یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید

منتظر واریز یارانه معیشتی باشید | واریزی دولت در جیب یارانه بگیران

مرحله سی‌ام یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امروز (شنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود ولی باز هم خبری از یارانه جدید نیست؛ این یارانه مشروط به تامین منابعی است که از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی آن حساب شده بود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه معیشتی برای حمایت از خانوارها پرداخت شد. یارانه معیشتی هر ماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.مبلغ یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزار  تومان است . مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۱۰ اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه معیشتی بهمن‌ماه واریز شدبه پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

روزهای پایانی آذرماه ۱۴۰۰، معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت یارانه جدید در اوایل دی ماه خبر داد؛ محسن رضایی گفت که با این یارانه، مبلغ پرداختی برای خانوارها می‌تواند تا ۸۰۰ هزار تومان برسد. بررسی جزئیات بیشتر از این طرح نشان داد دولت در نظر دارد پرداخت برای ۶۰ میلیون دریافت کننده کمک معیشتی را افزایش دهد؛ به‌طوری که برای ۳۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دیگر تا ۱۲۶ هزار تومان مبلغ اضافه کند. با این حال چندماه گذشت و در حالی با وعده دولت، این انتظار برای یارانه بگیران ایجاد شد که یارانه دریافتی افزایش یابد که این اتفاق نیفتاد.

این در حالی است که پرداخت یارانه جدید نیاز به تامین منابع دارد که دولت اعلام کرده بود آن را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد منابع جدید پرداخت خواهد کرد. موضوع اینجاست که در سال گذشته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشده بود که منبعی ایجاد و از محل آن یارانه جدید پرداخت شود، در بودجه امسال نیز مجوز حذف ارز ترجیحی صادر شده ولی هنوز دولت برنامه خود جهت حذف و نحوه صرف مصارف و سیاست یارانه ای خود را اعلام نکرده است.

از پایان سال گذشته، به مناسبتهایی مانند پیروزی انقلاب، نوروز و ماه مبارک رمضان، سه مرحله یارانه مازاد بر یارانه‌های مرسوم هر ماه، با مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای حدود ۳۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران معیشتی واریز شده است که این احتمال را مطرح کرده که دولت یارانه جدید را به این بخش از یارانه‌بگیران محدود کند.

بر اساس این گزارش، یارانه معیشتی که دولت در روز دهم اردیبهشت ماه امسال، به حساب بیش از ۶۰ میلیون خانوار یارانه‌بگیر معیشتی واریز خواهد کرد، فاقد یارانه جدید بوده و همان مبلغ قبلی است که برای برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است، این یارانه از آبان ۱۳۹۸ و از محل مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود.

مانند ماه های قبل، یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

«هفدهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

نحوه بودجه بندی دولت برای واریز دو یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی موجب ابهام شد.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

این موضوع موجب ابهام برای واریز یارانه معیشتی بنزین فروردین ماه شد. یارانه معیشتی بنزین طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود.

براساس برنامه دولت باید در روز چهارشنبه هفته آینده یعنی ۱۰ فروردین ماه یارانه معیشتی بنزین به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود. این یارانه در ساعت ۲۴ پرداخت می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، مبلغ یارانه بنزین خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

همچنین شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

اگرچه مجوز سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده اما به نظر می‌رسد امسال واریز سهمیه بنزین نوروزی با اما و اگرهایی همراه باشد

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

اگرچه مجوز سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده اما به نظر می‌رسد امسال هم مانند دو سال گذشته سهمیه بنزین نوروزی واریز نمی‌شود. این خبر را معاون وزیر نفت هم تایید کرد.

معاون وزیر نفت درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی گفت: هنوز تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص نیست. جلیل سالاری گفت: در دولت هیچ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی تشکیل نشده و دستوری هم به ما داده نشده است.  این در حالی است که در سال‌های قبل، در نخستین روزهای اسفند، تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود. در سال‌های قبل از ۹۸ که دولت سهمیه بنزین نوروزی واریز می‌کرد در هفته اول نوروز تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود و نهایتا تصمیم‌گیری درباره میزان سهمیه بنزین به روزهای میانی اسفندماه موکول می‌شد.

اما امسال به نیمه اسفندماه رسیده‌ایم و هم وزارت نفت دستور واریز سهمیه بنزین نوروزی را دریافت نکرده است. پیش از این رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود احتمالا دولت برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروز، منتظر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کروناست که مشخص شود آیا امسال مجوز سفر نوروزی صادر می‌شود یا نه.

حالا یک هفته از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا گذشته و خبری از واریز سهمیه بنزین نوروز نیست. بر این اساس می‌توان گفت واریز سهمیه بنزین نوروزی منتفی است. مگر اینکه دولت در یک برنامه ناگهان و تصمیم خلق‌الساعه تصمیم بگیرد مردم را در شب عید غافلگیر کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان