قیمت نان| قیمت نان کیلویی| قیمت نان در تهران

زمان گرانی قیمت نان مشخص شد؟/ ماجرای خرید کیلویی نان چیست؟

قیمت نان یکی از معضلاتی است که در حال حاضر مردم و دولت با آن درگیر هستند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت نان در پی افزایش قیمت گندم و آرد افزایش می یابد. با توجه به این که قیمت آرد گران شده بوده توقع می رفت که قیمت نان نیز در پی آن ادامه پیدا کند. اما مسئولین ادعا می کردند که هیچ افزایشی در قیمت نان ها نخواهیم داشت. تا این که خبر افزایش قیمت نان و سایر اقلام مربوط به ارد افزایش زیادی داشتند. قیمت نان در برخی مناطق تا چندین برابر نیز افزایش داشته است. افزایش قیمت نان نارضایتی مردم در گروه های مختلف را در پی داشته است.

قیمت نان یکی از معضلاتی است که در حال حاضر مردم و دولت با آن درگیر هستند. افزایش ناگهانی قیمت آرد و گندم موجب شد که قیمت نان و سایر اقلام مانند ماکارانی و ... در پی آن افزایش پیدا کند. قیمت نان افزایش بی سابقه ای را داشته و این افزایش قیمت ناگهانی علی الخصوص در نان های فانتزی دیده می شود. افزایش قیمت نان از سوی مسئولین رد شده بود اما اخرین اخباری که به گوش می رسد خبر از افزایش قیمت نان به صورت ناگهانی را می دهد که این خبر نیز بعد از چند ساعت تکذیب شد.

محسن لزومیان افزود: اجرای طرح فروش کیلویی نان و آماده شدن زیر ساخت‌ها جدی شده است.جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی نیز در گفتگو با صداوسیما ضمن تایید این خبر، گفت: طرح فروش وزنی (کیلویی) نان در شورای آرد و نان در دست بررسی است و پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام می‌شود.

سازوکار فروش کیلویی نان چگونه است؟

جدی شدن فروش نان کیلویی پس از اصلاح یارانه آرد و نان مطرح شده است. بر اساس اصلاح یارانه آرد و نان، دیگر آرد یارانه‌ای در بین نانوایان توزیع نمی‌شود و قیمت نان نیز آزاد می‌شود.

قرار است با صدور «کارت کوپن الکترونیکی» این امکان برای اقشار کم درآمد فراهم شود تا نان را با قیمت یارانه‌ای خریداری کنند و پس از آن دولت مابه‌التفاوت قیمت را به نانواها پرداخت ‌کند.

طبق آمار منتشر شده، پس از آزاد شدن قیمت آرد، تخلفات از جمله کم‌فروشی در نانوایی‌ها به شکل قابل توجه‌ای افزایش داشته است. به نحوی که شکایت از این صنف در صدر شکایات صنفی کشور قرار گرفته است.

مسئولان برای مقابله با اینگونه تخلفات که احتمالا با صدور کارت کوپن الکترونیکی شدت بیشتری خواهد یافت، طرح فروش وزنی (کیلویی) نان را در دستور شورای آرد و نان قرار داده‌اند تا پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام شود.

سازوکار فروش نان کیلویی مانند فروش بنزین کارتی است

همانگونه که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران مطرح کرد: فروش کیلویی نان راهکاری برای مقابله با تخلفات نانوایی‌ها پس از آزادسازی قیمت آرد است.

لزومیان در توضیح کنترل تخلفات نانوایان با فروش کیلویی نان، اظهار کرد: برای اجرای طرح فروش کیلویی نان، از شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم‌های یکپارچه پرداخت استفاده می‌شود، آن‌ها ترازو و دستگاه‌ پوزی که متصل به هم هستند را در اختیار نانوایان قرار می‌دهند.

لزومیان عملکرد این شکل از فروش را همانند، فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی توصیف که اکنون در اختیار مردم قرار دارد.

فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی به این شکل است که روی تمامی پمپ‌های سوخت دستگاه پوز قرار دارد.

به محض وارد شدن کارت سوخت ۲ کامپیوتر پوز و کارت به هم وصل می‌شود و فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت انجام می‌شود و تراکنش آن به کامپیوتری که در جایگاه قرار دارد منتقل و ذخیره می‌شود.

این تراکنش‌ها در تماسی که از سوی کامپیوتر مرکز داده در این ساختمان گرفته می‌شود به سمت مرکز ارسال می‌شود.

به این ترتیب، با اتصال نانوایی‌های کشور به یک سامانه هوشمند سراسری و تغییر فروش نان از عددی به وزنی (کیلویی)، تمام حجم خرید و فروش‌ نان در کشور با قیمت‌های یارانه‌ای یا آزاد، قابل رصد و پیگیری خواهد بود و تخلفات کاهش می‌یابد

مدتی است که از افزایش نرخ آرد می‌گذرد. تکلیف نان سنتی با در نظر گرفتن طرح یارانه نان روشن شد اما بازار نان فانتزی روی هوا ماند. بعد از افزایش نرخ آرد برای مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم، تولیدات این واحدها به یک سوم کاهش یافت.همچنین شاهد اغذیه فروشی هایی بودیم که به جای فروش ساندویچ با نان باگت به نان لواش روی آوردند. با وضعیت فعلی مشخص نیست اصلاح قیمت‌ها باعث پیشرفت می‌شود یا عقبگرد به سال هایی قبل!

در خصوص کاهش تقاضا نان‌های حجیم و افزایش نرخ نان فانتزی به گفت‌وگو با محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم پرداخت.

کرمی در خصوص نرخ ثابت نان فانتزی بعد از گرانی آرد اظهارکرد: با آزادسازی نرخ آرد مصرفی صنف و صنعت، نرخ انواع محصولات فانتزی نیز به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر نرخ مصوبی نخواهیم داشت. اما سقف نرخ را به عنوان یک نرخ پیشنهادی برای همکاران مشخص کرده‌ایم.

آرد گران، نان گران دارد

وی با اشاره به کاهش شدید تقاضا، افزود: این کاهش فروش به دلیل افزایش یکباره نرخ آرد از کیلویی ۱۷۵۰ تومان به ۱۶ هزار تومان و هزینه‌های جانبی مثل هزینه کارگری، روغن، شکر رخ داد. در نهایت نان ۲ و ۲.۵ برابر شد.

کرمی با اشاره به افزایش ۱۰ برابری نرخ یک کیسه آرد، افزود: نرخ یک کیسه آرد از ۶۷ هزار تومان به کیسه‌ای ۶۴۰ هزار تومان رسیده پس طبیعی است که شاهد افزایش ۲ برابری نرخ نان فانتزی باشیم.رقیب قدرتمند نان های فانتزی

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با بیان اینکه طرح یارانه نان خوب است، تصریح کرد: اگر سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای همزمان با نان‌های سنتی برای نان‌های حجیم نیز اعمال می‌شد، واحدهای تولیدکننده با مشکل روبه‌رو نمی‌شدند. برای ایجاد رقابت سالم بین نانوایان سنتی و فانتزی باید شرایط اعطای یارانه مساوی شود. به ۸۵ درصد نان کشور یارانه تعلق و بخش نان‌های حجیم ۴ درصد از کل آرد بخش نان را می‌گیرد. در نتیجه، اجرای این طرح باعث بیکاری تعدادی از واحدهای خرد و تعداد قابل توجهی از کارگران شده است.

وی همچنین بیان کرد: نانوایان فانتزی در ابتدای سال با وجود افزایش هزینه‌های جانبی برنامه‌ای برای ارتقا نرخ نان نداشتند چرا که همواره رقیب قدرتمندی به نام نانوایان سنتی را در کنار خود احساس می‌کردند به همین دلیل با همان نرخ نان را عرضه کردیم.

به قدیم بازگشتیم؛ ساندویچ با نان لواش!

کرمی با تاکید بر اینکه تصمیمات عجولانه باعث ضرر یک مجموعه می‌شود، گفت: اتفاق بسیار ناگواری در این حوزه افتاده است. بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه، ۴۰ درصد تولید نان باید به سمت تولید نان‌های حجیم و صنعتی برود و الان معکوس است. به دوران قدیم برگشته‌ایم و این اتفاق بدی است.

وی همچنین در خصوص کاهش قدرت خرید اغذیه فروشان نیز اظهارکرد: یکسری از اغذیه فروشی‌های مرکز و جنوب شهر از نان لواش برای تولید ساندویچ استفاده می‌کنند، اتفاق نادری است اما رخ می‌دهد.

تصمیم نهایی چه می‌شود؟رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در پایان با بیان اینکه نباید دو سویه به یک موضوع نگاه کرد، افزود: با وزارت کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و استانداری پیگیر این موضوع هستیم تا بررسی مجددی صورت گیرد. معتقدیم اگر قرار است یارانه‌ای به نانوایی‌ها داده شود باید به نان‌های فانتزی و حجیم نیز تعلق گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان