بیمه سلامت رایگان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان برای بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه ارائه کرد و گفت: مصوبه اخیر مجلس حاکی از اختصاص ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه رایگان است که البته با وجود پیشرفت کار هنوز ریالی از این مبلغ به ما پرداخت نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

محمدمهدی ناصحی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت بحث گسترده پوشش بیمه‌ای را در جامعه دنبال می‌کند، گفت: با احتساب بیمه‌شدگان جدید ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده در آمار خود با ثبت کد ملی داریم. البته گاهی این افراد به دلیل تمام شدن اعتبار بیمه‌ای‌شان از آمار خارج می‌شوند و مجددا وارد آمار می‌شوند. این تعداد بیمه شده در تمام اقشار شامل عشایر، اتباع، افراد مجهول‌الهویه، خانواده زندانیان، معتادان، کارمندان محترم دولت،  خانواده معظم شهدا و ... هستند.

او بیان کرد: در مورد اتباع قانونی و مجاز در کشور، یک میلیون نفر می‌توانند تحت پوشش سازمان بیمه سلامت باشند که فعلا حدود ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داریم؛ برخی از اتباعِ مبتلا به بیماری‌های مزمن و آسیب پذیر حتی رایگان بیمه شده‌اند و خدماتی مانند دیالیز و... و. را رایگان دریافت می‌کنند. آمادگی داریم مابقی این افراد هم با پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گیرند. برای اتباع غیرقانونی نیز هنوز در کشور تصمیمی گرفته نشده است؛ باید کد شناسایی به آنها تعلق گیرد و اعتبار لازم هم برای بیمه کردن این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: تقریبا ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده در صندوق روستایی و نزدیک ۱۷ میلیون نفر نیز در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت هستند. در ۵ صندوق بیمه‌ای خود طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش داریم و خدمات مناسب بیمه‌ای ارائه می‌دهیم. اکنون نیز با طرح اخیر بیمه مبنی بر بیمه کردن رایگان دهک‌های پایین جامعه، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ما معرفی شدند که با رفع همپوشانی‌ها ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل قطعی تحت پوشش بیمه رفتند. ۶۰۰ هزار نفر نیز در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و این فرصت در کشور گسترش یافت. نکته قابل توجه این است که در برخی مناطق حتی برای این افراد پزشک خانواده هم در نظر گرفتیم که نسبت پزشک به جمعیت مناسب باشد.

او با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اختصاص بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای بیمه رایگان، بیان کرد: در فاز اول این برنامه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در تمدیدی اول تیر این سازمان، مجددا ۳ میلیون نفر در سه دهک پایین قرار داشتند که بیمه برایشان رایگان شده است که البته این افراد در آمار جدید ما نمی‌آیند چون آنها پیش‌تر هم بیمه شده‌ ما بودند اما تنها نوع بیمه و پرداختی آنها تغییر کرد.

ناصحی تاکید کرد: اعتبار ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه کردن ۶ میلیون نفر جمعیت است؛ البته از رقم مصوب هنوز حتی یک ریال هم به ما پرداخت نشده است.

او ادامه داد: در بحث بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه اطلاعات را هر چند با اندکی تاخیر اما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته‌ایم و به سرعت همه افراد مشمول را بیمه رایگان کردیم. در واقع بدون اختصاص اعتبار در همان روزهای اول، نزدیک ۴۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت کردیم. درصدد تقویت بسته‌های خدمتی خود هستیم و در تلاشیم برخی از افراد مانند خانواده‌های آسیب‌پذیر را به بیمه‌های مکمل پیوند دهیم.

او با تاکید بر لزوم همکاری سریع و به موقع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: پاسخ آزمون ارزیابی وسع را حدودا یک ماهه به دست ما رسانده‌اند اما برای دهک‌های سه به بعد هم نیاز است که با ما همکاری داشته‌ باشند تا وقتی بیمار به ما رسید، ‌ معطل نشود.

وی با اشاره به اینکه در بحث بیمه همگانی فرانشیز پرداختی از سوی بیماران کاهش یافته است، بیان کرد: در بخش بستری سهم این بیماران (سه دهک اول) تنها ۵ درصد و در بخش سرپایی سهم پرداختی بیماران ۲۰ درصد است. در سایر دهک‌ها نیز پرداختی بیمار درحوزه سرپایی ۳۰ درصد و در بستری ۱۰ درصد است. بیمه شدگان کمیته امداد و بهزیستی نیز فرانشیر بستری صفر دارند و اگر از مسیر خود وارد شوند از آنها ریالی هزینه در بخش بستری گرفته نمی‌شود. در بخش سرپایی هم تنها فرانشیز ۱۵ درصدی از آنها گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیمه سلامت در حال برداشتن گام‌هایی مناسب به سمت جلو است، تصریح کرد: با وجود شرایط اقتصادی موجود باید به این بخش از افراد توجه کرد و این امر در بیمه سلامت از اولویت‌های ما است. البته با شرایط ایده‌آل خود فاصله داریم اما در حال ترسیم روزهای پیش‌رو و رسیدن به آن شرایط ایده‌آل هستیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره وضعیت پرداختی‌های این سازمان به مراکز و موسسات طرف قرارداد، گفت: مدت‌ها بود که در بیمه پرداخت‌های ما حداقل ۶ تا ۸ ماه تاخیر داشت در حالی که اکنون تمام پرداخت‌ها بروز است و مطالبات سال ۱۴۰۰ همه مراکز دولتی و خصوصی را کاملا پرداخت کرده‌ایم. مطالبات سال جاری نیز عمدتا پرداخت شده است. این اقدامات برای جلب اعتماد پزشکان، بیمارستان‌ها و... است تا بیمه شده‌ ما را تکریم کنند. این ارتباط پیش از این کاملا قطع شده بود و بیمارستان‌هایی که قبلا با ما قرارداد نمی‌بستند به دنبال بروز شدن پرداختی‌ها خودشان برای عقد قرارداد با ما پیش‌قدم می‌شوند که همه‌ اینها در نهایت به نفع بیمار خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: هدف ما رشد همگون در تمام بخش‌های بیمه‌ای بوده است و سعی کردیم به تمام بخش‌ها یکسان توجه کنیم. امسال ما رتبه هشتم فناوری اطلاعات را در بین ۱۷۰ دستگاه اجرایی کشور به دست آوردیم و در بخش شفاف‌سازی نیز رتبه پنجم را به دست آوردیم. ان‌شاءالله در آینده بتوانیم بیمه هوشمند و مناسب‌تری داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان