترین بخش های طراحی داخلی ساختمان ها، پوشش نهایی دیوارها است. راه های زیادی برای پوشاندن دیوارها وجود دارد که یکی از قدیمی ترین آنها که سابقه چند هزار ساله دارد، استفاده از کاغذ دیواری است.

به تازگی استفاده از کاغذ دیواری های مختلف مانند کاغذ دیواری مشکی، دوباره به یکی از ترندهای محبوب و رایج در طراحی داخلی تبدیل شده است.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی کاغذ دیواری و ارائه تاریخچه کوتاهی از آن، اطلاعات مفیدی را هم درباره انواع کاغذ دیواری ها و خرید آن در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری چیست

در اولین بخش از این مقاله سعی می کنیم تا به اولین پرسش پیش رو، یعنی این سوال پاسخ بدهیم که کاغذ دیواری چیست؟

در اینباره باید گفت زمانی که صحبت از کاغذ دیواری به میان می آید، منظور نوعی از مصالح کاغذی و رول مانند است که در طراحی داخلی ساختمان ها از آن برای پوشش دادن دیوارها استفاده می شود.

 

گفتنی است که کاغد دیواری دسته بندی های متفاوتی، برای مثال کاغذ دیواری سه بعدی، دارد که در بخش های بعدی به آنها هم خواهیم پرداخت.

تاریخچه کاغذ دیواری

اگرچه مشحص کردن تاریخ دقیق برای اختراع و استفاده از کاغذ دیواری کار دشواری است اما شواهد نشان می دهد که احتمالا اولین بار در چین و در حدود قرن دوم پیش از میلاد از این این ابزار تزئینی استفاده شده است.

در آن زمان و در چین از کاغذهایی از جنس برنج برای این منظور استفاده می شده است.

بعد از اسلام، زندانیان چینی این هنر را به فاتحان خاور میانه ای یاد دادند و کاغذ دیواری به یکی از اجزا آشنا در معماری این منطقه تبدیل شد.

گفتنی است که کاغذ دیواری های کتانی در خاور میانه اختراع شده و مورد استفاده قرار گرفتند.

کاغذ دیواری نخستین بار در اوایل قرن 16 میلادی و توسط بازرگانان از چین به اروپا وارد شد. در اواخر این قرن اولین صنف متخصصان ساخت و نصب کاغذ دیواری در فرانسه تاسیس شد.

 

از آن زمان تا کنون، کاغذ دیواری به یکی از گزینه های رایج برای تزئین دیوارها و استفاده در طراحی داخلی تبدیل شده است.

خرید کاغذ دیواری

رنگ ها و الگوها

اکنون که با تعریف و تاریخچه کاغذ دیواری آشنا شدیم، به سراغ موضوعات مهم بعدی یعنی رنگ، سبک و الگوهای مورد استفاده در ساخت و نحوه نصب کاغذ دیواری ها می رویم.

موج جدیدی در طراحی داخلی آغاز شده است که در آن طراحان نگاه مثبتی به رونق مجدد استفاده از کاغذ دیواری دارند.

در این موج جدید گستره رنگ ها و الگوهای موجود برای کاغذ دیوارهای بی شمار است و این تنوع باعث شده تا طراحان بتوانند با استفاده از انواع مختلف کاعذ دیواری، پس زمینه های بسیار زیبایی را بخش های مختلف ساختمان ها و ابنیه ها ایجاد کنند.

سبک های مورد استفاده در کاغذ دیواری ها هم بسیار متنوع هستند و می توان گستره وسیعی از انواع سبک ها از کاغذ دیواری های سنتی و گلدار تا کاغذ دیواری های نقاشی شده مدرن یا کاغذ دیواری های تقلیدی از چوب، سنگ، آجر، کاشی و مانند آنها را مشاهده کرد.

در ادامه به چند نوع از انواع رنگ ها و سبک های به کار رفته در کاغذ دیواری ها اشاره می کنیم.

 

- کاغذ دیواری مشکی: زمانی که صحبت از کاغذ دیواری مشکی به میان می آید، منظور کاغذ دیواری هایی با تم رنگ مشکی است که یک گزینه مناسب و مجذوب کننده برای پوشش دیوارهای اتاق های خواب و پذیرایی ها هستند.

این کاغذ دیواری ها تاثیر دراماتیک در فضای اتاق ایجاد کرده و نوعی حس کلاس برای محیط کلی ساختمان به وحود می آورند. علاوه بر این استفاده از این کاغذ دیواری ها باعث می شود تا فضای اتاق ها بزرگتر به نظر بیاید.

 

- کاغذ دیواری سه بعدی: طراحان داخلی با استفاده از ابزارهای مختلف مانند کاغذ دیواری های خاص تلاش می کنند تا به فضای محیط های مختلف عمق ببخشند.

یکی از انواع کاغذ دیواری که در این زمینه بسیار پرکاربرد است، کاغذ دیواری سه بعدی است. هدف از استفاده از این کاغذ دیواری ها برجسته کردن کاغذ دیواری نسبت به دیوار است.

علاوه بر این، کاغذ دیواری سه بعدی بر خلاف طراحی گل، باعث می شوند تا محیط فضایی مدرن داشته باشد.

- الگوهای افقی: یکی از انواع رایج الگوهای مورد استفاده در طراحی کاغذ دیواری، طراح های افقی است.

کاغذ دیواری

افرادی که قصد استفاده از این دست الگوها را دارند باید توجه داشته باشند که اگرچه الگوهای افقی باعث بزرگتر دیدن شدن فضا می شود اما نباید در خانه هایی که دیوارها و سقف های انها کاملا منظم هستند از آنها استفاده کرد.

- الگوهای عمودی: یکی دیگر از الگوهای رایج و پر استفاده در کاغذهای دیواری، الگوهای عمودی هستند. الگوهای عمودی یک ابزار مناسب برای  بلندتر دیده شدن سقف ها است.

مواد مورد استفاده در ساخت کاغذ دیواری

همانطور که اشاره شده، کاغذ دیواری به یکی از انتخاب های محبوب حال حاضر طراحی داخلی تبدیل شده است.

این محبوبیت سبب شده تا توجه ویژه ای به ساخت کاغذ دیواری شود و روزگار محدودیت در مواد مورد استفاده برای کاغذ دیواری که باعث دشواری نصب یا کندن کاغذ دیواری ها می شد، گذشته است.

امروزه خریداران می توانند از میان کاغذ دیواری هایی با جنس های متفاوت و متنوع که همگی قابلیت نصب، تمیز کردن و جمع کردن آسان را دارند، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

 

در ادامه بعضی از پرکاربردترین متریال های مورد استفاده را معرفی می کنیم.

- کاغذ دیواری وینیل: وینیل به دلیل خاصیت تطبیق پذیری بسیار بالا، یکی از رایج ترین و پرکاربردترین مواد در ساخت کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری های ساخته شده از این ماده به راحتی نصب، جمع و تمیز می شوند.

- کاغذ دیواری نبافته: کاغذ دیواری های نبافته، انواعی از کاغذ دیواری هستند که مطلقا در ساخت آنها از وینیل استفاده نشده است و یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی با دغدغه های محیط زیستی هستند.

تمیز کردن و نگهداری از کاغذ دیواری

یکی از پرسش های پرتکرار در مورد کاغذ دیواری، نحوه نگهداری و تمیز کردن آن است که در این قسمت از این مقاله به آن می پردازیم.

 

توصیه اصلی متخصصان در این زمینه، استفاده منظم از جاروبرقی با براش نرم برای تکیز کردن کاغذ دیواری ها به خصوص کاغذ دیواری های بافت دار است.

البته در مورد کاغذ دیواری های قابل شستشو، می توان از آب و صابون هم برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کرد.

البته باید توجه که به هیچ وجه نباید از سفید کننده یا سایر مواد شیمیایی برای تمیز کردن استفاده کرد.

یکی دیگر از مشکلات رایج در مورد کاغذ دیواری ها، فرسودگی و پاره شدن آنها به خصوص در گوشه ها و لبه است. در این زمینه بهتر است که با استفاده از گاردهای لبه این خطر را به حداقل کاهش داد.

 

خرید کاغذ دیواری

در نهایت و بعد از اطلاعات نسبتا دقیق و جامعی ارائه شده در بخش های پیشین درباره تاریخچه، طراحی، مواد به کار رفته در ساخت و استفاده از کاغذ دیواری ها ، به سراغ موضوع خرید کاغذ دیواری می رویم.

نکته مهمی که خریداران در این زمینه باید به آن توجه داشته باشند این است که اگرچه کاغذهای دیواری معمولا به صورت تک رول قیمت گذاری می شوند، اما بسته بندی آنها ممکن است به صورت بسته های دو رول باشد.

علاوه بر این در صورت انتخاب کاغذ دیواری با الگوی تکرار شونده، احتمالا باید مساحت کاغذ خریداری شده بیشتر از مساحت دیوارها باشد تا به این ترتیب نصاب بتواند الگوی تکراری را درست نصب کند.

قیمت کاغذ دیواری، یکی دیگر از مسائل مهم مرتبط با خرید کاغذ دیواری است. در این زمینه خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که کاغذ دیواری قیمت ثابت و مشخصی ندارد و کاغذ دیواری ها بر اساس، جنس یا قابلیت ها یا طراحی و الگو قیمت های متنوع و گوناگونی دارند.

علاقه مندان به تهیه کاغذ دیواری می توانند با مراجعه به فروشگاه های مختلف فیزیکی یا آنلاین و مشاهده انواع متفاوت کاغذ دیواری، گزینه متناسب با نیازها، سلایق و بودجه خود را انتخاب کرده و به راحتی آن را در فضای مورد نظر نصب کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان