سورپرایز بزرگ دولت برای مردم| خبر مهم برای جاماندگان یارانه جدید

سازمان هدفمندی یارانه در حال حاضر از افرادی که به دلیل ازدواج یا طلاق خواستار دریافت و جداسازی یارانه خود هستند نام‌نویسی می‎‌کند. هنوز برای افراد مجرد و مستقل امکان جداسازی یارانه وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه جدید نوع دیگری از یارانه های پرداختی دولت است که طبق لایحه و بودجه ای که دولت تعیین می کند به مردم پرداخت می شود. همانند یارانه های دیگر، یارانه جدید نیز شامل تمامی افراد نمی شود و مشمولان یارانه جدید نیز توسط دولت تعیین می گردد. یارانه جدید در هر دوره برای کالای خاصی پرداخت می شود. و اینبار یارانه جدید نان یکی از واریزی هایی است که دولت تصمیم دارد آن را برای جبران گرانی های اخیر به مردم پرداخت کند. جزئیات تازه ای از یارانه جدید  را در ادامه بخوانید.

مهلت ۶ روزه نام‌نویسی از جاماندگان یارانه در سازمان هدفمندی یارانه ‌ها امروز خاتمه می‌یابد.

از سه‌شنبه هفته گذشته سامانه اینترنتی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به روی جاماندگان و متقاضیان تفکیک یارانه جدید باز شد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اعلام این خبر گفت: تمامی جاماندگان و متقاضیان تفکیک یارانه تا پایان امشب مهلت دارند تا درخواست خود را در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت کنند.

آیا فرصت نام‌نویسی جاماندگان یارانه تمام می‌شود؟

وی افزود: اتمام این مهلت به معنی پایان نام‌نویسی از جاماندگان یارانه جدید نیست و مهلت نام‌نویسی از متقاضیان جدید به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

حسینی در عین حال افزود: در حال حاضر افرادی که به دلیل ازدواج یا طلاق از خانواده خود مستقل شده‌اند، می‌توانند برای دریافت یارانه اقدام کنند.

تکلیف مجرها چه می‌شود؟

وی تاکید کرد: در خصوص افراد مجردی که از خانواده خود مستقل شده‌اند، هنوز امکان جداسازی یارانه وجود ندارد. اما اگر این افراد از ابتدا یارانه‌بگیر نبودند می‌توانند برای دریافت یارانه درخواست بدهند.

 

به گفته حسینی اطلاعات مربوط به فرزندان متولد شده خانوارها نیز از طریق سازمان ثبت احوال در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد و نیازی به ثبت نام این افراد نیست.

وی یادآور شد: بانک اطلاعاتی سرپرستان خانوار وزارت رفاه، مدام براساس اطلاعات افراد تازه متولد شده و متوفیان به روز رسانی می‌شود و در نتیجه یارانه خانوارهای این افراد نیز براساس این تغییرات پرداخت می‌شود.

حسینی در خاتمه گفت: بعد از اتمام این مهلت ۶ روزه، تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پالایش و بررسی درخواست‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل خواهد شد و این سازمان مسئولیتی در خصوص تایید یا عدم تایید درخواست جاماندگان ندارد.

در عین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد که سامانه این وزارتخانه همچنان به ثبت درخواست معترضان دهک بندی ادامه می‌دهد.

این وزارتخانه متولی نام نویسی از معترضانی است که یارانه بگیر بودند اما یارانه آنها قطع یا کم شده است.

ثبت‌نام بدون محدودیت برای متقاضیان دریافت یارانه تا کی تمدید می‌شود؟

به نقل از ایسنا، طی زمانبندی صورت گرفته جهت ثبت‌نام از جاماندگان از یارانه نقدی، امروز ۳۱ اردیبهشت و فردا اول خردادماه، متقاضیان می‌توانند بدون رعایت شماره آخر کد ملی برای ثبت‌نام اقدام کنند.

 

با اتمام این دو روز، اگر همچنان کسانی از ثبت‌نام جامانده باشند، باید منتظر باشند تا سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دیگری را مشخص و اعلام کند.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، طبق تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام می‌شود که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شد.

متقاضیان دریافت یارانه می‌توانند امروز و فردا بدون محدودیت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ثبت‌نام بدون محدودیت برای متقاضیان دریافت یارانه تا کی تمدید می‌شود؟

به نقل از ایسنا، طی زمانبندی صورت گرفته جهت ثبت‌نام از جاماندگان از یارانه نقدی، امروز ۳۱ اردیبهشت و فردا اول خردادماه، متقاضیان می‌توانند بدون رعایت شماره آخر کد ملی برای ثبت‌نام اقدام کنند.

با اتمام این دو روز، اگر همچنان کسانی از ثبت‌نام جامانده باشند، باید منتظر باشند تا سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دیگری را مشخص و اعلام کند.

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، طبق تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام می‌شود که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شد.

بر اساس زمان اعلامی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شد در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت افرادی که عدد آخر کد ملی آنها زوج است برای ثبت نام اقدام کنند و در دور روز دوم یعنی ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت هم افرادی که عدد آخر کد ملی آنها فرد است.

ثبت نام از برای یارانه، محدود به گروه خاصی نیست و تمامی افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند، می‌توانند جهت ثبت نام اقدام کرده تا درخواست آنها بررسی شود.

متقاضیان ثبت‌نام باید برای کسب اطلاع از آخرین وضعی ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir  نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه اقدام ‌کنند.

با اتمام ثبت نام و انجام بررسی‌های اولیه توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها، لیست جهت بررسی نهایی و انجام دهک‌بندی در اختیار وزارت رفاه قرار خواهد گرفت و در صورت تائید نیاز متقاضی به دریافت یارانه، به لیست یارانه‌بگیران اضافه خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به پرداخت یارانه کالاهای اساسی بعد از اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه گفت:‌ یکی از موضوعات مهم در حوزه اجرای ساماندهی پرداخت یارانه کالاهای اساسی کشور موضوع اختصاص یارانه به مردم است. انتقاداتی به این وضعیت ایجاد شده که به دنبال آن از طرف کمیسیون اقتصادی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور داشتیم مبنی بر این‌که باید پایگاه جامع رفاه ایرانیان اصلاح شود و از همه مهمتر اطلاعات و نحوه محاسبه دهک‌ها از ظرفیت یارانه کالاهای اساسی به روز شود.

وی توضیح داد: به دلیل عدم به روزرسانی اطلاعات و فرمول عملی در آن‌ها بخش زیادی از جمعیت کشور از دریافت یارانه جدا شده‌اند. کما این‌که تاکنون هم سامانه مربوط به پرداخت یارانه به گونه‌ای بوده که یک طرفه عمل می‌کرده بدان معنا که اگر فردی از پرداخت یارانه حذف می‌شد در کنارش افرادی که شرایط دریافت یارانه را داشتند، به این سامانه اضافه نمی‌شدند.

پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به اهمیت سامانه رفاه ایرانیان به عنوان مرجع پرداخت یارانه از رئیس جمهور خواستیم که 95 درصد جامعه تحت پوشش برای دریافت یارانه قرار گیرند چون بعضا حتی از روستاها به ما مراجعه کردند که یارانه دریافت نمی‌کنند یا این‌که ملاک حذف یارانه دریافت حقوق تمامی اعضای خانواده بوده است که این هم دارای اشکالاتی است. برای رفع این اشکالات نشست مشترکی با وزیر کار برگزار خواهد شد و این موضوع را بررسی می‌کنیم. مردم نگران نباشند و بدانند که همه آحاد جامعه مشمول دریافت یارانه کالاهای اساسی خواهند شد به جز درصدی که تمکن مالی دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که «روش گردآوری اطلاعات باید تغییر کرده و شفاف باشد»، افزود: این‌که خانواری دارای واحد مسکونی و خودرو است نباید ملاکی برای حذف یارانه باشد چون ممکن است همان خانواده فرزند معلولی داشته که آن در محاسبه یارانه لحاظ نشده است یا این‌که افراد از دارایی خودرو و ماشین برخوردار باشند اما حجم قابل توجهی بدهی داشته باشند و این بدهی‌ها برای پرداخت یارانه محاسبه نشده است. به همین دلیل است که تأکید ما این بوده که باید این موارد در تعیین دهک‌ها مبنای عمل باشد بدان شکل که تعهدات و هزینه‌های خانوار و بعد دارایی و منابع درآمدی آن‌ها محاسبه شود.

وی تأکید کرد که باید بازنگری جدی در پایگاه جامع رفاه ایرانیان به عنوان مبنای محاسبه دهک‌ها صورت گیرد و اطلاعات ورودی و درآمد خانواده در کنار هزینه‌های آن‌ها مبنای عمل قرار گیرد. ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در شرایط کنونی هر خانواری نیازمند دریافت یارانه کالاهای اساسی باشد می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که «از دولت می‌خواهیم ظرفیت پرداخت یارانه را به ۹۵درصد افزایش دهد»، گفت:‌ مجلس و کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده و نشست مشترکی با وزیر کار خواهیم داشت چون موضوع بازنگری و دهک‌بندی‌ها در دستور کار مجلس است. رئیس جمهور هم اعلام کرده به هر خانواری که درباره یارانه‌ها اعتراض کرده این ماه یارانه تعلق می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که برای یک بار دیگر امکان ثبت نام برای خانوارها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند از ظرفیت دریافت کالاهای اساسی برخوردار شوند.

نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی که با محوریت اصلاح سیاست ارز ترجیحی و حذف این ارز از ۵ قلم کالای اساسی صورت گرفت، از طرح جدید دولت برای پرداخت یارانه نقدی رونمایی کرد و در همان شب نیز مبالغ ۳۰۰ (برای دهک‌های چهارم به بعد) و ۴۰۰ هزار تومان (برای سه دهک اول) به حساب سرپرستان ۹ دهک کشور واریز و به این ترتیب دهک دهم از لیست یارانه بگیران حذف شد.

آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تقریباً ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صف دریافت یارانه خارج و تحت عنوان جاماندگان یارانه جدید معرفی شدند و وزیر کار نیز با اطمینان خاطر اعلام کرد که بر اساس معیارهایی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی، خانوارهای پردرآمد را از لیست یارانه حذف کرده است؛ با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که در بین حذف شدگان، اقشار ضعیف و متوسط جامعه نیز وجود دارند که پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند اما در این دوره از فهرست حذف شده‌اند.

منبع: منیبان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان