پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:
 

سیاتیک کلمه‌ای آشنا در فرهنگ لغت بشر امروزی است. هرکدام از ما روزانه بارها و بارها این کلمه را از زبان افراد و رسانه‌های مختلف می‌شنویم و اگر با این بیماری دردناک و مزمن دست‌وپنجه نرم نکرده باشیم، از کنارش به‌سادگی عبور می‌کنیم. درد عصب سیاتیک این روزها گریبان بسیاری را گرفته و می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی صحبت کنیم. اگر شما هم با این عصب کمرتان مشکل دارید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

سیاتیک چیست؟

طبق اطلاعات عمومی ساختار اسکلتی بدن، عصب سیاتیک به‌عنوان بزرگ‌ترین عصب بدن انسان، از قسمت انتهایی ستون فقرات شروع‌شده و در پایه ستون فقرات به دو شاخه تقسیم می‌شود. هرکدام از این شاخه‌ها با عبور از لگن به سمت عضلات پشت پا کشیده‌شده و به زانو می‌رسند. این عصب در پشت زانو به دو شاخه تی‌بیال و عصب پروانه‌آل مشترک تقسیم‌شده و در نهایت در کف پا به اتمام می‌رسد.

عصب پرونئال مشترک به دو عصب سطحی و عمقی تقسیم می‌شود. عصب پرونئال زیر پوست کشیده‌شده و عصب حسی جلوی پا را تشکیل می‌دهد: درحالی‌که عصب پرونئال عمقی به عضلات جلوی ساق پا منتهی می‌شود. عصب سیاتیک از ۵ ریشه عصبی در داخل کمر و لگن تشکیل می‌شود. دو ریشه کمر به مهره‌های L4 و L5 ستون مهره منتهی‌شده و سه ریشه لگن به ریشه اول دوم و سوم لگنی (S1 و S2 و S3) ختم می‌شود.

تمام حرکاتی ما با پای خود انجام می‌دهیم اعم از راه رفتن، ایستادن، فشردن پدال‌های ماشین، دویدن و غیره از طریق عصب سیاتیک صورت‌پذیر است. پس چنانچه عصب سیاتیک تحریک‌شده یا تحت‌فشار قرار گیرد، شخص احساسی مانند تیر کشیدن، سوزش، ضعف عضلات پا و بی‌حسی را در تمام مسیر این عصب از کمر تا نوک پا حس خواهد کرد. معمولاً این احساس درد به سمت یکی از پاها کشیده می‌شود؛ اما در برخی موارد می‌تواند دوطرفه نیز باشد. درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی امکان‌پذیر است.

علت ایجاد درد سیاتیک

5

درد سیاتیک به‌صورت ناگهانی ظاهرشده و با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. این درد به‌مانند بیماری مفصل ستون فقرات یا بیماری فاست، غالباً به‌دلیل پارگی و فتق دیسک کمر ایجاد می‌شود. در ۹۰ درصد مواردی که منجر به پیدایش درد سیاتیک در بیمار می‌شود، دیسک اره‌شده یا ورم‌کرده از موقعیت اصلی خود خارج‌شده و به ریشه‌های عصب سیاتیک در مهره‌های چهارم و پنجم فشار وارد می‌کند.

تا زمانی که فشار روی عصب وجود دارد، جریان الکتریکی در داخل عصب ادامه پیدا کرده و به عضله‌ای که آن عصب را دریافت می‌کند فرستاده می‌شود، درنتیجه عضله دچار اسپاسم غیرارادی می‌شود. این اسپاسم که معمولاً به‌صورت انقباض ظاهر می‌شود، باعث می‌شود اکسیژن بیش‌ازحد نیاز به عضله رسیده و اسیدلاکتیک تولید شود. این اسید باعث ایجاد حس درد می‌شود.

البته موارد دیگری نیز باعث تحریک عصب سیاتیک می‌شوند. مواردی مانند تنگی کانال نخاعی (رشد بیش‌ازحد استخوان‌ها) که معمولاً مادرزادی است، تومورهای احتمالی که در ستون مهره به‌وجود آمده و رشد می‌کنند، تومورهای لگنی، عفونت و به‌طورکلی هر موردی که در ناحیه L4، L5، S1 و S2 (ناحیه انتهای ستون فقرات که به لگن متصل می‌شود) باعث برخورد و ایجاد فشار روی عصب سیاتیک شود.

اضافه‌وزن باعث ایجاد فشار مضاعف روی لگن و کمر می‌شود. اگر از رژیم غذایی و ورزش‌های روزانه دوری کنید، تعداد دفعات عود کردن بیماری افزایش پیدا خواهد کرد. چربی‌های اشباع‌شده باعث افزایش التهاب می‌شوند، بنابراین از غذاهای سرخ‌شده، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و غذاهای فراوری‌شده دوری کنید.

در بیشتر موارد، درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی و استراحت و فیزیوتراپی و در طی ۶ هفته تسکین پیدا می‌کند. در بیماری سیاتیک معمولاً کار به مرحله جراحی نمی‌کشد. برای اطلاع از آخرین قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی به وب‌سایت معتبر برجیس مراجعه کنید.

درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی

بسته به نظر پزشک، مدت و شدت دردی که بیمار حس می‌کند و اینکه بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد، داروهای مختلفی برای تسکین درد سیاتیک و بهبود آن وجود دارد. درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی، تسکین‌دهنده‌ها، ضدالتهاب و داروهای ضدافسردگی و فیزیوتراپی امکان‌پذیر است. برای خرید دستگاه فیزیوتراپی می‌توانید به سایت شرکت تجهیزات پزشکی برجیس مراجعه کنید.

درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی چطور ممکن است؟

6

همان‌طور که اشاره شده درد سیاتیک به این دلیل ایجاد می‌شود که یک عامل خارجی مانند دیسک یا تنگی کانال نخاع باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک و ایجاد اسپاسم شود. درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی باعث می‌شود که عضله با وجود این که توسط عصب مدام در حال تحریک است، شل شده و از حالت اسپاسم خارج شود.

درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی شامل داروهای متوکاربامول، باکلوفن، دانترولن و تیزانیدین می‌شود. متوکاربامول پرمصرف‌ترین داروی درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی است. این دارو هم به شکل آمپول و هم در قالب قرص ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم وجود دارد. اساس کار داروهای شل کننده عضلانی و ضدالتهاب، تأثیر روی مغز و نخاع و رفع اسپاسم در عضلات کمر است.

باکلوفن بیشتر برای رفع حالات اسپاستیک در ضایعات نخاعی و ام اس با اسکلروز متعدد کاربرد دارد؛ اما برای رفع اسپاسم عضلانی دیسک کمر که منجر به درد سیاتیک می‌شود، نیز مناسب است. این دارو در قالب قرص‌های ۱۰ و ۲۵ میلی‌گرمی وجود دارد. دانترولن و تیزانیدین نیز عملکردی مشابه با متوکاربامول و باکلوفن در درمان درد سیاتیک با داروهای شل کننده عضلانی دارد.

سخن پایانی

عصب سیاتیک بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین عصب نخاعی در بدن انسان است. این عصب پیام‌های الکتریکی عصبی را از سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع به عضلات کمر و پا منتقل می‌کند. اصطلاح سیاتیک توصیف‌کننده علائمی از کمردرد، پادرد، سوزش و گزگز کردن کف پا، بی‌حسی و ضعف عضلانی است. اگر هر کدام از این دردها را در کمر و پشت پای خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید. سیاتیک معمولاً با ام آر آی و سی تی اسکن به‌راحتی قابل‌تشخیص است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان