پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

به طور کلی مصرف کتوتیفن برای کودکان زیر 6 ماه ممنوع است و برای سایر کودکان نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود. این دارو به عنوان یک داروی آنتی ‌هیستامین نسل دوم به صورت قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی عرضه می‌شود. بدیهی است که استفاده خودسرانه از این دارو برای هر کودکی با هر سنی می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد؛ لذا حتما تحت نظارت پزشک از این دارو استفاده کنید.

کتوتیفن برای چیست؟

کتوتیفن یک داروی آنتی ‌هیستامین نسل دوم است که برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می‌شود. برخی از افراد هستند که با قرار گرفتن در مقابل گرده گیاهان، غبار و خاک، مصرف برخی مواد غذایی آلرژی زا، برخورد با پشم و موی حیوانات یا پر پرندگان و بسیاری از عوامل حساسیت زای دیگر، دچار علائم حساسیتی می‌شوند. برای درمان این نوع حساسیت‌ها پزشک ممکن است دوز مناسبی از این دارو را برای بیمار تجویز کند. از این رو سطح نامتعادل هیستامین در بدن مهار خواهد شد و وضعیت بیمار بهبود پیدا می‌کند.

در کودکان بیشتر از کتوتیفن برای درمان سرفه‌های ناشی از حساسیت، گاهی در سرماخوردگی و بیشتر برای درمان آلرژی استفاده می‌شود.

عوارض کتوتیفن در دراز مدت برای کودکان

اگر پزشک به هر دلیل برای کودک شما شربت کتوتیفن را تجویز کرده است، فقط و فقط در دوره درمان مشخص شده از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده طولانی مدت از کتوتیفن برای کودکان می‌تواند آنها را به کودکانی هایپر، شلوغ، پر سر و صدا و پرفعالیت تبدیل کند. پس اگر تصور می‌کنید کودک شما با خوردن این شربت بهتر می‌خوابد یا بهتر غذا می‌خورد، هرگز به صورت خودسرانه مصرف آن را ادامه‌دار و طولانی نکنید.

مقدار مصرف کتوتیفن در کودکان

دارو

  • نوزادان زیر شش ماه: ممنوع است؛
  • نوزادان و کودکان 6 ماه تا 3 سال: پزشک میزان مصرف را بر اساس وزن کودک تعیین می‌کند؛
  • کودکان 6 ماهه تا 3 سال : 5/0 میلی‌گرم ( معادل نصف پیمانه یا 5/2 میلی‌لیتر ) دو بار در روز؛
  • کودکان بزرگتر از 3 سال : 1 میلی‌گرم (معادل یک پیمانه) دوبار در روز بعد از غذا؛

عوارض جانبی نسبتا شایع کتوتیفن

  • سیستم اعصاب مرکزی: خواب آشفته، سردرد
  • پوستی: راش پوستی، کهیر
  • غدد درون ریز و متابولیسم: افزایش وزن
  • گوارشی: درد شکمی، افزایش اشتها
  • عفونی: آنفلونزا
  • چشمی: ادم پلک
  • تنفسی: عفونت مجاری تنفسی، خون دماغ

موارد استفاده از کتوتیفن چیست؟

کتوتیفن بیشتر در زمان نامتعادل بودن سطح هیستامین در بدن تجویز می‌شود، این عدم تعادل می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • اشک چشم
  • سرفه
  • ایجاد خارش و التهاب در سطح پوست

بد نیست بدانید که تغییر فصل یکی از عوامل بسیار موثر در بروز این علائم آلرژیک است. اغلب در فصل پاییز و بهار این حالات در افراد مختلف ظاهر می‌شود. کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد آلرژی می‌تواند با مهار کردن هیستامین در بدن، علائم حساسیت‌زا را بهبود بخشد. از کاربردهای دیگری که کتوتیفن دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سرماخوردگی
  • درمان کهیر
  • درمان برونشیت

مهمترین فواید درمانی کتوتیفن برای همه سنین

این دارو فواید درمانی زیادی دارد که به درمان برخی از مشکلات بدنی کمک می‌کند.

داروکودکان

کاهش التهاب ناحیه مخاطی بینی

بروز التهاب در ناحیه مخاطی بینی می‌تواند تنفس را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. داروی کتوتیفن می‌تواند از ایجاد التهاب و تورم در غشاء مخاطی بینی پیشگیری کند. حتی از بروز واکنش‌های حساسیتی در سطح پوست جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به آسم

آسم معمولا با علائمی نظیر سخت شدن تنفس، خس خس سینه، سرفه‌های مداوم، احساس سنگینی در قفسه سینه، خستگی مداوم به علت عدم دریافت اکسیژن کافی، سوزش بینی و گاهی رنگ پریدگی همراه است. کتوتیفن می‌تواند گزینه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به آسم باشد. با پیشگیری از ابتلا به آسم، از ایجاد التهابات در بینی جلوگیری می‌شود. از این رو تنفس راحت می‌شود و اکسیژن‌رسانی مطلوبی برای بیمار فراهم خواهد شد.

پیشگیری از بروز عوارض آلرژی‌های تنفسی

کتوتیفن از بروز عوارض آلرژی‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. با مصرف متعادل این دارو از رینیت آلرژیک، درماتوز آلرژیک و همین‌طور برونشیت آلرژیک جلوگیری خواهد شد.

پیشگیری از التهابات تنفسی

در حالت کلی، کتوتیفن باعث پیشگیری از ایجاد تورم و التهاب در دستگاه تنفسی خواهد شد. در این صورت تنفس و گردش هوا نیز آسان‌تر می‌شود.

التهابات تنفسی حتی در شب و زمان خواب نیز فرد را به شدت درگیر می‌کنند. از این رو باید راهکارهای درمانی مناسب برای کاهش التهابات تنفسی را پیش گرفت. گاهی علاوه بر داروهای خوراکی، نیاز به درمان موضعی با اسپری بینی نیز وجود دارد.

بهبود تنفس

درمان مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس، خس خس سینه، سنگین بودن عمل دم و بازدم و همینطور سرفه‌های پی در پی به کمک داروی کتوتیفن امکان پذیر است.

توجه داشته باشید اگرچه کتوتیفن به عنوان یک داروی موثر ضد حساسیت دارای خواص بسیاری برای رسیدن به بهبودی است، اما این دارو را باید حتما طبق نظر پزشک و کنترل شده مصرف کرد تا اثرات سوء بر جای نگذارد؛ خصوصا استفاده از این دارو در کودکان، قطعا و حتما باید با نظارت پزشک باشد.

عوارض مصرف نابجا و نامتعادل کتوتیفن

خوشبختانه کتوتیفن ترکیبی است که عوارض جانبی شدیدی به همراه ندارد. با این حال باید بگوییم که این دارو ممکن است به شدت موجب خواب آلودگی شود؛ لذا بدیهی است که با مصرف این دارو برای کودک، احتمالا کودک شما تمایل بیشتری به خوابیدن دارد. فراموش نکنید که خوابیدن کودک در طول درمان با کتوتیفن طبیعی است؛ اما هرگز نباید با هدف خواباندن کودک، مصرف کتوتیفن را همیشگی و دائمی کنید. 

عوارضی که بر اثر مصرف بیش از حد این دارو به ندرت ایجاد می‌شود شامل مواردی نظیر خشکی دهان، سرگیجه، حالت‌تهوع، افزایش ضربان قلب، از دست دادن هوشیاری و در مواردی هم تشنج و غش است. در طول مصرف این دارو، در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است پزشک معالج را در جریان قرار دهید. اگر این دارو را برای کودک خود استفاده می‌کنید، حتما دوز مصرفی را بر اساس سن کودک رعایت کنید و حتما به فاصله زمانی استفاده از این دارو نیز به طور دقیق توجه کنید.

کلام آخر

موارد منع مصرف شربت کتوتیفن در کودکان فقط محدود به کودکان زیر شش ماه است؛ کودکان بالای شش ماه با نظر پزشک می‌توانند دوز مناسبی از دارو را در مدت مشخصی (نه طولانی‌مدت) مصرف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان