پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دسترسی به محصولات باکیفیت با قیمت منصفانه یک نیاز همگانی است. محصولات درجه یک شیائومی که با فناوری پیشرفته و قیمت مناسب عرضه می‌شوند، طرفداران خاص خود را دارند. شیائومی یک شرکت چینی است که در حوزه الکترونیک فعالیت دارد. این شرکت در بیش از 100 کشور و منطقه حضور دارد و در سال 2014 به عنوان باارزش‌ترین استارت‌آپ فناوری جهان معرفی شد. در فهرست 100 برند برتر جهان در سال 2021 که توسط مؤسسه تحقیقاتی کانتار برندز انتشار یافت، شیائومی در رتبه هفتادم قرار دارد.

موبایل‌های شیائومی در بسیاری از نقاط اسیا محبوبیت بسیاری دارند و به طور مثال فروش این محصولات در هند هر سال افزایش یافته است. این شرکت در صدر فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل در هند قرار دارد. نام شیائومی هند با ساخت بزرگ‌ترین موزاییک نوری (لوگو) جهان در فهرست رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. این لوگوی موزاییکی که با استفاده از 9،690 لامپ ساخته شده، در تراس دفتر مرکزی شیائومی در بنگالورو نصب شده است. در ادامه با نکات و حقایق جالب بیشتری درباره شیائومی آشنا می‌شوید.

نکات مهم درباره شرکت

نام استارت‌آپ

شیائومی

دفتر مرکزی

پکن، چین

بخش

لوازم الکترونیکی مصرفی

بنیانگذاران

لی جون

تأسیس

آوریل 2010

سرمایه اولیه

7.4 میلیارد دلار

درآمد/گردش مالی

76.9 میلیارد یوان، با 54.7% رشد سالانه (سه‌ماهه اول 2021)

سود خالص تعدیلشده

6.1 میلیارد یوان، با 163.8%رشد سالانه (سه‌ماهه اول 2021)

سازمان مادر

Xiaomi.Inc

وبسایت

www.mi.com

 

۱. درباره شیائومی

شیائومی یک شرکت الکترونیکی مستقر در پکن در کشور چین است. این شرکت توسط لی جون در آوریل 2010 تأسیس و در سال 2014 به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند در چین تبدیل شد. شیائومی در حال حاضر یکی از پنج فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان است. گوشی‌های شیائومی شامل سریMi ، سریMi Note ، سریMi Max ، سریMi Mix ، سریMi NoteBook ، سریRedmi ، Blackshark و Pocophone هستند. یکی از مراکز معتبر فروش موبایل‌های شیائومی در ایران فروشگاه آنلاین ویت موب است. شیائومی حدود 291.6 میلیون کاربر فعال برای بروزرسانی MIUI دارد. این شرکت همچنین به تولید لپ‌تاپ، اپلیکیشن‌های موبایلی، لوازم جانبی موبایل، گجت، لوازم خانگی و دستگاه‌های قابل استفاده در خانه‌های هوشمند می‌پردازد. 

شیائومی از سال 2019 فروش لوازم جانبی مانند کلاه، کیف، لیوان، کوله‌پشتی و همچنین باکس غذا، بالش، فنجان، فیلتر، چتر و پیچ‎گوشتی را نیز آغاز کرد. شیائومی در سال 2018 Mi Credit را برای دسترسی آسان به وام‌های شخصی راه‌اندازی کرد. این شرکت همچنین خدمات اینترنتی ارزش افزوده مختلفی را مانند Mi Music، Mi Video و Mi Game ارائه می‌دهد.

۲. بنیانگذاران/مالکان

لی جون مؤسس، مدیرعامل و رئیس شیائومی است. سایر بنیانگذاران شرکت عبارتند از لین بین، دکتر ژو گوانگپینگ، لیو ده، لی وانچیانگ، وونگ کنگ-کت، هونگ فنگ و چوان وانگ. لی جون فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه ووهان است. او در سال 1992 به عنوان یک مهندس به شرکت نرم‌افزاری چینی کینگ‌سافت ملحق شد. در سال 1998، لی جون به عنوان مدیرعامل کینگ‌سافت منصوب گردید. وی در دسامبر 2007 به دلیل بیماری از مدیریت کینگ‌سافت استعفا داد. زمانی که لی جون هنوز در کینگ‌سافت کار می‌کرد، کتاب‌فروشی آنلاین Joyo.com را تأسیس کرد. Joyo.com در سال 2004 توسط آمازون خریداری شد.

جون پس از استعفا از کینگ‌سافت به عنوان یک سرمایه‌گذار فرشته به فعالیت خود ادامه داد و در بیش از 20 شرکت سرمایه‌گذاری کرد. او هنوز از طریق شرکت شونوی کاپیتال در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. او در سال 2008 به عنوان رئیس به یوسی وب پیوست و در سال 2010 شیائومی را تأسیس کرد.

لین بین، هم‌بنیانگذار و رئیس شیائومی، فارغ‌التحصیل رشته رادیوالکترونیک است و تجربه کار در شرکت‌هایی مانند اِی دی پی، مایکروسافت و گوگل را در کارنامه کاری خود دارد. لین بین همچنین عضو هیئت مشاوره دانشکده مهندسی دانشگاه تافتس در بوستون (ایالات متحده آمریکا) است.

دکتر ژو گوانگپینگ که دکترای مهندسی برق دارد، با موتورولا همکاری می‌کرد و قبل از پیوستن به شیائومی سمت‌های مهمی در این شرکت داشت. دکتر ژو در حال حاضر تیم سخت‌افزاری و BSP را در شیائومی مدیریت می‌کند. لیو ده کارشناس طراحی صنعتی است. او گروه طراحی صنعتی را در دانشگاه علم و صنعت پکن تأسیس کرد. لیو ده در سال 2003 شرکت طراحی صنعتی نیو اِج را تاسیس کرد. وی در حال حاضر تیم‌های طراحی صنعتی و توسعه اکوسیستم شیائومی را رهبری می‌کند.

لی وانچیانگ به عنوان یکی از اولین متخصصان رابط کاربری (UI) و تعامل انسان با رایانه (HCI) در چین شناخته می‌شود. وانچیانگ پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع در سال 2000 به کینگ‌سافت پیوست، و بسیاری از پروژه‌های نرم‌افزاری مهم و معروف را در این شرکت رهبری کرد.

وونک کنگ-کت در سال 1997 در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و به مایکروسافت پیوست و تا سال 2010 در آنجا کار کرد. آقای وونگ هم‌اکنون مسئول تیم‌های Mi wifi و Mi Cloud است. هونگ فنگ فوق لیسانس علوم کامپیوتر دارد. او کار خود را به عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار در شرکت سیبل سیستم آغاز کرد. هنگ در سال 2006 به عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار به گوگل پیوست. وی توسعه محصولات بومی گوگل (در چین) مانند Google Music و Google Pinyin Input را در کارنامه کاری خود دارد. آقای هونگ هم‌اکنون مسئول بخش MIUI در شیائومی است.

چوان وانگ یک کارآفرین مجرب و از هم‌بنیانگذاران شیائومی است. وانگ در سال 1997 شرکت تاندرستون تکنولوژی را تأسیس کرد که به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده سیستم‌های VOD (ویدئو بر اساس درخواست) در چین بدل شد. او در سال 2007 یک شرکت کتاب دیجیتال به نام بیجینگ دوکان تکنولوژی را تأسیس کرد که هم‌اکنون مدیرعامل آن است. وانگ در سال 2012 به عنوان هم‌بنیانگذار و معاون به شیائومی پیوست. او هم‌اکنون مسئول تیم‌های Mi TV و Mi Box شیائومی است.

۳. تاریخچه

لی جون در سال 2010 شیائومی را به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری تأسیس کرد و رام MIUI را بر مبنای اندروید گوگل توسعه داد. هدف از توسعه MIUI، ارائه یک عملکرد قوی‌تر و رابط کاربری بهتر برای اندروید بود. MIUI محبوبیتی را که سزاوار آن بود به دست آورد. بر اساس گزارشات مارس 2020، تعداد کاربران فعال ماهانه (MAU) MIUI به 330.7 میلیون نفر در سراسر جهان رسید.

شیائومی در سال 2011 با عرضه گوشی Mi One وارد حوزه سخت‌افزاری شد. تمرکز تیم شیائومی بر توسعه سخت‌افزارهای باکیفیت و فروش آنها با هزینه‌های نسبتا پایین‌تر نسبت به رقبای موجود در بازار و درآمدزایی از طریق خدمات و محتوا بود.

۴. نام، تگ‌لاین و لوگو

کلمه شیائومی به معنی ارزن یا برنج است. لی جون کلمه شیائو را با یک مفهوم بودایی مرتبط ساخته که می‌گوید یک دانه برنج به عظمت یک کوه است و این مفهوم استقامت شرکت را نشان می‌دهد. «فقط برای هواداران»، تگ‌لاین اولیه شرکت بود.

عبارت «MI» با رنگ سفید در داخل یک مستطیل نارنجی در لوگوی این شرکت طراحی شده است. «MI» مخفف «اینترنت موبایلی» است، اما شیائومی گفته که این عبارت می‌تواند مخفف «مأموریت غیرممکن» هم باشد تا چالش‌هایی را که شرکت با آنها مواجه بوده نشان دهد.

۵. تأمین مالی و سرمایه‌گذاران

شیائومی حدود. 7.4 میلیارد دلار در طی 15 دور مالی مختلف سرمایه جذب کرد. این شرکت در سال 2018 عرضه عمومی شد.

تاریخ

مرحله

مبلغ (دلار)

سرمایه‌گذاران

2 دسامبر 2020

استقراض پس از عرضه اولیه

855 میلیون

-

2 دسامبر 2020

سهام پس از عرضه اولیه

3.1 میلیارد

-

آوریل 2018

بازار ثانویه

800 هزار

کوالکام ونچرز

28 جولای 2017

تأمین مالی از محل استقراض

1 میلیارد

مورگان استنلی، دویچ بانک، ان‌جی‌پی کپیتال

1 مارس 2016

بازار ثانویه

-

-

27 آوریل 2015

دور تأمین مالی

-

راتان تاتا، دی‌اس‌تی گلوبال، هوپو فاند، جی‌آی‌سی، آل-استارز اینوستمنت، یونفنگ کپیتال

22 دسامبر 2014

سری E

1.1 میلیارد

-

29 اکتبر 2014

تأمین مالی از محل استقراض

1 میلیارد

گلدمن ساشه، کردیت سوئیس، دویچ بانک، مورگان استنلی، جی‌پی مورگان چیس

22 اگوست 2013

سری D

-

دی‌اس‌تی گلوبال

ژوئن 2012

سری C

-

مورنینگ‌ساید ونچر کپیتال

ژوئن 2012

سری C

216 میلیون

مورنینگ‌ساید گروپ

دسامبر 2011

سری B

90 میلیون

آی‌دی‌جی کپیتال، شونوی کپیتال، مورنینگ‌ساید ونچر کپیتال

دسامبر 2011

سری A

41 میلیون

-

۶. رقبا

از رقبای بزرگ شیائومی می‌توان به سامسونگ الکترونیکس، اپل، هوآوی، سامسونگ، وان‌پلاس و اوپو اشاره کرد. شیائومی با ‌روزرسانی و بهینه‌سازی دائم و بازاریابی محصولات با قیمت‌های مناسب، به یک جایگاه عالی دست یافته است. اپل و سامسونگ گوشی‌های باکیفیتی ارائه می‌کنند، اما قیمت بالایی دارند. در حالیکه شیائومی همان ویژگی‌ها را با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌دهد.

قیمت گوشی‌های هوشمند ردمی در آمازون حدود 6،000 روپیه است و شیائومی همچنان بالاترین سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در هند دارد. ریل‌می یکی از قوی‌ترین رقبای شیائومی است. ریل‌می زیرمجموعه اوپو است و به لحاظ کیفی هم‌رده‌ی شیائومی محسوب می‌شود. بنابراین رقابت شدیدی بین ریل‌می و شیائومی وجود دارد. موتورولا و سامسونگ نیز در حال رقابت هستند. سامسونگ با عرضه سری M سعی کرد بدون حذف مؤلفه‌های ضروری، روی ارزش مادی محصولات خود تمرکز کند.

۷. مدل درآمدی

منبع اصلی درآمد شیائومی از فروش گوشی‌های هوشمند، اینترنت اشیاء (IoT) و محصولات لایف‌استایل، خدمات اینترنتی و محصولات و خدمات دیگری است که این شرکت ارائه می‌دهد. بخش عمده درآمد شیائومی از محل فروش گوشی‌های هوشمند به دست می‌آید.

این شرکت در سال 2018 حدود 119 میلیون گوشی هوشمند فروخته است. حدود 25% از درآمد شیائومی از ارائه اینترنت اشیاء و محصولات لایف‌استایل تأمین می‌شود. این شرکت با طیف وسیعی از محصولات مجهز به اینترنت اشیاء مانند تلویزیون‌های هوشمند، اسکوترهای برقی، جاروبرقی، دوربین‌ها، آینه‌های پارک و غیره سر و کار دارد. بخشی از درآمد شیائومی نیز از اشتراک ماهانه برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌ها و فیلم‌ها و همچنین ارائه خدمات تبلیغاتی به دست می‌آید.

۸. رشد و درآمد

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شیائومی در سه‌ماهه اول سال 2020 دچار افت شد. با این حال، این شرکت به عنوان تنها برند در بین پنج فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود که در سه‌ماهه اول 2020 فروش نسبتا خوبی داشته است. شیائومی در سه‌ماهه اول 2020 نسبت به سال 2019 شاهد رشد 1.4 درصدی بوده است.

در سال 2019، کل درآمد شیائومی حدود 205.84 میلیارد یوان و سود ناخالص آن حدود 28.55 میلیارد یوان بود. در سه‌ماهه چهارم سال 2019، کل درآمد شرکت با 27.1% رشد به 56.5 میلیارد یوان با سود خالص 2.3 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 26.5% رشد داشت.

لی جون، می‌گوید: «علیرغم تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا و رکود اقتصادی جهانی، شیائومی در سال 2019 با مجموعه‌ای از محصولات عالی وارد بازار شد و درآمد شرکت برای اولین بار از 200 میلیارد یوان فراتر رفت. شیائومی همچنین شاهد چندین نقطه عطف کلیدی بود که راه‌اندازی موفق استراتژی برند دوگانه در قالب شیائومی و ردمی، تأیید 5G+AIoT بعنوان نقشه‌راه استراتژیک شرکت و قرار گرفتن در فهرست فورچون جهانی 500 و 100 شرکت ارزشمند کانتار برندز را شامل می‌شود.»

۹. برنامه‌های آینده

چشم‌انداز شیائومی این است که فناوری باکیفیت را در دسترس همگان قرار دهد، تا شعار «نوآوری برای همه» محقق شود. این شرکت قصد دارد با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات بزرگ به این مهم دست پیدا کند. شیائومی قصد دارد تمرکز خود را بر توسعه تلفن‌های هوشمند 5G حفظ کند و جایگاه خود را در بازار گوشی‌های هوشمند بهبود دهد. این شرکت همچنین برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری کلان در بخش AIoT دارد.

در شرایط کنونی که دولت و مردم هند با کالاهای ساخت چین مخالف هستند، مانو جین، رئیس شیائومی هند نسبت به جایگاه این شرکت در هند کاملا خوش‌بین است.

مانو جین می‌گوید:

«ما مثل یک شرکت هندی عمل می‌کنیم، چون تولیدات بومی داریم. داده‌ها در هند هم ذخیره می‌شوند. ما همواره در تلاش هستیم که یک شرکت بومی بسازیم.»

شیائومی 7 کارخانه در هند دارد که 4 مورد آن در آندرا پرادش، 2 مورد آن در تامیل نادو و 1 مورد آن در نویدا واقع شده است. بنا به ادعای شرکت، حدود 99% گوشی‌های شیائومی در هند تولید می‌شوند. به گفته مانو جین، شیائومی یک پروژه آزمایشی را آغاز کرده که به موجب آن قصد دارد گوشی‌های ساخت هند را به بنگلادش و نپال صادر کند. علاوه بر گوشی‌های هوشمند، تقریبا 100% شارژرها، کابل‌های یو‌اس‌بی و باتری گوشی‌های هوشمند در هند ساخته می‌شوند. شیائومی همچنین یک کارخانه تولید تلویزیون هوشمند در تیروپاتی آندرا پرادش دارد. با هدف توسعه تجارت خود در هند، MI از فوریه 2021 با راه‌اندازی دو کارخانه دیگر برای تولید گوشی‌های هوشمند در هند و یک کارخانه دیگر برای تولید تلویزیون‌های هوشمند، ظرفیت تولید خود را در این کشور افزایش داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان