سناریوی وابسته ساختن مصر به گاز اسرائیل

مصر واردات گاز رژیم صهیونیستی را به میزان ۳۰ درصد برای مقابله با بحران برق در این کشور افزایش داده است. عمر سمیر، نویسنده و تحلیلگر مصری این سوال را مطرح کرده است که چرا مصر خود را در موقعیت افزایش وابستگی به گاز اسرائیل قرار داده است؟ در ادامه متن ترجمه‌شده مقاله سمیر آورده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به نقل از پایگاه فرهنگ و جامعه ملل، هنگامی که بحران قطعی برق در مصر در هفته‌های اخیر به اوج خود رسید، اسرائیل و همچنین مطبوعات منطقه‌ای و بین المللی اعلام کردند که استفاده از گاز اسرائیل راه‌حلی «منطقی» و «مدرن» است. اما چرا صحبت از اکتشافات عظیم و بی‌سابقه گاز که می‌تواند صادرات بی‌سابقه‌ای را به همراه داشته باشد و پاسخی به بحران دلاری مصر بدهد، ناپدید شده است؟ و چرا این پیشنهاد که مصر حتی می‌تواند از جنگ روسیه و اوکراین، با توجه به اهمیت صادرات انرژی این کشور به اروپا، منتفع شود نیز در این بحث‌ها غایب بوده است؟

در اعتراض به بحران برق – که دولت مصر با اجرای قطعی برق روزانه در سراسر کشور در فواصل زمانی نیمه منظم سعی در مدیریت آن دارد- دختر جوانی در شهر سوئز ظاهر شد و پلاکاردی به همراه داشت که روی آن نوشته شده بود: «آیا گاز مصر به اسرائیل رفته است؟»

واقعیت تکان دهنده‌ای که شاید این دختر و بسیاری از مصری‌ها از آن غافل باشند این است که ماجرا دقیقاً برعکس است. رژیم اشغالگر قدس  در هفته‌های گذشته صادرات گاز خود را به مصر ۳۰ درصد افزایش داده است.

در سال‌های اخیر، زمانی که صحبت‌های زیادی در مورد افزایش نیروگاه‌های گاز طبیعی مایع واکتشافات منابع جدید گاز در مصر مطرح شد، برخی از آن به عنوان یک موفقیت چشمگیر یاد کردند. آن‌ها هشدارهای کسانی را که می‌گفتند گازی که دوباره صادر می‌شود، گاز اسرائیل است و هدف اولیه از قراردادهای گاز مصر و اسرائیل هرگز مایع سازی گاز برای صادرات مجدد نبوده است، بلکه برای مصارف داخلی مصر است، نادیده گرفتند.این یعنی تقویت وابستگی مصر به گاز اسرائیل، مشابه کاری که صهیونیستها با اردن صورت دادند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان