کالابرگ الکترونیک | کالابرگ الکترونیک یارانه

خبر جدید دولت از کالابرگ الکترونیک | واریز کالابرگ الکترونیک از آبان ماه؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه کالابرگ منتفی نشده درباره شبکه‌های اجتماعی و اینکه سه درصد فروش در این شبکه‌ها صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد کسب و کارها از این شبکه‌ها به عنوان مکمل و برای تبلیغ هم استفاده می‌کنند گفت که خسارت کسب و کارها از قطع اینترنت به طور دقیق قابل محاسبه نیست و یکی از راهکارها حمایت از کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

کالابرگ الکترونیک طرحی برای جایگزینی یارانه است. در ابتدای امسال که یارانه کالاهای اساسی حذف شد و کالاها افزایش قیمت چندبرابری پیدا کردند طرح کالابرگ الکترونیک مطرح شد. کالابرگ الکترونیک همان مصداق کوپن در ابتدای انقلاب است. کالابرگ الکترونیک قرار است به برخی کالاهای اساسی تعلق بگیرد. آیا کالابرگ الکترونیک می تواند جایگزین یارانه نقدی شود؟ آیا این طرح موفق می شود؟

علیرضا شاه‌میرزایی -  معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نشست خبری، در پاسخ به نقدی در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: قیمت وابسته به عرضه و تقاضا است. در ساختار جدید دولت، هر بخش باید کالای مربوط به خود را مدیریت کند؛ مثلا تولید و تنظیم بازار کالای کشاورزی به عهده وزارت جهاد است. همچنین در سال‌های اخیر تعدادی کالا بورسی شده و قیمت گذاری دستوری نداشته است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه مردمی سازی یارانه‌ها شرایط خاص و متفاوت بوده، تصریح کرد: حتی دولت‌های قبلی که ادعای آزادی اقتصادی داشتند، جرئت اجرای این پروژه‌ را نداشتند. اما این دولت جرئت کرد و با حذف ارز دولتی قیمت برخی اقلام چهار تا پنج برابر شد و در این شرایط تصمیم‌های خاص برای قیمت برخی کالاها گرفته شد.

آن‌طور که دیروز وزیر اقتصاد در نشست خبری درباره حذف ارز ترجیحی و موضوع کالابرگ الکترونیک و پرداخت شبه‌نقد اعلام کرده، در برنامه فعلی دولت استفاده از روش‌های شبه‌نقد اکنون مطرح نیست، اما بر اساس برنامه اجرایی سال آینده، مسئولیت پیاده‌سازی این طرح بر عهده همکاران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به گفته او، مقرر بود در شهریورماه تصمیم‌ نهایی برای فراگیری این طرح انجام شود، اما بخشی از این تاخیر به‌دلیل تردیدی بود که دو تا سه ماه در این وزارتخانه برای انتخاب وزیر رفاه وجود داشت که موجب کاهش سرعت پیشرفت این پروژه شد. اما امیدواریم با همت جدیدی که همکاران در وزارت تعاون دارند، این طرح زودتر به نتیجه برسد.

خاندوزی عنوان کرده، زیرساخت‌ها فراهم شده است و مسئله این بود که زیرساخت‌ها در چند درصد شهرها و روستاهای کشور برای مردم قابل‌دسترس است که وزارت تعاون در حال تکمیل کردن آن است که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم.

اجرای طرح کالابرگ به کجا رسید؟

بنا به این گزارش، اجرای طرح کالابرگ و زمان دقیق آن در حالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که هم‌اکنون حدود ۶ماه از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و جراحی اقتصادی دولت می‌گذرد و قرار بود دو ماه یارانه نقدی به حساب‌ها واریز و پس از آن، طرح کالابرگ اجرایی شود. این در شرایطی است که تاکنون دولت ۶واریزی بابت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی به حساب خانوار داشته است.

در این میان، در این مدت یک‌بار اعلام شد که طرح کالابرگ الکترونیکی در شهریورماه اجرایی می‌شود، اما سپس اجرای طرح به مهرماه موکول شد. با این وجود، حالا هم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت پولی برای اجرای طرح کالابرگ ندارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در اظهارنظری عنوان کرده که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است، نه زیرساخت.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توان خیلی از انتظارات را برآورده کرد، گفته، هزینه جاری دولت اعم از حقوق و یارانه‌ها افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون درآمد دولت پاسخگوی هزینه‌ها نیست. مگر اینکه منابع دیگری برای افزایش درآمد مدنظر دولت باشد.

قادری با تاکید بر اینکه اجرای قانون کالابرگ الکترونیک بر مبنای مابه‌التفاوت نرخ چهار دسته کالای یارانه‌ای با شهریور ۱۴۰۰ است، به تجارت‌نیوز تصریح کرده، الان دولت در موقعیتی قرار ندارد که بتواند منابع کالابرگ را با منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین کند.

اما طبق توضیحات محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالاهای اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

احسان ارکانی با بیان این مطلب گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور ۱۴۰۰ با کالا برگ جبران شود؛ وزارت اقتصاد هم گفته داریم روی کالا برگ کار می‌کنیم؛ اما اگر تعلل اتفاق بیفتد ما ناگزیریم ظرف دو سه هفته آینده با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.

وی افزود: ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟ اگر بحث منابع مالی باشد به سازمان برنامه بودجه برمی گردد، اگر بحث زیرساخت های الکترونیکی و زیرساخت شبکه باشد قسمتی از آن به وزارت ارتباطات، قسمتی به وزارت صمت، قسمتی به وزارت اقتصادو قسمتی به وزارت جهاد کشاورزی برمی گردد و باید مسئولان مربوطه توضیح دهند که در چه مرحله ای هستند. اگر مشکلاتی که مانع ادامه کار شده مربوط به دستگاه مشخصی است توضیحات آنها را می‌شنویم و اگر قانع کننده نبود نسبت به سایر موارد اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت را اقلام غذایی دارند. حدود ۶۰درصد تورم در لبنیات، گوشت قرمز وسفید، تخم مرغ، برنج و محصولات بر پایه آرد صنعتی و نان سفید داریم. در مجموع تورم برای همه کالاها در کشور سی درصد است اما آنچه که برای مردم مهم است قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی نیست بلکه افزایش قیمت مواد غذایی است که حدود ۶۰درصد است.

ارکانی ادامه داد: این تورم را کالابرگ باید حذف می‌کرد. اگر در شهریور ۱۴۰۰ قیمت یک کیلو مرغ ۴۰ هزار تومان بوده الان کیلویی ۶۵هزارتومان شده است یعنی به قیمت مرغ ۲۵هزار تومان اضافه شده است باید ببینیم یک خانواده چهارنفره مصرف ماهیانه مرغش چندکیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کنیم و به آنها در قالب کالابرگ این ما به تفاوت را پرداخت کنیم که مرغ را با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰تامین کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: من با یارانه نقدی موافق نیستم یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌کنیم به سرنوشت ۴۵هزار تومان قبلی دچار می‌شود. امسال ۳۰۰هزار تومان یارانه می‌دهیم که هنوز به پایان سال نرسیده این ۳۰۰هزار تومان به دلیل تورم ۶۰درصدی ارزشش ۱۲۰هزار تومان شده است و سال بعد این عدد اصلا ارزش ندارد شاید همه فکر کنند پول نقد مهم باشد درصورتی که در شرایط تورمی پول نقد مهم نیست و همه در این شرایط سعی می‌کنند پول نقدشان را به کالا تبدیل کنند که ارزشش را حفظ کند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر می‌شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند. / عصرایران

 پرداخت کالابرگ منتفی شد؟

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا به مردم کالابرگ الکترونیکی داده می‌شود یا پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت، گفت: قطعاً کالابرگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد منتها زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است، زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد.

وی افزود: در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الآن ارز 4200 حذف شده و یک تورم 50درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده است، لذا در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم 300 یا 400 هزار تومان که برای یک خانواده 4نفره حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الآن به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

زنگنه با تأکید بر اینکه در قانون از کالابرگ اسم برده شده است اما این‌که حتماً تأکید شود که کالابرگ داده شود، این‌طور نیست، گفت: دولت هم اگر بخواهد به‌سراغ کالابرگ برود، نه زیرساخت‌هایش فراهم است و نه دیگر آن تأثیرات را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که "پرداخت یارانه نقدی تورم‌زا است؟" گفت: این‌که گفته شود که به مردم یارانه نقدی بدهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر به همین میزان کالابرگ در اختیارشان قرار گیرد تورم ایجاد نمی‌شود، حرف غلطی است، چطور اگر این پول نقد را به مردم دهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر دولت به تولیدکننده پول دهد و همین کالا را بخرد تورم ایجاد نمی‌شود، آیا دولت کالا را مجانی تهیه می‌کند؟ پس دولت پول را پرداخت می‌کند چه بخواهد آن را به مردم بدهد و چه به تولیدکننده.

نماینده تربت‌‌حیدریه در مجلس تأکید کرد: لذا معتقدم در زمان حاضر زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالابرگ نیست و ارائه کالابرگ به مردم هیچ تأثیر به‌روی تورم ندارد./ منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان