اندیشه سیاسی امام (ره) خاستگاه اندیشه دینی و بر اصول ثابت اسلام مبتنی بود

مسعود رضایی پیرامون رفتار و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: اندیشه سیاسی امام (ره) خاستگاه اندیشه دینی ایشان بود و بر اصول ثابت اسلام مبتنی بود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ و کارشناس سیاسی پیرامون رفتار و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: اندیشه سیاسی امام (ره) خاستگاه اندیشه دینی ایشان بود و بر اصول ثابت اسلام مبتنی بود و خط امام (ره) باید قبل از انقلاب اسلامی پیگیری شود و در قبل انقلاب با مؤلفه مهم از خط امام (ره) یعنی اصول اعتقادات اسلامی مواجه هستیم.

وی افزود: خط امام (ره) را از این اصول اسلامی نمی‌توان جدا کرد؛ چون امام خمینی (ره) دقت زیادی بر موازین اسلامی داشتند.

این پژوهشگر تاریخ مؤلفه دیگر خط امام (ره) را اهمیت نقش مردم در تفکر امام خمینی دانست و اظهار کرد: در دوره قبل انقلاب جریان‌های مختلفی را داشتیم که مخالف پهلوی بودند؛ ولی مشی مسلحانه داشتند و تصور داشتند که با مشی مسلحانه می‌توانند رژیم پهلوی را براندازی کنند که گروه‌هایی با ایده‌های اسلامی و التقاطی و مارکسیم هم در این جریانات بودند.

وی افزود: امام (ره) به این مشی، اعتقادی نداشتند هر چند ممکن است برخی افراد فعال این مشی مورداحترام امام خمینی هم بودند؛ اما به طور کل امام (ره) این خط را خطی نمی‌دانست که بتواند بر پهلوی پیروز شود و به‌صورت کلی خط درستی نیست.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به این بیان امام (ره) که می‌فرمودند ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ مردم ادامه داد: امام (ره) بر همین اساس نیز از تأیید این‌گونه فعالیت‌های مسلحانه خودداری می‌کردند و مرتباً به طلابی که با ایشان در تماس بودند این موضوع را توصیه می‌کردند که مردم را آگاه کنید.

وی با بیان اینکه نابودی تفکر شاهنشاهی با آگاهی مردم ممکن بود و باید باطن سلطنت را بدانند افزود: هر ایرانی که این سلطنت را می‌دید نمی‌توانست این همه وابستگی و مفاسد را بپذیرد؛ لذا خیزش عمومی پس از ارتقای آگاهی‌ها در این زمان شکل گرفت.

رضایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی توسط یک حزب و گروه مسلح به پیروزی نرسید؛ بلکه انقلاب اسلامی حاصل حضور مردم در صحنه بود و هر چند امام خمینی انقلاب را هدیه الهی توصیف می‌کنند؛ اما ابزار انقلاب حضور میلیونی مردم در تمام صحنه‌ها است.

وی افزود: مبنای نظام اسلامی باید اصول اسلامی باشد و این موازین در نهادها و قانون اساسی پیش‌بینی می‌شود و حضور مردم در انتخابات و تظاهرات و موضع‌گیری نسبت به بیگانگان و در دفاع از مملکت امری اساسی است.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: جمهوری و اسلامی باید حتماً با هم باشند و تمامی تدابیر و برنامه‌ها باید مبتنی بر این باشد که جمهوریت و اسلامیت نظام ایران همچنان مستحکم و مستقر باشد که البته جزو اصول خط امام (ره) هم است.

وی افزود: وقتی از استقلال صحبت می‌شود در دنیایی هستیم که سلطه‌گری زورمندان بر دیگران به‌عنوان سابقه تاریخی مسلم وجود دارد و از حدود ۱۰۰ سال گذشته و تأسیس رژیم پهلوی با سلطه‌گری غربی‌ها بر ایران مواجه بودیم؛ اما امام خمینی (ره) بعد انقلاب به‌شدت به استقلال ایران تأکید دارند که ایران نباید وابسته به بیگانه شود.

کارشناس علوم سیاسی گفت: پایداری و استقامت بر حرف حق یکی از مؤلفه‌های اساسی خط امام است و هر کس پیرو خط امام است نباید احساس خستگی از مقاومت در برابر بیگانه کند که نمونه بارز مقاومت در امور نظامی و شاخه‌های مختلف علوم کشور است.

وی افزود: ابتدای انقلاب از نظر توانمندی نظامی در نقطه صفر بودیم و ابزار ابتدایی نظامی را می‌ساختیم و سایر ابزار از کشورهای دیگر خریداری می‌شد؛ اما بعد از انقلاب تحولی در کشور بر مبنای استقلال و عزت مردم ایران و اصول اسلامی آغاز شد و امروز تمام نیازهای نظامی را بر مبنای دانش فنی کسب شده در داخل کشور مرتفع می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه اگر بحث مقاومت نبود سوریه، عراق و مرزهای ایران درگیری با داعش داشت اظهار کرد: در خاطرات اسدالله علم گفته شده او برای پر کردن دندان به لندن رفته است؛ لذا به توان داخلی باور نداشتند؛ ولی امروز تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت یکی از منابع درآمدی ایران شده است.

وی افزود: تأکید امام خمینی (ره) بر استقلال کشور نتیجه‌بخش بوده است و امام یک ملی‌گرایی اصیل است و نه ملی‌گرایی که همه توان خود را بر بزم، جشن و عیش بداند.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: امام خمینی (ره) با نهضت و تفکری که داشتند علی‌رغم تحریم‌های دشمن، ملت ایران را در مسیری قرار دادند که نقاط پیشرفت و قله‌ها را فتح کرده است و «ما نمی‌توانیم» را به خودباوری تبدیل کرده است.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان