نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن

خبر خوب در مورد نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن بخوانند

مخبر در افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: تاکنون یک میلیون و چهارصد هزار واحد زمین برای ساخت مسکن آماده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی نهضت ملی مسکن برای ثبت نام جدید در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید. 

محمد مخبر روز معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در ۹۰ درصد شهرهای کشور متقاضی و زمین لازم برای ساخت مسکن وجود دارد، روش های تامین مالی را به عنوان مهمترین بخش ساخت و ساز در کشور برشمرد و گفت: دولت برنامه‌ها و اقدامات لازم در زمینه روش‌های تامین مالی در راستای تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را درنظر گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: نقش اتاق تعاون و بخش تعاونی در تحقق شعارهای مسکن دولت بسیار کلیدی است و از بخش تعاون می‌خواهیم که با بسیج همه امکانات و حمایت سایر دستگاه‌ها و تشکیل شرکت‌های تعاونی به دولت برای ساخت مسکن کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ساخت مسکن و تامین نیازهای متقاضیان این بخش در کشور قطعاً با کمک و ورود مردم شدنی است و زمینه‌های تحقق این مهم در دولت ایجاد شده است تا جایی که در ده ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واحد زمین برای ساخت مسکن آماده شده و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز با کمک مردم و بخش عمومی ساخته می‌شود.

وی استفاده از فناوری‌های روز دنیا و همچنین روش های نوین تامین مالی را دو عنصر مهم در تسریع ساخت مسکن در کشور برشمرد و گفت: در بخش هایی از کشور مشاهده می‌شود که یک ساختمان چند طبقه در بیش از یک سال ساخته می‌شود و این در حالی است که فناوری‌های روز دنیا به سمتی پیش می‌رود که یک ساختمان چند ده طبقه در دو ماه ساخته می‌شود که این نشان می‌دهد باید تحولی جدی در زمینه ورود تکنولوژی های روز جهانی برای ساخت مسکن در کشور صورت گیرد.

  اولین بار یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی پایتخت را ماهانه ۷ میلیون تومان، برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه ۶.۳ میلیون تومان، برای وام ۳۰۰ میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه ۴.۷ میلیون تومان و برای اقساط ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه ۴ میلیون تومان عنوان کرده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد، اظهارات این عضو هیئت مدیره بانک مسکن، استناد قانونی از سوی شورای عالی مسکن یا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ندارد.

بر مبنای آخرین جزئیات موجود، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده کرده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است.

این در حالیست که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت ۳ درصد، ۵ درصد و ۹ درصد قسط بندی می‌شود.

در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی ۹ درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید ۴.۳ میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به ۴.۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید مبلغ ۵.۱ میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه ۷ میلیون تومان می‌رسد.

جزئیات دقیق تسهیلات نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن

 محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن از سوی دولت اظهار داشت: در حالی که بسیاری از متقاضیان آورده اولیه ۴٠ میلیون تومانی را واریز کرده‌اند و قرارداد ساخت با هزینه هر متر۵.۵ میلیون تومان منعقد شده اما امروز هزینه تمام شده ساخت هر متر خانه حداقل به ۸ میلیون تومان رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کسی از قیمت نهایی و انتهای قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن خبر ندارد، گفت: دولت با پیمانکاران در مقطعی با قیمت ساخت ۵.۵ میلیون تومان توافق و قرارداد منعقد کرده اما به طور قطع با توجه نرخ تورم امروز امکان ساخت و پایان پروژه با قیمت ۵.۵ میلیون تومان وجود ندارد. ادامه کار با این قیمت‌های باعث می‌شود پیمانکاران کیفیت واحدها را به شدت کاهش دهند که منجر به ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: موضوع قابل تامل این است که هیچ قیمت مقطوعی از این واحدها به مردم اعلام نشده و کسی نمی‌داند در پایان قیمت واحد ۱۰۰ متری چه قیمتی خواهد داشت. تنها چیزی که به متقاضیان اعلام شده این است که فعلا در مرحله اول ۴۰ میلیون تومان به عنوان آورده اولیه واریز کنند تا ببینند بعدها چه پیش می‌آید.

رضایی کوچی ادامه داد : متاسفانه روند ساخت و تحویل پروژه نهضت ملی مسکن مبهم است و آینده روشنی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند دچار مشکل می‌شویم.

وی با اشاره به موضوع تامین مالی این پروژه با تهاتر نفت گفت: خبری از این پیشنهاد و پیگیری آن نیست و اساسا چیزی از آن درنمی‌آید.

رضایی کوچی افزود: توجه داشته باشیم قرار نیست دولت خانه بسازد، دولت باید نقش راهبری داشته باشد. دولت در این پروژه پیمانکار نیست و باید زمین و تسهیلات را فراهم کند و مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذارد و سازندگان حمایت کند تا انبوه‌سازان وارد خانه سازی در این پروژه شوند. اما در حال حاضر دولت خودش در نقش پیمانکار وارد شده و این اقدام تخلف است چراکه باعث می‌شود سرعت و کیفیت کار کاهش پیدا کند.

رییس کمیسیون عمران درباره گزارش پیشرفت از طرح نهضت ملی مسکن که وزیر راه و شهرسازی در مجلس ارایه داده،  اظهار داشت: طبق گزارش ارایه شده، تا به امروز توانسته‌اند به اندازه ۲ میلیون واحد مسکونی زمین تامین کنند که این اقدام قابل دفاعی است اما دولت باید به فکر ایجاد زیرساخت‌ها باشد که برای این اقدامات تنها منابع مالی آن همان آورده ۴٠ میلیون تومانی مردم است که به عبارت دیگربه اندازه ۵ الی ۶ متر واحدها پول جمع آوری شده است. از آنجایی که مخاطب این طرح اقشار کم درآمد هستند برای تامین مالی به متقاضیان هم نمی‌توانند فشاری وارد کنند.

رضایی کوچی با بیان اینکه رییس جمهوری باید بر این اقدام متمرکز شود، گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در سال یکی از مهمترین تعهد رییس جمهوری بوده و اگر تا چندماه دیگر شاهد پیشرفت قابل قبولی در این پروژه نباشیم صدای منتقدان درمی‌آید.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌ها برای ساخت این پروژه وجود ندارد، افزود: متاسفانه بسیاری از وزرا فهم درستی از اهمیت مسکن در کشور ندارند و نیاز آن را حس نکردند و این شرایط  باعث شده قانون جهش تولید مسکن هم دچار مشکل شود. در شرایطی که تولید مسکن افزایش نیافته و خانه‌های خالی برای اخذ مالیات شناسایی نشدند، طبیعی است که قیمت‌های معاملات مسکن و اجاره بالا برود. 

وی گفت: در این شرایط از تعیین سقف برای نرخ اجاره حمایت می‌کنم چراکه راهی نداریم. البته در این بین عده‌ای نسبت به تعیین سقف ۲۵ درصدی معترض هستند و مدعی هستند که در شرایط تورم ۵۰ درصدی، سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره کفاف نمی‌دهد اما باید این را هم در نظر بگیریم که حقوق کارمندان هم فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است و مردم دیگر توان پرداخت اجاره را ندارند.

وی با بیان اینکه اساسا تامین مسکن جزو وظایف حاکمیت است، گفت: هر چند تعیین سقف اجاره تصمیم درستی است اما ضمانت اجرایی آن بسیار اهمیت دارد و قضات باید ملزم شوند که این مصوبات را به اجرا برسانند. البته شورای حل اختلاف هم اعلام کرده که از این مصوبات به نفع مستأجران حمایت خواهند کرد.

رضایی کوچی تاکید کرد: در نهایت راهکار اصلی همان تولید مسکن است اما وزیر راه و شهرسازی هم می‌گوید پولی برای ساخت مسکن ندارد و تامین منابع مالی کُند پیش می‌رود که درست هم است. وقتی موضوع را در دولت پیگیری می‌کنیم هر مسئولی بهانه‌ای می‌آورد. معتقدم رییس جمهوری باید در شورای عالی مسکن که هر دو ماه یک بار تشکیل شود حضور پیدا کند و در این شورا مشکل راحل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان