یارانه معیشتی | یارانه معیشتی معوقات

پرداخت معوقات یارانه معیشتی؛ امشب؟ | سورپرایز ویژه دولت درباره یارانه معیشتی

شهروندانی که در تیر ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه شده‌اند ماه مرداد معوقات ماه‌های گذشته را دریافت کرده‌اند اما با کسانی که در مرداد به این فهرست اضافه شدند نحوه تسویه یارانه معیشتی چگونه خواهد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه معیشتی مبلغی برای کمک به هزینه های خانواده ها است. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مبلغ یارانه معیشتی 55 هزار تومان است. یارانه معیشتی برخی اوقات برای بعضی خانواده ها از جمله بهزیستی و کمیته امداد با مبلغ بالاتری واریز می شود. اکنون سوال این است که معوقات یارانه معیشتی کی پرداخت می شود. 

چهارمین موعد واریز یارانه معیشتی مطابق روال جدید شامگاه بیستم مرداد پرداخت شد، در دو ماه گذشته استحقاق شماری از شهروندان برای دریافت این یارانه تایید و به فهرست یارانه‌‎بگیران اضافه شدند.

طبق قرار قبلی دولت متعهد است تا به این افراد یارانه معیشتی جدید را از اردیبهشت ماه پرداخت کند اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها به چه صورت معوقات یارانه‌ای را پرداخت می‌کند؟

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این گروه از شهروندان اگر در تیرماه به جمع یارانه بگیران اضافه شده‌باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

اما اگر این گروه از شهروندان در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای سه ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

اما در خصوص آن گروه از شهروندان سرپرست خانواری که مدعی هستند امکان برداشت از حساب بانکی خود را ندارند و یا اینکه با وجود داشتن احراز صلاحیت دریافت یارانه معیشتی جدید، مبلغی به حساب بانکی آنها واریز نشده است، می‌توان از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت را جویا شد.

براین اساس افرادی که در چنین وضعیتی به سر می‌برند باید از طریق سامانه https://refahi.ir/ ( متعلق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها) از وضعیت یارانه‌های واریزی خود مطلع شوند.

از طریق این سامانه ریز اطلاعات مربوط به یارانه‌های پرداخت شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود.

نتیجه این استعلام برای شخصی که مستحق دریافت یارانه است اما ادعای نگرفتن آن را دارد از دوحالت کلی خارج نیست: یا در زمان ثبت اطلاعات اشکالی در ثبت مشخصات حساب بانکی روی داده است که در این صورت فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانکی این موضوع را اصلاح کند.

اما در حالت دوم اگر مشخص شود یارانه واریز شده اما توسط صاحب حساب قابل برداشت نیست، آنگاه فرد متقاضی باید در مرحله اول با مراجعه به بانک علت را جویا شوند و در صورت لزوم در مرحله دوم با مستندات و مدارک لازم به سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کنند.

از سوی دیگر شهروندانی که همچنان به حذف شدن از لیست یارانه بگیران و نحوه دهک بندی خود و خانوارشان معترض هستند، می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir در جریان ریز اطلاعات مالی خانوارهایشان قرار بگیرند.

جزئیات بیشتر از واریز یارانه معیشتی

یارانه

داریوش ابوحمزه در مورد آخرین وضعیت ثبت اعتراض مردم در سامانه حمایتی وزارت تعاون اظهار داشت: از زمان ثبت اعتراضات مردم تا کنون در قالب دو فهرست سه میلیون نفری و یک میلیون نفری که در مجموع بیش از چهار میلیون نفر می‌شوند، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای بررسی وضعیت خانوار معرفی شده‌اند.

او گفت: همه کسانی که متقاضی رسیدگی به وضعیت دهک‌بندی خانوار خود بوده‌اند با دستور رئیس جمهور یارانه معیشتی اردیبهشت‌ماه را دریافت کرده‌اند،ولی هنوز قابل برداشت نیست تا وضعیت بعد خانوار و دهک‌بندی آنها مشخص شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کسانی که از خانواده ازدواج کرده‌اند، اما سیستم خانواده خود را جدا نکرده‌اند، می‌توانند با تشکیل خانوار جدید یارانه‌ای بعد خانواده خود را تغییر دهند، اما کسانی که مجرد هستند برای جدا کردن خانوار خود باید منتظر تصمیم دولت باشند و ما پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که افرادی از خانوار که از سن مشخصی که دولت تعیین خواهد کرد بیشتر باشند و دارای درآمد مستقل باشند بتوانند ساختار خانواده خود را جدا کنند که البته این امر نیاز به مصوبه هیأت دولت دارد.

ابوحمزه همچنین عنوان کرد: کسانی که به سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها معرفی شده‌اند، می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +۱۰ ساختار خانواده خود را تفکیک کنند و بعد از آن اطلاعات جدید خانوار از طریق سازمان هدفمندی به وزارت رفاه اعلام می‌شود که در آن صورت دهک‌بندی جدید را مشخص می‌کنیم و اگر خانوارهای جدید و همچنین خانوارهایی که تاکنون یارانه دریافت نکرده‌اند و متقاضی دریافت یارانه از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند، چنانچه در ۹ دهک پایین درآمدی قرار گیرند، مشمول یارانه معیشتی می‌شوند و اگر جزو دهک پردرآمد دهم باشند مشمول نخواهند شد.

وی افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز در این مرحله اطلاعات خانوارهای جدید را برای ما ارسال نکرده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس اطلاعات به دست آمده ۷.۵ میلیون نفر در کشور از قبل یارانه دریافت نمی‌کردند که یا این افراد از اول مشمول یارانه نبوده‌اند یا به دلایلی از سال ۸۹ عده‌ای انصراف داده‌اند، اما اکنون که مبلغ یارانه معیشتی بالا رفته متقاضی دریافت آن شده‌اند. در نتیجه اطلاعات خود را در سامانه سازمان هدفمندی به ثبت رسانده‌اند، اما هنوز این سازمان اطلاعاتی به ما اعلام نکرده است که دهک‌بندی آنها را شروع کنیم. به گفته ابوحمزه هنوز سامانه حمایتی وزارت کار باز است و ثبت اعتراض مردم برای یارانه معیشتی و دهک‌بندی انجام می‌شود و این رسیدگی به دهک‌بندی دائمی خواهد بود و هر چند یک بار احتمالاً سالی یک یا دو بار انجام خواهد شد، بنابراین عده‌ای از این دهک‌بندی بالا یا پایین خواهند رفت و ساختار درآمدی خانوار تغییر پیدا خواهد کرد.

وی در برابر این پرسش که عده‌ زیادی از بازنشستگان که دارای فرزندان بزرگ و دارای درآمد هستند اعلام کرده‌اند، چون در ساختار خانوار آنها دو یا سه حقوق ثبت شده است، یارانه‌ آنها قطع شده، در حالی که وضعیت درآمد آنها بسیار بالا نیست، اظهار داشت: تعداد زیادی از اعتراض‌ها مربوط به بازنشستگان بوده است. برخی از فرزندان آنها متأهل بودند و از خانوار پدری جدا نشدند، در عین حال فرزندان درآمد بالایی داشتند، در نتیجه مجموع درآمد خانوار بالا ثبت شده است که باید ساختار خانوار آنها جدا شود. همچنین عده‌ای دارای فرزند مجرد با حقوق هستند که برای آنها پیشنهاد کرده‌ایم، از یک سن مشخصی بالاتر باید دولت بررسی کند و قانون‌گذار مشخص کند که فرد مجرد می‌تواند از چه سنی بالاتر ساختار خانوار خود را از پدر و مادر جدا کند که هنوز این پیشنهاد به تصویب نرسیده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد اینکه فقط تعداد خودروی خانوار و مقدار درآمد اعضای خانوار ملاک قرار می‌گیرد، گفت: هنوز ملک و املاک به‌دلیل اینکه بانک اطلاعات املاک ناقص است، مبنای محاسبه قرار نگرفته است، اما عمدتاً کسانی که چند مغازه و چند ملک دارند بالاخره درآمد اجاره  یا خرید و فروش جزو درآمد خانوار محسوب می‌شود و جزو دهک‌های پردرآمد شناسایی خواهند شد.

وی افزود: عده‌ای از افراد هستند که حساب شرکت یا تجارت‌خانه‌ها در حساب بقیه افراد مانند کارمندان گردش می‌کند که این مسأله قابل تفکیک و قابل احصا نیست، بنابراین مردم باید توجه کنند که حساب شخصی خود را برای گردش مالی حساب‌های شرکت  یا تجاری در اختیار دیگران قرار ندهند، چون امکان شناسایی آن وجود ندارد، یعنی حساب شخصی برای کار شخصی و حساب تجاری و اداری برای کارهای تجارت استفاده شود.

وی گفت: سیستم دهک‌بندی خانوار احتمالاً هر شش ماه یک بار دوباره بررسی می‌شود و ممکن است عده‌ای از دهک‌های ۹گانه خارج شوند ، یا برعکس عده‌ای از دهک‌ دهم به دهک‌های ۹گانه منتقل شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان