یارانه نان | یارانه نان توزیع

سورپرایز دولت برای این افراد | یارانه نان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، با تاکید بر اینکه اجرای طرح هوشمندسازی نان موجب حذف نانوایی‌های غیر واقعی و برخودار از رانت سهیمه آرد می‌ شود، افزود: هم اکنون دولت به نانوایانی که در طرح هوشمندسازی نان شرکت کرده اند، برای جبران بخشی از افزایش هزینه‌ها، ۱۵ درصد مابه‌التفاوت نرخ نان به حسابشان واریز می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

موضوع یارانه نان چند ماهی است که مورد بحث است. قبلا گفته شده بود که یارانه نان از طریق کارت به نانوا پرداخت می شود. زیرساخت های یارانه نان در حال آماده سازی است. به زودی نانوایان مجهز به دستگاه های کارتخوان هوشمند برای توزیع یارانه نان می شوند. جزئیات کامل از یارانه نان را در ادامه می خوانید. 

محسن لزومیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح هوشمندسازی نان، گفت: این طرح در حال گسترش به تمام استان‌های کشور است و به زودی نانوایان سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند برای توزیع نان می‌شوند.

وی از جمله نتایج مثبت اجرای طرح هوشمندسازی نان یا توزیع کارتی نان را شناسایی نانوایی‌های واقعی و حذف نانوایی‌های غیرواقعی عنوان کرد.

لزومیان توضیح داد: در هر استانی تعدادی از نانوایی‌های غیرواقعی هستند که با رانت سهیمه آرد دریافت کرده و با سوء‌استفاده از مجوز خود، آرد یارانه‌ای را خارج از شبکه با چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح انتظار می‌رود به مرور نانوایی‌های غیرواقعی حذف شوند.

مزایای طرح هوشمندسازی نان

یارانه نان

لزومیان دیگر مزایای طرح هوشمندسازی نان را کاهش ضایعات آرد و نان برشمرد و گفت: از مشکلات بزرگ در حوزه آرد و نان کشور ضایعات بالا بود، اجرای این طرح حل مشکل ضایعات خواهیم داشت.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، همچنین افزایش کیفیت نان را از دیگر نتایج اجرای طرح هوشمندسازی نان دانست. وی بر این باور است که، اجرای این طرح فضای رقابتی ایجاد می‌کند که منجر به افزایش کیفی نان می‌شود.

لزومیان گفت: رقابت به این ترتیب شکل می‌گیرد که، هر چقدر نانوایان مشتریان بیشتری جذب کنند از پرداخت یارانه نان بیشتری برخورد خواهند شد که این امر جز با افزایش کیفیت محقق نخواهد شد.

وی همچنین از کاهش چشمگیر توزیع خارج شبکه آرد و قاچاق آن به خارج از کشور خبر داد، که در نتیجه واقعی شدن نرخ این کالا شاهد آن هستیم.

لزومیان در پاسخ به این پرسش که از نگرانی‌های مردم افزایش قیمت نان با تکمیل شدن اجرای طرح در کشور است، گفت: افزایش نرخ مصوب نان با توجه به افزایش هزینه‌های تولید منطقی است و نانوایان نیز پیگیر آن هستند چراکه از سال گذشته تغییر نداشته است اما، دولت قول داده است حتی اگر نرخ مصوب نان افزایش یابد قیمت برای مصرف‌کننده حداقل در سالجاری ثابت باقی بماند.

وی توضیح داد: دولت نرخ مصوب نان را مطابق با هزینه تمام شده تولید اصلاح می‌کند اما، نانوایان نان را با قیمت قبل به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

لزومیان مبنای محاسبه پرداخت مابه‌التفاوت به نانوایان را میزان فروش نان از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان‌های هوشمند نصب شده در نانوایی‌ها عنوان کرد.

به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، هم اکنون نیز دولت به نانوایانی که در طرح هوشمندسازی نان مجهز به دستگاه کارت‌خوان‌ هوشمند شده‌اند برای جبران بخشی از افزایش هزینه‌ها،  ۱۵ درصد مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند.

لزومیان اظهار کرد: به طور مثال اگر با اصلاح قیمت، هر عدد نان تافتون از یک هزار تومان به یک هزار و ۱۵۰ تومان برسد، نانوا آن را به مردم یک هزار تومان می‌فروشد و دولت ۱۵۰ تومان باقی مانده را به حساب نانوا واریز می‌کند.

وی همچنین از فراهم شدن امکان گزارشگیری از داده‌های حوزه تولید و عرضه نان با اجرای طرح هوشمند سازی نان خبر داد و گفت: با نصب دستگاه‌های هوشمند گزارشگیری از توزیع آرد، تولید و عرضه نان در سراسر کشور در هر لحظه ممکن می‌شود و می‌توان بر اساس داده‌ها برنامه ریزی مناسب‌تری در این حوزه انجام داد.

لزومیان تاکید کرد: با گزارشگیری امر مهم شناسایی نانوایان واقعی نیز تسهیل می‌شود و به ترتیب تنها نانوایان واقعی با تولید کیفی در بازار باقی می‌مانند و می‌توانند ادامه فعالیت دهند  باقی حذف خواهند شد.

چندی پیش، محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اعلام اینکه برای توزیع نان با دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند، نیاز به ۸۳ هزار دستگاه از این نوع کارت‌خوان‌ها است، پیش‌بینی کرد: حداکثر تا یک ماه دیگر یعنی تا پایان تیرماه این طرح در کل کشور به مرحله اجرا درآید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان