پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

فیزیوتراپی رشته ای از علوم پزشکی می باشد که به افراد کمک می کند تا سلامتی و بهبود استخوان ها و عضلات خود رابدست بیاورند. چند اثر مطلوب در بدن ان ها دارد از جمله حرکت ، قدرت و کارایی عضو آنها بالا می رود. در ضمن درد آنها نیز تسکین می یابد.

فیزیوتراپی دقیقا چه عملی انجام می دهد ؟

متخصص فیزیوتراپ با انواع آموزش دادن و انجام تمرینات فعال و یا غیرفعال عضلات باعث بهبود و سلامت ان ها  می شود. حرکات فعال ، انجام حرکاتی است که خود فرد صدمه دیده انجام می دهد و فیزیوتراپ بر آن نظارت می کند حرکات غیر فعال یعنی حرکاتی که متخصص فیزیوتراپی انجام می دهد به طور مثال دستم را می گیرد و خم می کند.

آیا همه فیزیوتراپیست ها یک طور کار می کنند؟

نه فیزیوتراپی مثل اکثر رشته های پزشکی به شاخه های متفاوتی تقسیم می شود که دربردارنده شش شاخه است. فیزیوتراپی اطفال ، فیزیوتراپی پیرها ، فیزیوتراپی سیستم تعادلی ، فیزیوتراپی سیستم عصبی ، فیزیوتراپی ارتوپدی و فیزیوتراپی قلبی-عروقی که به بیماران بعد از عمل قلب کمک شایانی می کنند.

چه مدت باید فرد بیمار فیزیوتراپی شود ؟

فیزیوتراپی معمولاً از شروع مصدومیت تا مدتی که  مصدومیت رفع شود انجام می‌شود. برای صدمات کوچک به طور معمول ۲ تا ۳ جلسه فیزیوتراپی کفایت می کند. اما برای اسیب های نسج نرم، عضلانی و استخوانی معمولا دو ماه فیزیوتراپی الزامی است زیرا دو ماه زمان میبرد تا بیماری های نسج نرم و عضلانی و استخوانی التیام یابند.

فیزیوتراپی دیسک کمر به عنوان بهترین و سودبخش ترین روش در درمان غیرجراحی دیسک کمر شناخته می شود که نیاز به انجام عمل جراحی را به حداقل می رساند.

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از بیماری های مهم و متداول ستون فقرات است که با خروج قسمت میانی درون دیسک بین مهره ای همراه است ، دیسک بیرون زده باعث وارد شدن فشار به ریشه ها و اعصاب نخاعی شده و منتهی به اشکار شدن علائم حسی _عصبی و حرکتی برای شخص بیمار می شود.

ستون فقرات انسان حاوی 26 مهره است که به واسطه صفحاتی به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر متمایزمیشوند.

در صورتی که عاملی منجر به صدمه و یا پارگی دیسک ها شود منجر به خارج شدن قسمت میانی درون دیسک شده که این حالت می تواند منجر به وارد شدن فشار بر ریشه ها و اعصاب نخاعی و اشکار شدن علائمی مثل کمردرد ، درد پاها ، اختلالات حرکتی و … شود.

از آن جایی که نشانه های  فتق دیسک با سایر مشکلات ستون فقرات مثل کشیدگی رباط ها یا عضلات کمر، تنگی کانال نخاعی، آرتروز کمر، بعضی از بیماری های روماتیسمی و حتی عفونت هایی مثل تب مالت مشابه است تشخیص آن سخت است و نیازمند بررسی مو به مو توسط متخصص است.

نکته قابل توجه که استراحت مطلق برای بیماران به این عارضه مگر در موارد خاص سفارش نمی شود چراکه استراحت مطلق باعث سست شدن عضلات کمر و تشدید درد و سایر علائم بیماری می شود.

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی چگونه است ؟

معمولا دیسک کمر ، بیماری های مختلفی پیدا می‌کند که حاوی از دست دادن آب دیسک ، پدیدار شدن ترک‌ها و سرانجام پارگی یا فتق دیسک می باشد. بهترین روش درمان برای دیسک پاره شده یا فتق دیسک استفاده از کشش کمر و مانیپولاسیون یا دستکاری ستون مهره ها می باشد که تلاش در جا انداختن دیسک کمر می کنند و در مرحله بعد استفاده از گرما یا سرما و اشعه لیزر به قصد کاهش التهاب و برطرف کردن اسپاسم عضلانی(گرفتگی) می باشد. استراحت مطلق معمولاً در بهبود پارگی دیسک سفارش نمی‌شود. بلکه بالعکس سفارش می‌شود که با انجام ورزش های ویژه حرکت را به ستون مهره ها برگردانند و از اثر شفابخشی خود بدن برای درمان پارگی دیسک بهره ببرند.

آیا دیسک گردن با فیزیوتراپی علاج می شود؟

فیزیوتراپی در اکثر موارد موجب التیام بیماری دیسک گردن می شود و در گاهی اوقات اثرات آن فورا پس از فیزیوتراپی اشکار می شود و درد مریض کمتر می شود و مخصوصا بعد از التیام درد ناشی از دیسک ، واجب است که حرکات ورزشی برای بیمار اغاز شود. اتفاقا انجام فیزیوتراپی از زمان قدیم قبل از ظهور داروها و جراحی برای درد گردن انجام می شده است..

آیا کسی که دیسک گردن دارد می تواند ورزش کند؟

با انجام ورزش های مخصوص که برای بیماران مبتلا به دیسک گردن سفارش شده است با تقویت عضلات خم کننده وهمچنین فرم وضعیت گردن، التیام قوس گردن و کشش عضلات گردن ، ورزش می تواند یکی از اصول التیام بیماریهای گردن باشد.

فیزیوتراپی برای تنگی کانال نخاع

یکی از اصول درمانی اساسی برای تنگی کانال نخاعی استفاده از فیزیوتراپی است که شامل چندین مرحله است:

1- یکی از مراحل عمر کشش است کشش باعث کاهش فشار به مفاصل ستون مهره ها می شود

2-اموزش روش درست راه رفتن و ایستادن اصطلاحا pasture  نامیده می شود.

3- ورزش سوم ورزش به منظور تقویت عضلات.

۴ - درمان هایی که با دست انجام می شود که به طور اصطلاح منوال تراپی نامیده می شود شامل ماساژ و تنظیم فاست ها

۵- درمان با حرارت یا ترموتراپی که حاوی استفاده از گرما برای سلامتی جریان خون عضلات و نسج نرم و بافت های نرم و نیز درمان با سرما و یخ که برای تسکین درد می باشد.

درمان های غیر فعال برای دیسک کمر:

  • برنامه فیزیوتراپی برای دیسک کمر به طورمعمول با متدهای درمانی غیر فعال اغاز می شود. روش های درمانی غیر فعال به ارام کردن بدن کمک می کند. در این شیوه کنترل در دست متخصص فیزیوتراپ است ، تا بدن کمی التیام پیدا کند.
  • درمان های غیر فعال از مزایای فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر به حساب می ایند.
  • شیوه های درمانی غیر فعال برای دیسک کمر شامل موارد پایین می باشد:

1- ماساز عمیق بافت

اگر چه در حال حاضربیش از ۱۰۰ نوع روش ماساژ وجود دارد. اما ماساژ عمیق بافت موثرترین روش برای مساله دیسک کمر است. از این روش ماساژ برای درمان دردهای شدید و ناحیه های منقبض مانند خشکی گردن و کمر استفاده می شود..

2- آب درمانی

همان طور که از نام آن واضح است ازاب برای معلاجه بیماری استفاده می شود. خواص مکانیکی و فیزیکی آب برای دردهای عضلانی و اسکلتی بسیار مناسب است. با توجه به خاصیت شناوری بدن آب باعث کاهش فشار بر مهره های ستون فقرات می شود. در نتیجه باعث بهبود شرایط بیمار می شود.

آب درمانی می تواند شامل نشستن در یک وان گرد و یا دوش گرفتن با آب گرم باشد. همچنین شما می توانید در یک استخر به طور اهسته قدم بزنید.

مزایای آب درمانی به شرح زیر می باشد:

  • کاهش فشار در مفاصل دردناک
  • بهبود جریان خون
  • بالا رفتن گردش خون و هضم
  • آرام سازی عضلات
  • کاهش حساسیت بدن نسبت به درد

3- تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (الکتروتراپی) از الکتریسیته به مقصود به حرکت در اوردن عضلات استفاده می کند. برای این کار الکترودها به سطح پوست چسبانده شده و الکتریسیته جاری با قدرت اندک به مسیر عصبی فرد بیمار هدایت می شود. الکتروتراپی نقش فراوانی در درمان دیسک کمر دارد

۴- گرما و سرما درمانی

گرما و سرما درمانی یکی از روش های معالجه غیر فعال فیزیوتراپی دیسک کمر می باشد.

فیزیوتراپ از گرما برای بالابردن جریان خون به نواحی هدف در بدن استفاده می کند. جریان خون به التیام نواحی آسیب دیده با تامین اکسیژن و مواد غذایی اضافی کمک  فراوانی می نماید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان