سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | پرداخت سهام عدالت آغاز شد

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار است سهام عدالت به ۴ میلیون نفر اختصاص یابد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید.  

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تاکنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

فارس گزارش داد، محمدرضا پورابراهیمی گفت:‌ بخش دوم از بازماندگان افرادی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین‌طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

پورابراهیمی افزود:‌ با همکاری دولت تاکنون مجموع دارایی‌های دولت در بورس به میزان ۱۸۵ هزار میلیارد تومان شناسایی شده در شرکت‌های غیربورسی هم منابعی وجود دارد، البته باید فرآیند پذیرش این شرکت‌ها در بورس تسریع شود که این مراحل در حال نهایی شدن است.

به گفته پورابراهیمی دارایی‌های بورسی و غیربورسی دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد شناسایی شده و ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

وی گفت:‌ در کمیسیون اقتصادی دولت قرار است در جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌شود، برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمدی و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین بازماندگان سهام عدالت تا ۶ دهک کم درآمدی تصمیم‌گیری و جمع‌بندی شود.

سهام عدالت به نام مردم به کام دولت

سهام عدالت

نماینده کرمان در مجلس گفت:‌ محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: به اعتقاد ما باید امور سهام عدالت به خود مردم محول شود و از ساختار دولتی جدا شود. مدیریت آن باید به مردم داده شود و ساز و کاری باید طراحی شود که سهامداران عدالت بتوانند در مجامع، شرکت‌ها مشارکت کنند، از طرفی باید مراقبت شود که افرادی با خرید و فروش سهام در ایام مجامع بر این سهام مسلط نشوند و جایگزین دولت نشوند.

پورابراهیمی افزود: هم دولتی ماندن سهام عدالت قابل قبول نیست و هم اینکه افرادی بخواهند از خلاء اطلاعاتی مردم سوء استفاده کنند و سهام عدالت را به دست بگیرند، قابل پذیرش نیست.

وی گفت: پیشنهادی مطرح شد که سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی که بیشترین افراد سهام عدالت تحت پوشش آنها قرار دارند، به نمایندگی از صاحبان سهام عدالت بتوانند مدیریت این سهام را بر عهده بگیرند.

به گفته پورابراهیمی سهام در مالکیت مردم قرار دارد اما می‌توان مدیریت آن را از طرف آنها توسط سازمان‌های حمایتی انجام داد تا به این وسیله مشکل معیشت و اشتغال دارندگان سهام عدالت برطرف شود و از طرفی با تجمیع سهام و اینکه عمده سهام عدالت در بازار شناور است، بتوان مدیریت حرفه‌ای انجام داد.

وی همچنین گفت:‌ رزمندگان معسر مجموعه‌ای تشکیل دهند و با کمک بهزیستی یا کمیته امداد مدیریت مردمی سهام عدالت را به آنها واگذار شود، بنابراین نباید اداره سهام عدالت ماهیت دولتی داشته باشد. تاکنون سهام عدالت به نام مردم و به کام دولت بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره جاماندگان سهام عدالت نیز  گفت: منتظر آیین نامه اجرایی دولت از سوی وزارت اقتصاد هستیم و هفته قبل پیگیری کردیم و دولت اعلام کرده در حال شناسایی سهام قابل واگذاری است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و … هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

پیمان حدادی ، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی بورس اظهار کرد: این شورا در جلسه روز گذشته خود سه تصمیم جدید درمورد سهام عدالت اخذ کرد. نخست آنکه به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شد که در صورت درخواست شرکت های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد. دوم آنکه سازمان خصوصی سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت های غیر بورسی را پرداخت کند.

وی به این سوال که میزان سود مذکور چقدر است، پاسخ داد: در ابتدا بخشی از این پول باید صرف افزایش سرمایه شرکت ها شود و مابقی آن واریز خواهد شد.

دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت ادامه داد: تصمیم جدید دیگر این بود که سازمان خصوصی سازی با همکاری سازمان بورس فرایند پذیرش شرکت های سرمایه پذیر غیر بورسی در شرکت های بورس و فرابورس را پیگیری کند تا در اسرع وقت فرایند پذیرش و درج نماد شرکت ها انجام شود.

بر اساس این گزارش ۲۲۸مین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا صبح امروز برگزار شد.

مساله مربوط به خصوصی‌سازی شرکت‌ها از سال ۸۰ موردبحث قرار گرفت اما با آغاز به کار دولت نهم این اقدام به طور جد مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت و در آن زمان بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

به دنبال چنین اقدامی، قرار بر این شد تا سهام ۵۰ شرکت بزرگ دولتی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعاونی استانی بین دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه تقسیم شود که از این تعداد سهام ۳۶ شرکت در بورس و فرابورس عرضه شدند.

در آن زمان تصمیم بر این بود تا سهام عدالت در بین اقشار برخی تقسیم شود، اما عدم شناسایی دهک‌ها، معضل اصلی در اختصاص سهام عدالت به مردم بود، به‌گونه‌ای که در این طرح رده‌بندی روستاییان و عشایر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، خادمان مسجد، رانندگان، بازنشستگان و اقشار مختلف جامعه مورد توجه قرار گرفتند و این اتفاق با اعتراض سایر قشرها همراه شد.

بعد از اختصاص سهام عدالت در اختیار قشر ضعیف جامعه، افراد درخواست آزادسازی این سهام و نیز مدیریت خود بر روی این سهام را داشتند که در نهایت سهام عدالت پس از سال‌ها پیگیری در اردیبهشت سال ۹۹ با دستور رهبر معظم انقلاب آزادسازی و مدیریت آن از طریق ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان