نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن

تازه ترین خبر درباره نهضت ملی مسکن | طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان “مسکن در کشور یکساله ساخته نمی‌شود” گفت: تاکنون حدود ۴ درصد زمین‌های شناسایی شده دولتی برای ساخت مسکن ملی به وزارت راه تحویل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی نهضت ملی مسکن برای ثبت نام جدید در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید. 

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که در راستای اجرای دستور رئیس جمهور برای ساخت مسکن، ۷ هزار هکتار زمین شناسایی شده دستگاه‌ها، باید در اختیار طرح نهضت ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد،‌ اظهار کرد: پس از آنکه رئیس جمهور به وزارت راه آمد و در جریان طرح‌های در دست اجرای این وزارتخانه قرار گرفت، جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیسی برگزار شد.

وی ادامه داد: ایجاد یک میلیون مسکن در سال، یکی از شعار‌های انتخاباتی رئیسی بود و حالا رئیس جمهور در نخستین بازدید نظارتی خود به سراغ وزارت راه و شهرسازی رفته تا نشان دهد برای تحقق وعده خود چقدر اصرار دارد.

وی با اشاره به این‌که رئیس‌جمهور اعلام کرده که طی ۴ سال ۴ میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته و تحویل مردم شود،‌افزود:‌ از ۷ هزار هکتار زمین شناسایی شده دستگاه‌های دولتی، تاکنون تنها ۴ درصد (۲۸۰ هکتار) به وزارت راه تحویل شده است.

وی با بیان این‌که مسکن یکی از موضوعات اصلی است که رئیس جمهور آنرا مورد بررسی قرار داده و دغدغه وی برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است، اضافه کرد: اولین چیزی که برای ساخت مسکن نیاز است زمین است، دیروز به رئیس جمهور گزارش دادیم و آمار و ارقامش هم موجود است؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را امروز از زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی آماده بارگذاری است یعنی همه کارهایش انجام شده، بخشی از آن‌ها بارگذاری شده، بخشی از آن‌ها به صورت مجتمع‌ها طراحی شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم از زمین‌های راه و شهرسازی امروز در حال تغییر کاربری و الحاق به شهر‌ها در شهرسازی و معماری وزارتخانه در حال بررسی است که امیدواریم این تعداد به اضافه تعداد موجود حدود ۲٫۸ میلیون واحد را تأمین کند.

قاسمی گفت: دیروز رئیس‌جمهوری به مسئولان وزارتخانه و استاندارانی که به صورت وبیناری در این نشست حضور داشتند دستور دادند زمین ۱٫۴ میلیون واحد تا پایان شهریور ماه تعیین تکلیف شود.

وی با بیان این که تا پایان شهریور ماه قطعاً زمین ۲٫۸ میلیون واحد را خواهیم داشت، اظهار کرد: در مورد واگذاری زمین‌های دولتی که بر اساس قانون جهش تولید مسکن هم کاملاً مشخص است و ماه‌ها از ابلاغ این قانون گذشته، همان طور که اشاره شد حدود ۷۶۰۰ هزار هکتار مربوط به دستگاه‌های مختلف در استان‌های مختلف شناسایی شدند که حدود چهار درصدش تقریباً امروز در اختیار وزارت راه است.

وی از دستور رئیس‌جمهوری برای تعیین تکلیف این میزان زمین خبر داد و با تاکید بر این‌که اگر این زمین‌ها به وزارت راه واگذار نشود به صورت یک طرفه سازمان ثبت اسناد آنها را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر خواهد کرد، افزود: یک قانون وجود دارد که مقداری برای قانون پیشبرد مسکن مشکلاتی به وجود آورده است؛ قانون مولد سازی به دستگاه‌ها اجازه داده که در سرمایه‌ای که در اختیار دارند مولدسازی کنند لذا این مانع موجب شد که تاکنون دستگاه‌ها این زمین‌ها را در اختیار ما قرار ندهند، ولی امیدواریم با دستور رئیس جمهور حتماً تا پایان شهریور ماه این اتفاق بیفتد.

جزئیات تازه از نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن

 

 «اکبر نیکزاد» در حاشیه مراسم نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات بنیاد مسکن و اعزام آن به ۳۱ استان کشور، درباره جزییات اجرای سهم بنیاد مسکن در ساخت نهضت ملی مسکن، افزود: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاها در حال ساخت داریم که جمعاً ۲۸۰ هزار واحد مسکونی است.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی واحدها در هر استان متفاوت است. در پروژه استان یزد که روز گذشته کلنگ‌زنی داشتیم، ساخت ۳۱ هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی آغاز شد؛ اما مثلاً در استانی مثل قم یک فاز از پروژه نهضت ملی مسکن آماده تحویل است و کلید حدود ۳۵۰ واحد مسکونی تا ماه آینده تحویل متقاضیان می‌شود.

نیکزاد توضیح داد: در استان ایلام سقف دوازدهم واحدها نصب شده است، در هرمزگان و تبریز در مرحله نازک کاری واحدها هستیم و در اصفهان نیز پروژه‌ها در حال پیشرفت است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب  اسلامی ادامه داد: قیمت پروژه‌ها در هر استان متفاوت است. پروژه قم چون سریعاً انجام شد با نرخ مناسبی تمام و با میانگین قیمتی ۴ تا ۵ میلیون تحویل متقاضی داده می‌شود، اما به نسبت دستمزد و فراوانی تعداد کارگر، قیمت مصالح در هر استان نوع و تعداد واحدها در هر پروژه میانگین ساخت از ۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان متغیر است.

به گفته اکبر نیکزاد، پروژه‌های نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد در حال اجراست به گستردگی سطح کشور است و در همه استان‌ها در حال انجام است و تلاش بر این است که قیمت‌ها بالا نرود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه عزم ما بر ساخت ارزان مسکن است، اما نمی‌توانیم جلوی تاثیر گرانی مصالح را بر واحدهای نهضت ملی مسکن بگیریم.

نیکزاد همچنین درباره نوسازی بانک ماشین‌آلات بنیاد به خبرنگاران گفت: ماشین‌آلات سنگین بنیاد در خدمت عمران و آبادانی کشور است و برای اجرای طرح هادی و در مواقع سوانح در امدادرسانی و بازسازی و آواربرداری که مسئله اصلی قبل از بازسای است استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: خریداری ماشین‌الات به دلیل افزایش حجم عمرانی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور است. به‌طورکلی ۱۳۷ دستگاه ناوگان با عنایت دولت و هم چنین استفاده از حساب صد امام خریداری شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: این دستگاه‌ها تولید داخلی است و اولین سری آن امروز تحویل استان‌ها شد.

نیکزاد خبر داد: تاکنون فرسودگی و کمبود ناوگان داشتیم اما با دستور اینجانب به استان‌ها ناوگان فرسوده از بانک ماشین‌آلات بنیاد مسکن خارح و در دو فاز ۱۳۷ دستگاه جدید وارد استان‌ها می شود.

علیرضا جعفری در رابطه با جدیدترین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و هزینه ساخت این واحدها اظهار کرد: دستورالعملی سال گذشته در رابطه با قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شد. در این دستورالعمل مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۵ درصد پلوس ( بـالاتر از بـرآورد انجـام شـده از سوی کارفرمـا) و ۱۰ درصد مینـوس( پـایین‌تـر از برآورد پیمانکار) است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت بر اساس ضریب تعدیل سه‌ماه سوم سال ۱۴۰۰ نیز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران افزود: با توجه به این‌که در قیمت‌گذاری‌ها یک شاخص و یک مبنا را داریم که قیمت بازار است. ضمن این‌که ضریب تعدیل را نیز داریم، امروز ملاک عمل ما مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ تقریبا حدود ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان