سهام عدالت| سود سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | از ثبت نام جا نمانید

دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد فعلا خرید و فروش سهام عدالت ممنوع است بسیاری از مردم دارای سهام عدالت هستند سهام عدالت فعلا واگذار نمیشود.

رییس سازمان خصوصی سازی   ادامه داد: ماده ۳۴ تبصره سه قانون سیاست اصل ۴۴ ساز و کاری را پیش بینی کرده است که وزارت رفاه افرادی که استحقاق دریافت سهام عدالت را دارند تعیین کند. در این راستا چند جلسه با وزارت رفاه برگزار شده است تا به اشراف کافی در این حوزه برسیم. البته چند وقتی است که موضوع دهک بندی و یارانه‌ها وزارت رفاه را درگیر کرده، اما این موضوع باید تا پایان خرداد مشخص شود.

این مقام مسئول با اشاره به بند الف تبصره ۲ قانون بودجه اظهار کرد: طبق این بند دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد، عنوان کرد: اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمد وجود ندارد. در ابتدا سهام عدالت بر اساس رده بندی شغلی بود، برای مثال کارمندان دولت، تاکسیرانان، خادمان مسجد و…، این موضوع باعث شد بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.

برای مشاهده مشروح خبر مطلب «جاماندگان سهام عدالت چه اشخاصی هستند؟» را مطالعه کنید

حسن فرج‌زاده، عضو هیات رئیسه سازمان بورس گفت: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

 عضو هیات رئیسه سازمان بورس گفت: بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری عدالت و معاملاتی شدن سهام عدالت بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرایی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حسن فرج‌زاده عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: روش گذشته باعث شد که مدل‌های مدیریت سهام عدالت تغییر پیدا کند و در حال حاضر آیین نامه اجرایی سهام عدالت توسط کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

وی گفت: در حال حاضر مشکل حدنصاب در انتخابات هیات مدیره و بحث اعمال مالکیت حقوقی و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مطرح است و قبل از اصلاح آیین نامه اجرایی سهام عدالت امکان برگزاری مجامع عمومی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی فراهم نیست.

 

عضو هیات رئیسه سازمان بورس این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زیر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شد و برای حفظ حقوق سهامداران عدالت نماد شرکت‌های استانی بسته شد و کارگروهی برای اصلاح آیین نامه تشکیل شده، گزارش‌های کارگروه به شورای عالی بورس عرضه می‌شود و بنابراین معاملاتی شدن سهام عدالت مستلزم مقدماتی است که باید فراهم شود.

فرج‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش که پرسید چه تمهیدی فراهم شده تا با رونق گرفتن بورس اتفاقاتی مانند سال ۹۹ درباره سهامداران روی ندهد، اظهار داشت: سال ۹۹ که با استقبال مردم در بازار سرمایه همراه شد، به دلیل اینکه برخی زیرساخت‌ها آماده نبود بنابراین منابع حاصل از عرضه‌های اولیه و معاملات سهام به سمت شرکت‌ها سوق پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود به اگر تغییری در متغیرهای اقتصادی روی داد و تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافت، برنامه‌ریزی می‌شود تا منابع به سمت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کند.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم ظرفیت پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه افزایش یابد، یکی از راهکارهای اصلی آن افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم برای اولین بار پذیرفته می‌شود؛ یعنی به جای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به روش سنتی از طریق سلب حق تقدم انجام شود تا بتوانیم منابع حاصل از سلب حق تقدم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌ها تزریق کنیم.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس در مورد اینکه سال گذشته چه میزان منابع از بازار سرمایه جذب شرکت‌ها شد، گفت: جزئیات آمار توسط معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اعلام می‌شود.

طبق آخرین گفته مسئولان قرار است فرایند تعیین تکلیف و نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این افراد تا شهریور ماه انجام شود.

از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است.

البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بر این اساس پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در مورد سهام عدالت متوفیان اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشتند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگذار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

خبری مهم برای متقاضیان فروش سهام عدالت

هر چند ارزش واقعی سهام عدالت متاثر از شرایط صعودی بازار سرمایه نسبت به ماه قبل افزایش داشته است اما همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و هنوز زمانی برای آغاز فروش اعلام نشده است.

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.

برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار در روزهای گذشته، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. طبق آخرین آمار افزایش ارزش سهام عدالت ادامه دارد و اکنون به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسیده است.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که: نحوه فروش سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است،در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال  ۱۳۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال ۱۴۰۱ به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌ صورت بلندمدت در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.فراهم شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند.

با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

با وجود آنکه همچنان دولتی‌ها اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را به صورت رسمی تایید نکرده اند، مجلس نشینان از در جریان بودن این فرایند می‌گویند.

با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسد که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی‌شوند.

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. در دولت جدید نیز هیچکدام از مسئولان هنوز اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را تایید نکردند. حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در آخرین مصاحبه خود گفت که هنوز در مورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

وی همچنین اعلام کرد: بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می‌شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم.

قربانزاده به این سئوال که آیا منابعی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در نظر گرفته شده است، پاسخ داد: تعیین منابع نیاز به بررسی دارد، زیرا تکالیف دیگری نیز در قانون بودجه وجود دارد. به طور کلی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد. رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد تعداد جاماندگان نیز گفت: هنوز هیچ عددی مشخص نیست.

چهار تا پنج میلیون جامانده سهام عدالت

با این حال مجلس نشینان همانند دو سال گذشته با قاطعیت در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سخن می‌گویند. طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدرضا پورابراهیمی در یک برنامه تلویزیونی که به موضوع «تکلیف قانونی جاماندگان سهام عدالت» اختصاص داشت، گفت: گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند، مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان، ایثارگران، کارگران فصلی و... از دریافت این سهام محروم شده بودند. کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم این را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی و جلسات مشترک با دولت ظرفیتی را ایجاد کرد برای این که بتواند این واگذاری انجام شود.

وی ادامه داد: ظرفیتش به اندازه‌ای است که ما بتوانیم با اولویت‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را چهار میلیون تا پنج میلیون در نظر بگیریم و بقیه را اضافه کنیم، سقف آن حداکثر تا ۲۰ میلیون است، ولی طبیعتاً هر چه ما به انتها نزدیک می‌شویم اولویت‌های ما کاهش پیدا می‌کند یا درصد اعطای سهام هم می‌تواند تغییر پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان