پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

برای خیلی از افراد مهم است که بدانند چرا باید وزن مناسب داشته باشند. البته تنها وزن مناسب نیست که سبب می شود سلامتی بدن تضمین شود اما چاقی می تواند عاملی بسیار موثر برای به خطر افتادن سلامتی باشد. از طرفی عوامل مختلفی سبب چاقی و اضافه وزن می شوند که گاهی خود فرد در ایجاد آنها موثر نیست. در ادامه بهتر است موارد مختلفی را در مورد وزن مناسب بدن و اینکه چطوری به آن دست یابیم را بررسی کنیم.

چرا چاق می شویم؟

در ابتدا بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که چه عواملی سبب چاقی و اضافه وزن ما می شوند. به موارد زیر توجه کنید:

  • ژنتیک
  • کم تحرکی
  • پرخوری
  • سبک زندگی غلط که تا حدودی در سابقه خانوادگی نیز موثر است
  • به هم خوردن تعادل هورمونی و اختلال در سوخت و ساز بدن
  • رژیم غذایی غلط
  • مشکلات بدنی مانند مشکلات گوارشی مثل یبوست
  • سندروم متابولیسم بدن
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • خواب کم
  • استرس زیاد
  • عدم مصرف میوه و سبزیجات

این موارد در حد به سزایی در چاقی و اضافه وزن موثر هستند. خیلی از افراد بدون اینکه خود نقشی در بالا رفتن وزن (مانند مشکلات بدنی از جمله اختلالات هورمونی یا تیروئید) داشته باشند، چاق می شوند. اما باید در نظر داشت که بسیاری از افراد امروزه به علت کم تحرکی و تغذیه غلط، چاق می شوند. اما بیاید بررسی کنیم اگر چاق شویم چه مشکلاتی بدن را تهدید می کند؟

چاقی چه عواقبی دارد؟

شاید از نظر خیلی از افراد چاقی و اضافه وزن هیچ آسیبی را در پی نداشته باشد. البته این موضوع تا حدودی می تواند درست باشد. زیرا برخی از افراد را دیده ایم که بدون اینکه اضافه وزن داشته باشند از مشکلات بدنی متعددی مانند چربی خون، دیابت و یا حتی فشار خون رنج می برند. اما در مقابل فردی دیگر با وزن بیشتر فشار خون و چربی و دیابت نیز ندارد.

این موضوع به شرایط مختلفی بستگی دارد اما طبق آماری که وجود دارد، اکثر افرادی که اضافه وزن دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلب و عروق دارند.

علاوه بر این موضوع اضافه وزن سبب می شود روی مفاصل زانو و کمر فشار بیشتری وجود داشته باشد. این موضوع با بالا رفتن سن، سبب می شود مفاصل آسیب دیده و حتی درد را برای فرد در پی داشته باشد.

طبق آماری که وجود دارد، افرادی که از اضافه وزن برخوردار هستند، بیشتر دچار حمله های قلبی می شوند. زیرا در این افراد کلسترول بالا، چربی خون بالا، تری گلیسیرید و حتی فشار خون بالا بیشتر دیده می شود.

چاقی و اضافه وزن از نظر ظاهری اعتماد به نفس فرد را به شدت کاهش می دهد. زیرا انتخاب لباس یا حتی آماده شدن برای یک مهمانی را تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو در ادامه چند تا از راهکارهایی که برای شروع به کاهش وزن بهتر است پیش گرفت را ارائه خواهیم کرد.

برای لاغری چه باید کرد؟

روش ها و راهکارهای مختلفی برای لاغری وجود دارد. از جمله  سریع ترین آنها می توان به روش های جراحی تهاجمی و غیر تهاجمی اشاره کرد. روش های تهاجمی شامل جراحی هایی مانند بای پس معده و یا لیپوساکشن می شود که قسمتی از پوست شکم طی آن برش داده می شود.

در روش های غیر تهاجمی هم برشی صورت نمی پذیرد و با استفاده از امواج اولتراسوند و با دستگاه هایی مانند کویتیشن امواج تا چند سانتی متر زیر پوست نفوذ می کنند که چربی سوزی انجام شود. این روند طی دوماه کاهش سایزی حدود 3 الی 5 سانتی را در پی دارد. این روش تقریبا روشی ایمن و سریع است اما باید برای ماندگاری آن نکات تغذیه ای و ورزشی را هم رعایت کرد.

این یعنی در هر حال باید تغذیه و ورزش را در کنار راهکارهای موجود رعایت کرد. از این رو در ادامه نکات تغذیه ای و ورزشی را برای لاغری ارائه خواهیم کرد.

1.     سبزیجات بیشتر

یکی از نکات مهم برای روند لاغری استفاده از سبزیجات بیشتر است؛ اما نه هر سبزیجاتی! بلکه سبزیجات کم کربوهیدرات. گزینه هایی مانند سیب زمینی و ذرت، کربوهیدرات بالایی دارند و بهتر است کمتر استفاده شوند. گزینه هایی مانند کاهو، کلم بروکلی، خیار، گوجه و… انواع مناسب تری هستند. باید از آنها حتما پیش از وعده های اصلی غذایی استفاده کرد.

2.     نقش میان وعده ها

به هیچ عنوان نباید نقش میان وعده ها را نادیده گرفت. میان وعده هایی مانند میوه ها انواع آجیل و مغزها یا حتی میوه خشک ها، گزینه های مناسبی برای لاغری بهتر هستند. این میان وعده ها از گرسنگی بیش از حد جلوگیری می کنند که سبب خواهد شد از پرخوری در وعده های اصلی پیشگیری شود.

3.     ورزش کنید

از دیگر نکاتی که برای لاغری مهم است، ورزش کردن است. البته ورزش نقش کم رنگ تری را نسبت به رژیم غذایی دارد اما برای تناسب اندام گامی ضروری و مهم است. برای این منظور بهتر است هفته ای 3 الی 5 جلسه به فعالیت بدنی بپردازید. این روزها باید فعالیت بیشتر از 1 ساعت را داشته باشید تا کاملا چربی سوزی داشته باشید.

4.     شیرینی جات را حذف کنید

از نکات مهم برای لاغری و کاهش وزن، حذف شیرینی جات است. به ویژه قند و شکر مصنوعی می توانند چاقی افزونی را برای فرد در پی داشته باشند. چاقی شکم و پهلو اغلب در پی مصرف شیرینی جات ایجاد می شود. بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین، از قند و شکر کمتر و همینطور خوراکی های شیرین، کمتر استفاده کنید و حتی آنها را حذف کنید.

5.     فست فود را کنار بگذارید

از دیگر گزینه هایی که به شدت چاقی را به همراه می آورد، فست فود است. معمولا غذاهای فست فود سرشار از چربی و کربوهیدرات هستند که هیچ ارزش غذایی مفیدی را به بدن نمی رسانند. از این رو فقط کالری اضافی و چاق کننده را برای بدن به همراه دارند. تا جای ممکن سعی کنید این خوراکی های خوشمزه اما مضر را از منوی انتخابی خود برای غذا حذف کنید.

در آخر

در این متن به مشکلاتی که چاقی به همراه دارد اشاره کردیم. همینطور بیان کردیم چه عواملی سبب چاقی و اضافه وزن می شود. در مواردی که همه نکات مهم تغذیه ای و سلامت رعایت شود و باز هم اضافه وزن زیاد وجود داشته باشد باید از متخصصین برای تشخیص علت چاقی کمک گرفت تا بتوان آن را برطرف کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان