پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اساساً افزایش قد در گرو دو عامل است: هورمون‌های رشد و صفحه‌‌های رشد.

افزایش قد

قد بلندتر و هیکل قوی‌تر باعث می‌شود از دیگران متمایزتر، جذابتر و دلرباتر شوید یا اینکه حداقل دنیا اینگونه فکر می‌کند. قد بلند با محبوب‌بودن ارتباط دارد و صدالبته که برداشت اولیۀ خوبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، بیشتر والدین و حتی خود کودکان نگران رسیدن به قدی مناسب، که حداقل بیشتر از 150 سانتی‌متر است، هستند. اگر هم قد کودکتان در 18 سالگی به حدود 180 سانتی‌متر برسد که دیگر نور علی نور است.

اساساً افزایش قد در گرو دو عامل است: هورمون‌های رشد و صفحه‌‌های رشد. صفحه رشد یا همان صفحه اپی‌فیزی نوعی از غضروف است که نزدیک به انتهای استخوان‌های دراز قرار دارد. رشد این صفحات در حدود سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی متوقف می‌شود. همین موضوع دربارۀ هورمون‌های رشد هم تقریباً صادق است.

بر اساس پژوهشی که سال ۲۰۱۸ درسالنامۀ غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان منتشر شد، خواب و تغذیه نقشی اساسی در سرعت رشد قد کودکان دارند. البته این حقیقت بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل بسیاری از والدین با روش‌های گوناگون در پیِ شتاب‌بخشیدن به سرعت رشد قد کودکان‌اند. طی سالیان اخیر، چند روش و ایدۀ معدود برای افزایش قد محبوب شده‌اند. این روش‌ها فاقد پشتوانۀ علمی‌اند و هیچ تأثیری بر افزایش قد ندارند. در ادامه به نمونه‌هایی از این باورهای غلط دربارۀ رشد قد می‌پردازیم که باید کلاً کنار گذاشته شوند.

باور اشتباه ۱: رشد قد پس از بالغ شدن به‌سرعت متوقف می‌شود.

حقیقت: این باور غلط بیشتر بر زنان اثر می‌گذارد تا مردان؛ زیرا حتی فکر اینکه بعد از اولین عادت ماهانه رشد قد متوقف می‌شود، می‌تواند برای دختران جوان دلهره‌آور باشد. حقیقت این است که بلوغ، چه در پسران یا دختران، به‌صورت مستقیم سرعت رشد قد را تعیین نمی‌کند. اگر بدنتان هورمون رشد ترشح کند، قدتان همچنان بلندتر خواهد شد. تحقیقی که سال ۲۰۰۰ در ژورنال پزشکی غربی منتشر شد، ثابت کرد احتمال رشد قد دختران تا ۳ اینچ پس از بلوغ وجود دارد و احتمال رشد قد پس از قاعدگی در دخترانی که زودتر حیض می‌شوند بیشتر است.

باور اشتباه شماره 2: نوشیدن شیر فراوان برای رشد قد ضروری است.

حقیقت: این باور غلط رواج پیدا کرد چون شیر ذاتاً سرشار از ویتامین دی و کلسیم است و این‌ مواد برای بهبود سلامت استخوان مفیدند؛ بنابراین نوشیدن شیر باید منجر به رشد قد شود. منطقی به نظر می‌رسد، نه؟ اشتباه نکنید. شیر تنها منبع این دو مادۀ مغذی نیست. سبزیجات برگی مانند بروکلی، تخم‌مرغ، آجیل، دانۀ سویا و ماهی مملو از این مواد مغذی (و مواد مغذی بسیاری) هستند که قد را افزایش می‌دهند.

باور اشتباه شماره ۳: ژن‌های شما تعیین‌کنندۀ قد شما هستند.

حقیقت: ژنتیک قطعاً نقش مهمی در تعیین قد شما بازی می‌کند، اما عامل اصلی نیست. در حقیقت، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که قدتان در بزرگسالی را تعیین می‌کنند و شما روی این عوامل کنترل دارید و می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید. سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل، طرز ایستادن و نشستن، ورزش منظم، خواب مناسب و تعادل هورمونی از جمله این عوامل هستند.

باور اشتباه شماره ۴: تمرین با وزنه جلوی رشد قد را می‌گیرد.

حقیقت: اصلاً اینطور نیست. تمرین با وزنه هیچ تأثیری روی رشد قد ندارد. هرچند تمریناتی مثل اسکات و پرس شانه، باعث فشردگی ستون فقرات می‌شوند. از این گونه‌ تمرینات و هر تمرین دیگری که ممکن است به ستون فقراتتان آسیب بزند دوری کنید. به غیر از این تمرینات، انجام تمریناتی که باعث کشش ستون فقرات می‌شوند مشکلی ندارد. 

باور اشتباه شماره ۵: کفی افزایش قد می‌تواند به رشد قد کمک کند.

حقیقت: در پزشکیِ جایگزین شاخه‌‌ای به‌ نام «انعکاس‌درمانی» وجود دارد. در این شاخه ادعا می‌کنند که تحریک برخی از نقاط فشار روی پا منجر به افزایش قد می‌شود. در نتیجه، انواع گوناگونِ کفی‌هایِ انعکاس‌درمانی که دقیقاً به نقطه درست فشار می‌آورند، به‌ویژه در آژانس‌های بازاریابی تلفنی، بسیار محبوب شده‌اند. اما علوم تجربی یا پزشکی نوین چنین ادعاهایی را تأیید نمی‌کند و داده کافی وجود ندارد که بتوان اثبات کرد استفاده از چنین کفی‌هایی می‌تواند باعث افزایش قد شود.

باور اشتباه ۶: جراحی قد راهی بی‌خطر برای افزایش قد پس از ۱۸ سالگی است.

حقیقت: در این نوع جراحی، استخوان‌های پا را می‌برند و در آن دستگاه افزایش طول کار می‌گذارند تا به درازتر شدن استخوان کمک کند. این عمل جراحی تهاجمی و پرهزینه و بسیار پرخطر است. بعلاوه ممکن است باعث بروز مشکلاتی از این دست بشود: آسیب‌ نورولوژیک؛ آسیب عروقی؛ دررفتگی مفاصل؛ انقباض ماهیچه؛ انحراف محوری. 

باور اشتباه ۷: مصرف قهوه احتمالاً رشد قد را متوقف می‌کند.

حقیقت: به‌هیچ‌وجه اینطور نیست. نوشیدن قهوه هیچ تأثیری بر قد ندارد. طبق نظر سازمان غذا و داروی امریکا، نوشیدن 3 تا 4 فنجان قهوه (یا 400 میلی‌گرم) در روز برای بزرگسالان هیچ‌ مشکلی ندارد. دلیل رواج این باور غلط این است که مصرف کافئین نزدیک زمان خواب می‌تواند الگوی خواب را متوقف کند و خواب کافی برای رشد قد بسیار مهم است. اگر کمتر از ۱۸ سال سن دارید، آکادمی پزشکی اطفال امریکا (AAP) توصیه می‌کند بیشتر از یک فنجان (۱۰۰ میلی‌گرم) قهوه در روز مصرف نکنید.

برای اطلاعات بیشتر در این باره، مقالۀ ما کمبود هورمون رشد نشانه‌ها، علت‌ها و درمان را بخوانید. همچنین می توانید بخش درباره ما سایت افزایش قد گروتالر را مشاهده کنید.

مقاله‌های حوزۀ سلامت در وب‌سایت FirstPost را تیم myUpchar.com می‌نویسند. این وب‌سایت اولین و بزرگترین منبع اطلاعات پزشکی در هندوستان است. در myUpchar، محققان و روزنامه‌نگاران با همکاری پزشکان، برای ارائه اطلاعات دربارۀ مسائل مختلف حوزۀ سلامت می‌کوشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان