این 2خودرو فعلا شماره‌گذاری نمی‌شوند/علت چیست؟

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یاد شده است و معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره‌گذاری این خودرو‌ها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار سازمان ملی استاندارد، گفت: سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعی العموم کیفیت است نه متولی. منشاء این گزارشات می‌تواند از سه طریق باشد یکی گزارشات واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاه‌های خدمات پس از فروش خودروساز‌ها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستم‌ها و... وجود دارد و سومی بر اساس ارزیابی که شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران از آن طریق اتفاق افتاد.

وی با اشاره به تعهد ۱۵ ماده‌ای خودروساز‌ها و مهلت قانونی برای رفع نواقص، اظهار کرد: تاکنون سی. او. پی (تایید ایمنی) برای انواع خودرو‌های سواری، تجاری، فنی، تریلر‌ها و موتورسیکلت به صورت سالیانه صادر میشد، اما برای تشدید نظارت بر حوزه کیفیت که خواست مردم و شان مردم است زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافت.

انگورج همچنین با بیان اینکه یکی از چالش‌ها در ارتباط با تایید انطباق در ابتدای تولید محصول، طراحی و محصول ساخته شده، کیفیت، ایمنی زیست محیطی و عملکردی است، گفت: یعنی در زمان شروع کار تایید نوع خودرو و بعد از آن در طول دوران در طی تولید انبوه نیز ارزیابی میشود تا با خودروی اولیه تطبیق داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهور در شورای عالی استاندارد مبنی بر احیای همه ۹ استاندارد تعلیق شده در دولت قبل باید، گفت: ضمن اینکه خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار را دریافت کند، نباید حتی تبلیغ کند چه برسد به پیش فروش که خود این موضوع غیرقانونی است.

ایراد سمند و تیبا چیست؟

به گفته این مقام مسئول عموم ایرادات پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بود. دیدگاه‌های مشتریان علاوه بر موضوعات استانداردی جمع آوری شد و با لحاظ آنها، این خودرو‌ها از فهرست صدور تاییدیه‌های ایمنی، خارج شدند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، مربوط به رفع نواقص یاد شده است. موضوعی که معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره گذاری این خودرو‌ها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان استاندارد منوط کرده است.

سمند و تیبا شماره گذاری نمی‌شود

 سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز گفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعا خودرو‌هایی را که بی کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

بعد از رفع تعهدات، تولید سمند متوقف می‌شود

محسن رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو نیز در ادامه با اشاره به تعهدات این شرکت گفت: مشتریانی، مخصوصا در حوزه تاکسیرانی، ثبت نام کرده بودند؛ بنابراین بعد از اینکه این تعداد تعهد را تولید کردیم و به دست مشتریان رساندیم، تولید سمند از دستورکار خارج خواهد شد.

قرار نبود تولید تیبا ۲ متوقف شود

مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا نیز گفت: قطعا خودروسازان باید از الزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه خلق الساعه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پرتکرار به خودروی ناایمن تبدیل شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی نا ایمنی را کشف کند و تحویل مشتری بدهد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی به خودروسازان ابلاغ شد و خودروساز روی آن کار می‌کند. حالا حسب یک شرایط جدید و بدون آن اجماعی که شورای عالی استاندارد به عنوان محوریت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده می‌خواهد این استاندارد‌ها را تعلیق کند. بر اساس دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا خودروی تیبا تا انتهای سال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه را نداشتیم.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان