خودرو تیبا

خودرو جایگزین تیبا چیست؟ | تکلیف خودروهای تولید شده تیبا چیست؟

مدیرعامل سایپا خبر داد: سازمان ملی استاندارد اعتبار سه خودروی تیبا۲، تیبا صندوقدار و سمند را تمدید نکرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مدیرعامل سایپا گفت: ۱۳ هزار دستگاه تیبا منتظر تعیین تکلیف سازمان ملی استاندارد هستند. در صورتی که قرار به عدم شماره‌گذاری یا خارج شدن این خودرو از خط تولید باشد، خودروهای شاهین و کوئیک به‌عنوان جایگزین به مشتریان داده می‌شود.

بر اساس گزارش ایرنا، محمدعلی تیموری امروز (یکشنبه) در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید و پارکینگ‌های این خودروساز در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم تمدید اعتبار سه خودروی تیبا۲، تیبا صندوقدار و سمند از سوی سازمان ملی استاندارد، اظهار کرد:‌ در خودروی تیبا همواره عیب‌هایی وجود داشته، اما هیچ وقت با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است.

تیموری یادآور شد:‌ برخی ایرادها نظیر رگلاژ درب در خودرو وجود دارد که تکرار می‌شود و باید طی فرآیندی اصلاح شود.

وی ادامه‌داد: رفع همین عیب‌ها نیازمند قالب‌سازی، طراحی قالب‌های جدید و غیره بود که هزینه‌های زیادی به دنبال داشت. بر این اساس تصمیم داشتیم خطوط تولید جدیدی ایجاد کنیم.

او در عین حال یادآور شد: تیبا خودرویی است که عامه مردم می‌توانستند آن را خریداری و استفاده کنند، اما طبق سیاست‌های وزارت صمت حذف آن را در برنامه داشتیم.

۱۳ هزار دستگاه تیبا منتظر تعیین تکلیف سازمان ملی استاندارد

مدیرعامل سایپا گفت: ‌با توجه به پیش‌فروش هفت هزار خودروی تیبا باقی‌مانده از سال قبل، همچنین وجود شش هزار دستگاه از آن در کف کارخانه، همه آنها باید تعیین‌تکلیف شوند.

محمدعلی تیموری توضیح‌داد: از سازمان ملی استاندارد ایران می‌خواهیم تولید را فرآیندی «صفر و یکی» نبیند. در فرآیند تولید ایرادهایی ابلاغ می‌شود. سپس خودروساز برنامه می‌دهد اما اگر برنامه‌ها قابل اجرا نباشد، آن‌گاه می‌توان دستور به توقف خط تولید داد.

تیموری افزود: خودروهایی که تولید می‌شوند، یک زنجیره قطعه‌سازی به آنها متصل است. همین‌طور در انبارها قطعات زیادی از این خودروها وجود دارد که همه آنها سرمایه ملی هستند.

وی خاطرنشان‌ کرد: در همه جای جهان نیز اگر بخواهند خودرویی را از خط تولید خارج کنند، طی فرآیندی این کار انجام می‌شود نه اینکه به یکباره اعلام شود که دیگر این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

او تصریح‌ کرد:‌ اگر به هر دلیلی این تعداد خودروی تیبا شماره‌گذاری نشود، یا سیاستگذاری وزارت صمت بر عدم تولید آن باشد، این خودروها به‌عنوان خودروهای فاقد گارانتی به مزایده گذاشته شده و به فروش می‌رود.

خودرو جایگزین تیبا چیست؟

مدیرعامل سایپا بیان‌ کرد: همچنین به افرادی که برای دریافت این خودروها ثبت‌نام کرده بودند، کوئیک یا شاهین به‌عنوان خودروی جایگزین داده می‌شود.

هفته گذشته سه خودرو سمند، تیبا صندوق‌دار و تیبا۲ به علت ایرادهای پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

محمدعلی تیموری خاطرنشان‌ کرد:‌ تولید خودرو در این مجموعه به روزانه یک‌ هزار و ۷۰۰ تا یک‌ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است که سه درصد از برنامه‌های وزارت صمت جلو هستیم، اما هفت درصد نسبت به برنامه‌های همین گروه عقبیم که تا پایان خردادماه جبران می‌شود.

تیموری گفت: اکنون تنها ۹۷۰ دستگاه خودروی معوقه داریم، این در حالی است که تا چهارماه پیش این رقم حدود ۱۲ هزار دستگاه بود.

وی با اشاره به رسیدن عدد عبر مستقیم این خودروساز به ۹۷ درصد، یادآور شد: تعطیلی‌های دو روزه هفته گذشته سبب شد برخی اجناس در گمرک باقی بماند و همین مساله عبور مستقیم را تا سه درصد کاهش داد.

برپایه آمارهای سامانه کدال، در دو ماهه ابتدایی امسال گروه سایپا موفق به تولید ۴۱ هزار و ۸۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۳۳ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)،‌ سه‌ هزار و ۴۲۶ دستگاه شاهین و پنج‌ هزار و ۱۵۴ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) بود.

در دو ماهه امسال همچنین ۴۱ دستگاه خودرو شامل ۴۰ دستگاه اس. کی. دی (قطعات نیمه‌کامل خودرو) و یک دستگاه سی. بی. یو (خودروی کامل صادراتی) توسط این گروه خودروسازی به دیگر کشورها صادر شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان