حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

از افزایش حقوق بازنشستگان چه خبر؟ | افزایش حقوق بازنشستگان به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد

نزدیک به یک ماه از اعلان نظر هیات تطبیق مقررات مجلس در خصوص لزوم تغییر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان می‌گذرد و هنوز ماجرای تغییر حقوق بازنشسته‌ها تعیین تکلیف نشده و حالا همه چیز به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند. 

نزدیک به یک ماه از اعلان نظر هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در خصوص به حق بودن اعتراض مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و لزوم تغییر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر در هیات دولت می‌گذرد.

ولی اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و از اعضای هیات تطبیق مقررات مجلس درباره آخرین وضعیت اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: هیات تطبیق همان زمان نظر کارشناسی خود را به رئیس مجلس اعلام کرد و حالا همه چیز به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد.

نماینده اردبیل در مجلس یادآور شد: در جلسه یاد شده، جوانب موضوع بررسی شد و پس از استماع اظهارات دو طرف، مشخص شد که نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ایراد دارد و باید اصلاح شود.

وی افزود: با توجه به تراکم کاری این قضیه تاکنون مسکوت مانده است اما انتظار می‌رود که رئیس مجلس طی روزهای آینده تصمیم نهایی خود را در خصوص ابطال مصوبه بحث انگیز هیات دولت در خصوص افزایش مستمری کارگران بازنشسته بگیرد.

به گفته اسماعیلی طبق مقررات، هیات تطبیق مقررات مجلس تنها در حد بررسی کارشناسی موضوع مورد اختلاف مسئولیت دارد و در ادامه تصمیم گیری در خصوص تغییر یا عدم تغییر مصوبات بحث انگیز با شخص رئیس مجلس است.

وی افزود: قابل انتظار است که رئیس مجلس نیز براساس شواهد و قرائن و جمع بندی با دیگر سران قوا در خصوص مسائلی از این دست تصمیم گیری کند.

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از آن بحث برانگیز شد که دولت برای سال ۱۴۰۱ دریافتی مستمری بگیران غیر حداقلی را به میزان ۱۰ درصد افزایش داد.

این در حالی بود که خود هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ از قانون تامین اجتماعی آمادگی خود را برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق این گروه از بازنشستگان اعلام کرده بود.

در همین رابطه میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: این سازمان برای افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح مشکلی ندارد، اما طبق قانون ملزم است از مصوبه هیات دولت تمکین کند، امیدواریم این مصوبه تغییر کند و هرچه زودتر براساس مصوبه جدید حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم.

مستمری بگیران غیر حداقلی یا سایر سطوح، بازنشستگانی هستند که دریافتی آنها از سازمان تامین اجتماعی بیش از حداقل مستمری است.

افزایش حقوق بازنشستگان به تصمیم رئیس مجلس بستگی دارد

حقوق بازنشستگان

میر هاشم موسوی در برنامه صف اول گفت: عمده خدمات برای بازنشستگان به صورت غیر حضوری است، به صورتی که حتی عزیزان برای دریافت وام نیاز به مراجعه حضوری ندارند، فرانشیز رایگان برای بازنشستگان ۶۵ سال به بالا را در دستور کار قرار داده ایم.

او افزود: در بیمه تکمیلی حدود ۳۰ درصد از ۶۵ هزار تومان را سازمان تامین اجتماعی تقبل کرده است، اما امسال یک رشد ۷۰ درصدی را لحاظ خواهیم کرد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت:در حوزه رفاه و تامین اجتماعی قوانین خوبی داریم، اما به نتایج خوبی نرسیدیم، بر اساس قانون رفاه و تامین اجتماعی باید در همه زمینه‌ها مانند اقتصاد، بهداشت و ... شرایط را فراهم کنیم، با طرحی به اسم نظام چند لایه تامین اجتماعی لایه حمایتی را برای رفع فقر مطلق و بعد رفع فقر برنامه ریزی کرده ایم.

موسوی تاکید کرد: به دلیل بیماری کرونا حدود ۲ سال سفر بازنشستگان به مشهد تعطیل شده بود، اما اکنون برای ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته برنامه سفر زیارتی را فراهم کردیم.

به گفته‌ی موسوی، بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تا سقف ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ درصد حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: هر ضریب افزایشی که درباره حقوق بازنشستگان اعمال می‌شود، به آن همسان‌سازی صورت گرفته نیز اصابت می‌کند.

خبرآنلاین گزارش داد، بحث همسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان تامین اجتماعی یکی از دغدغه‌های این قشر پس از بحث افزایش حقوق بازنشستگان محسوب می‌شود.

میرهاشم موسوی در رابطه با این موضوع توضیحاتی ارائه داد.

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از افزایش حقوق‌ها اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و پس از آن سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

وی ادامه داد: هر ضریب افزایشی که درباره حقوق بازنشستگان اعمال می‌شود، به آن همسان‌سازی صورت گرفته نیز اصابت می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که «آیا ادعای تشکل‌های بازنشستگان مبنی بر باقی ماندن ۲۵درصد از همسان‌سازی‌ها را تایید می‌کنید؟» توضیح داد: این ۲۵درصد باقی‌مانده درست است ولی ۲۵درصد مزبور مربوط به زمان برقراری حقوق است و عددی که از این ۲۵درصد روی حقوق مستمری تاثیر می‌گذارد چیزی بین ۴ تا ۵ درصد است.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: به‌صورت جدی پیگیر اعمال تاثیر همین ۲۵ درصد باقی‌مانده در سال جاری هستیم و این موضوع حق بازنشستگان است و ما نیز اعلام کردیم که باید برای سایر سطوح باید اعمال شود.

روز گذشته خبرنگار تجارت‌نیوز موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را پیگیری کرد. برای اطلاع از آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان لینک زیر را بخوانید.

 دولت سیزدهم پس از فراز و نشیب‌های فراوان ماه گذشته حقوق حداقلی بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی را به میزان ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح را به میزان ده درصد افزایش داد. مصوبه‌ای که از آن زمان تاکنون با اعتراض و انتقاد بازنشستگان مواجه شده است.

به گزارش فرارو، پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها نیز ابراهیم رئیسی، دستور رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را داد، اما طولی نکشید، که وزیر کار از سمت خود استعفا داد و رسیدگی به این دستور برای سرپرست جدید به جا بماند. سر آخر هم با معطل ماندن این موضوع در  وزارت کار؛ مجلس به مصوبه دولت ورود کرد.

در این رابطه کمیسیون اجتماعی مجلس، مصوبه ۱۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان را در جلسه هیئت تطبیق مقررات مغایر با ماده ۹۶ قانون کار تشخیص داد. رئیس این کمیسیون هم گفت که بر اساس اصل ۱۳۸  مصوبه را ابطال کرده و موضوع را هم به هیات دولت اطلاع داده اند.

اما این تصمیم گیری مجلسی‌ها به مذاق دولت خوش نیامد و دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که هیات تطبیق مجلس از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیات وزیران برخوردار نیست. میرکاظمی هم به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که طبق قوانین هیات دولت باید حقوق بازنشستگان را تصویب کند که اینکار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان