حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

پشت پرده پرداخت حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

حقوق بازنشستگان امسال با افزایش اندکی مواجه شد که این خود باعث افزایش نارضایتی برخی از بازنشستگان شده است. از این رو رئیس سازمان تامین اجتماعی معتقد است که مشکلی در پرداخت نداریم و تنها وضعیت صندوق تامین بازنشستگی مشکل زا شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند. 

 میرهاشم موسوی در تشریح وضعیت تامین مالی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مشکلات تامین اجتماعی و موضوعی که در بدو ورودم به این سازمان، بر سختی مدیریت افزوده بود، ناپایداری منابع در صندوق‌های بازنشستگی و در تامین اجتماعی بود.

وی افزود: برخی مدیران سابق این حوزه ادعا می‌کردند که مدیران جدید نمی‌توانند حتی یک ماه حقوق‌ها را بپردازند و وضعیت به قدری نامساعد است که نمی‌توانند امور را پیش ببرند. بنده با این حوزه آشنا و از سختی کار مطلع بودم، تصمیمات غلطی در گذشته گرفته شده بود و به عنوان میراث باقی مانده بود و متاسفانه می‌دانستند چه کرده بودند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه چند مولفه و شاخص در صندوق‌های بیمه‌گر حائز اهمیت است که وقتی تغییر می‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید گفت: یکی از این شاخص‌ها، ضریب پشتیبانی است. عدد استاندارد نسبت ورودی به خروجی صندوق، ۶ تا ۶.۵ است به این معنا که به ازای هر ۶.۵ ورودی و شاغل یک بازنشسته در خروجی داشته باشیم. این ضریب پشتیبانی اکنون به ۴.۲ رسیده است. این عدد در برخی صندوق‌ها زیر یک است به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری دیگر همه حقوق بگیرند و چیزی به نام ورودی ندارند و از این حیث، چالش، عمیق است.

موسوی ادامه داد: رویه‌ها و قوانین با تضامین مالی بالا این مسئله را تقویت کرده است. در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تامین اجتماعی پیش از موعد بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد. یکی دیگر از مسائل، نحوه محاسبه مستمری بر حسب حقوق دوسال آخر خدمت است. اینها محل توجه و کار کارشناسی است؛ در همین راستا یک طرح ساماندهی آماده شده و در حال پیگیری است و این اتفاق بسیار مهم در این دولت خواهد افتاد.

نقش صندوق در پرداخت حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

وی افزود: در مجموع این تغییر و تحولات زمینه‌ای، تقنینی، رویه‌ای و اقدامی، چالش ناپایداری را در صندوق رقم زده است. درکنار آن عرصه اقتصادی که باید بازدهی دارایی‌هایمان بهتر می‌بود، محل تاخت و تاز بوده و نرخ بازدهی دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها نرخ مطلوبی نبوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه باید برای بهبود مولفه‌ها و شاخص‌های صندوق، برنامه و نقشه مواجهه داشته باشیم گفت: به عنوان مثال وقتی ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، می‌شود روی آن برای جبران ضریب پشتیبانی برنامه‌ریزی کرد. یکی از اقدامات ما در سال گذشته، افزایش نرخ پوشش بیمه شدگان بود و در همین راستا راهبرد توسعه پوشش بیمه‌ای مدنظر قرار گرفت.

موسوی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید وارد صندوق شدند که ۷۰۰ هزار مورد آن در دولت جدید اتفاق افتاد. دو طرح در دست اجرا در دل پوشش بیمه‌ای که اقتضای امیدآفرینی هم دارد پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان بود.

وی با اشاره به اینکه یک سوءمدیریت رخ داده؛ در دوره‌های قبلی که از سال ۹۵ از بانک استقراض کردیم تصمیم غلطی بوده و نزدیک به ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه طلبکار بودیم گفت: ما در دوره جدید، ضمن اینکه دیگر از بانک برای پرداخت حقوق ریالی وام نگرفتیم، این بدهی بزرگ را نیز اخیرا با بانک رفاه تسویه کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در این مدت حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شده و به تعویق نیفتاده است. ماه گذشته نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان صرف ایفای تعهدات کردیم. مشکلی برای پرداخت مستمری بازنشستگان تاکنون نداشتیم و از این پس هم همینگونه خواهد بود. مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم تا اعتماد مردم به تامین اجتماعی در امانتداری از حقوق بین‌النسلی و سرمایه‌های ملی که از ما انتظار دارند را حفظ و ارتقاء دهیم.

نزدیک به یک ماه از اعلان نظر هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در خصوص به حق بودن اعتراض مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و لزوم تغییر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر در هیات دولت می‌گذرد.

ولی اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و از اعضای هیات تطبیق مقررات مجلس درباره آخرین وضعیت اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: هیات تطبیق همان زمان نظر کارشناسی خود را به رئیس مجلس اعلام کرد و حالا همه چیز به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد.

نماینده اردبیل در مجلس یادآور شد: در جلسه یاد شده، جوانب موضوع بررسی شد و پس از استماع اظهارات دو طرف، مشخص شد که نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ایراد دارد و باید اصلاح شود.

وی افزود: با توجه به تراکم کاری این قضیه تاکنون مسکوت مانده است اما انتظار می‌رود که رئیس مجلس طی روزهای آینده تصمیم نهایی خود را در خصوص ابطال مصوبه بحث انگیز هیات دولت در خصوص افزایش مستمری کارگران بازنشسته بگیرد.

به گفته اسماعیلی طبق مقررات، هیات تطبیق مقررات مجلس تنها در حد بررسی کارشناسی موضوع مورد اختلاف مسئولیت دارد و در ادامه تصمیم گیری در خصوص تغییر یا عدم تغییر مصوبات بحث انگیز با شخص رئیس مجلس است.

وی افزود: قابل انتظار است که رئیس مجلس نیز براساس شواهد و قرائن و جمع بندی با دیگر سران قوا در خصوص مسائلی از این دست تصمیم گیری کند.

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از آن بحث برانگیز شد که دولت برای سال ۱۴۰۱ دریافتی مستمری بگیران غیر حداقلی را به میزان ۱۰ درصد افزایش داد.

این در حالی بود که خود هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ از قانون تامین اجتماعی آمادگی خود را برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق این گروه از بازنشستگان اعلام کرده بود.

در همین رابطه میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: این سازمان برای افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح مشکلی ندارد، اما طبق قانون ملزم است از مصوبه هیات دولت تمکین کند، امیدواریم این مصوبه تغییر کند و هرچه زودتر براساس مصوبه جدید حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم.

مستمری بگیران غیر حداقلی یا سایر سطوح، بازنشستگانی هستند که دریافتی آنها از سازمان تامین اجتماعی بیش از حداقل مستمری است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان