قیمت نان | قیمت نان افزایش

قیمت نان گران می‌شود اما نه برای مردم| قیمت جدید نان

بعد از حذف یارانه آرد و افزایش قیمت ماکارونی و نان ساندویچی، این سوال ایجاد شده که آیا این افزایش قیمت به نان سنتی هم می‌رسد و نان گران می‌شود یا نه؟ وزیر اقتصاد اعلام کرده قیمت نان سنتی تا پایان امسال تغییر نمی‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت نان در پی افزایش قیمت گندم و آرد افزایش می یابد. با توجه به این که قیمت آرد گران شده بوده توقع می رفت که قیمت نان نیز در پی آن ادامه پیدا کند. اما مسئولین ادعا می کردند که هیچ افزایشی در قیمت نان ها نخواهیم داشت. تا این که خبر افزایش قیمت نان و سایر اقلام مربوط به ارد افزایش زیادی داشتند. قیمت نان در برخی مناطق تا چندین برابر نیز افزایش داشته است. افزایش قیمت نان نارضایتی مردم در گروه های مختلف را در پی داشته است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. البته آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده نان گران می‌شود اما نه برای مردم. بلکه قرار است دولت با پرداخت یارانه نان،‌این افزایش قیمت را جبران کند.

به عبارتی قرار است دولت پس از این به همه مردم یارانه نان بدهد. روند کار به این صورت است که احتمالا قیمت نان گران می‌شود اما مردم نان را با قیمت قبلی می‌خرند و مابه‌التفاوت قیمت نان را دولت مستقیما به نانوا پرداخت می‌کند.

ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، وزارت اقتصاد هم به مساله پرداخت یارانه نان اشاره کرده و گفته «با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

بر این اساس قرار است یارانه نان به همه مردم پرداخت شود و برای هر کد ملی یارانه نان ثبت شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود داشته باشد.

اما هدف از پرداخت یارانه نان چیست؟ وزیر اقتصاد گفته هدف از این کار مبارزه با قاچاق گندم و آرد است. وزیر اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد:  با استفاده از زیرساختی که تمام چند ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه در دولت، فراهم شده است، مشکلات ناشی از قاچاق آرد به کشورهای همسایه را برای حوزه نان مردم، پوشش خواهیم داد.

خاندوزی در پایان با بیان اینکه “این زیرساخت جدید، در حال آزمایش نهایی مراحل فنی خود است”، گفت: با استفاده از این زیرساخت، قاچاق آرد از کشور را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

چگونه شکایت کنیم؟

گفتنی است که مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند.

طبق قانون نظام صنفی گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب،  احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، ‌عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.

همچنین بر اساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمه‌های دریافتی به حساب خزانه واریز ‌شود و معادل آن در بودجه‌های سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تأمین بار مالی ماده (۴۴) این قانون به‌طور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ‌گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند، اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.

قیمت نان باگت معمولی به ۱۰ هزار تومان رسید!

امسال با افزایش تقریبا چهار برابری قیمت آرد صنف و صنعت، نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

علیرضا رضازاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به مطالبی که با عنوان «قیمت جدید نان بعد از آزاد شدن آرد» در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، اظهار کرد: این مطلب مربوط به آرد صنعتی بوده و جدولی هم که در متن این مطلب منتشر شده، مربوط به نان‌های صنعتی و باگت و فانتزی است.

وی افزود: اما متأسفانه در عنوان و متن مطلب منتشرشده به این واقعیت اشاره نشده و به گونه‌ای خبر منتشرشده که گویی قیمت نان سنتی از قبیل نان لواش، سنگک، بربری و … افزایش یافته است که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

رضازاده گفت: دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد.

حشمت‌الله عسگری درباره برخی افزایش های خودسرانه قیمت نان در سطح استان تهران گفت: قیمت نان در سال جاری همان مصوبه سال گذشته است و هیچ گونه افزایش قیمتی نداریم بر همین اساس هرگونه افزایش قیمت نان مبنای قانونی ندارد و قطعا با متخلفین برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم بازرسی و نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و همکاری اتحادیه نانوایان برای مقابله با تخلفات احتمالی افزود: بی‌تردید نظارت‌ها نباید مختص روزهای خاصی باشد چرا که این شکل از نظارت باعث کم فروشی و سوء استفاده متخلفین به ویژه در ایام تعطیل می‌شود. از سوی دیگر بازرسی‌های بهداشتی در سطح خبازی‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرخه بازدید بهداشتی باید از سیلوی ذخایر گندم، کارخانجات آرد و خبازی‌ها به صورت مستمر و زنجیره‌ای با شدت بیشتر استمرار داشته باشد.

وی تاکید کرد: از فرمانداران خواسته‌ایم ضمن تقویت اکیپ‌های گشت و بازرسی در حوزه آرد و نان نسبت به مدیریت این حوزه حساسیت دوچندانی داشته باشند و اداره غله نیز با همکاری و تعامل بیشتر با فرمانداران نسبت به افزایش اختیارات و تصمیم گیری‌های این حوزه نهایت همکاری را داشته باشد.

ایمانی در گفتگو با برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد گفت: چند نرخی بودن قیمت آرد موجب رانت و سوء استفاده برخی از افراد شده، که با اصلاح نرخ می‌توان این روند را به حداقل رساند.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با اشاره به فروش آرد توسط برخی از واحد‌های نانوایی در بازار آزاد، توضیح داد: دولت با اختصاص یارانه، آرد را با قیمت کیلویی ۸۲۰ تومان در اختیار نانوایان قرار می‌دهد و این تفاوت قیمت برخی از واحد‌ها را به فروش خام و با قیمت گزاف در بازار آزاد وسوسه می‌کند.

وی افزود: هم اکنون آرد‌های موجود در بازار با نرخ ۵۰۰۰ تومان محاسبه شده است، در حالی که تا مبلغ ۱۶۰۰۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد و دست اندرکاران و مسئولان نظارتی باید اقدام جدی در این خصوص انجام دهند.

ایمانی گفت: در صورت افزایش قیمت آرد و با توجه به عوامل تاثیر گذار در روند تولید محصولات و نان‌های حجیم، افزایش قیمت در این بخش قابل پیش بینی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان