پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده/ منتظر کاهش قیمت دلار باشید

قیمت دلار در روز گذشته در حالی تا ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان پیش رفت و دوباره پس از انتشار سیگنال‌های مثبت در حوزه مذاکرات هسته‌ای، روند کاهشی به خود گرفت که سهراب دل انگیزان، اقتصاددان معتقد است اگر اخبار مثبت ادامه یابد، احتمال کاهش تا ۳ هزار تومانی قیمت دلار وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت دلار هرروز درحال نوسان است قیمت دلار را بانک مرکزی تعین می کند قیمت دلار در روزهای آینده گران می شود یا ارزان قیمت دلار درصرافی ها گرانتر است.

موناسادات حسینی: قیمت دلار در معاملات روز پنجشنبه به ۳۰ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. اما با به پایان رسیدن سفر معاون مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا در تهران، سیگنال‌های مثبتی نسبت به آینده مذاکرات برجامی مخابره شد.

در همین راستا مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین در مورد رفع بن‌بست مذاکرات هسته‌ای گفت: حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد.

این در حالی است که قیمت دلار با توجه به اخبار منتشرشده روند کاهشی به خود گرفته و در لحظه تنظیم این خبر مماس بر کانال ۳۰ هزار تومان است. در هفته گذشته، شاخص ارزی روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرد و در روز جمعه به ۳۰ هزار و ۶۵۰ هزار تومان هم رسید.

قیمت دلار تا کجا ارزان می‌شود؟

یک اقتصاددان به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر اخبار مثبت برجامی در این هفته هم ادامه یابد احتمال کاهش دلار تا ۳ هزار تومان نیز وجود دارد.

سهراب دل انگیزان در تشریح این موضوع گفت: بازار دلار یک جریان عمومی و یک نوسان دارد که روی آن روند عمومی ممکن است اتفاق بیفتد. جریان عمومی به اصلی‌ترین متغیر‌های اقتصادی ایران وابسته است. اصلی‌ترین متغیر‌های اقتصادی ایران شامل رشد نقدینگی، رابطه ایران با فضای اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها و حوزه برجام و... است که این فرایند عمومی به این مسائل ارتباط دارد و قاعدتا وابسته به این روند حرکت می‌کند.

شوک افزایش یارانه‌ها به قیمت دلار

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در مقابل نوسان قیمت دلار به اخبار و مباحث کوتاهی که اتفاق می‌افتد، بستگی خواهد داشت.

دل انگیزان ادامه داد: به طور مثال نقدی کردن یارانه‌ها و شوکی که اواخر گذشته وارد کرد، در یکی، دو روز دلار را تغییر داد و افزایشی کرد. در حال حاضر این شوک تقریبا تمام شده و حالا دلار منتظر اثرات دیگری است که اگر اتفاق نیفتد، اثر شوک قبلی تخلیه خواهد شد تا به اثرات بعدی برسد.

سمت و سوی قیمت دلار در این هفته

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در هفته‌های آینده، گفت: اصلی‌ترین عاملی که بر روند قیمت دلار موثر است، رشد نقدینگی است ک به طور مداوم روی دلار موثر است و پس از آن، قیمت‌های انتظاری و تورم مورد انتظار است.

دل انگیزان ادامه داد: این موارد اصلی‌ترین عناصری است که روند قیمت دلار را پوشش می‌دهند. تا کنترل نرخ رشد نقدینگی و کنترل تورم انتظاری انجام نشود روند قیمت دلار تغییری نخواهد کرد؛ اما نوسان‌ها که مربوط به اخباری است که دفعتا پیش می‌آید تاثیر خود را می‌گذارند. ما باید منتظر باشیم که این هفته چه اخبار جدیدی پیش می‌آید. اگر اخبار مثبت پیش آید قطعا مقداری از افزایش قیمت دلار کم می‌کند و حتی ممکن است دلار را بین ۳۰۰ تا ۳ هزار تومان کاهش دهد و اگر برعکس اخبار منفی باشد می‌تواند به همین شیوه قیمت دلار را افزایشی کند.

دلار سقوط می‌کند؟

این اقتصاددان در مورد احتمال سقوط قیمت دلار گفت: سقوطی در قیمت دلار وجود ندارد، چون مبنای قیمت دلار در بودجه ۲۳ هزار تومان است و این عدد، عددی نیست که ما به آن سقوط بگوییم.

دل انگیزان ادامه داد: مساله بعدی نیز این است که قاعدتا سقوط دلار به ضرر خیلی‌ها تمام خواهد شد. مساله ما در حال حاضر تثبیت قیمت دلار است؛ یعنی ما به هر عددی می‌رسیم آن را تثبیت کنیم. البته این به این معنا نیست که دولت نرخ دلار را تثبیت کند، بلکه دلار به یک ثبات ساختاری برسد که مردم و بازار‌ها با آن کار کنند. به عبارت دیگر دلار، دلاری باشد که بازار آن را تعیین می‌کند و نه حرف‌های سیاسی. یعنی عرضه و تقاضای واقعی دلار همدیگر را پیدا کنند و در این صورت خواهید دید که دلار در یک استخوان بندی سالم نشسته است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید 25471 تومان و قیمت دلار برای فروش 25727 تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 28165 تومان و قیمت یورو برای فروش 28448 تومان است.

به باور بیشتر فعالان، سودگیری معامله گران، عرضه بازارساز و احتیاط در آستانه سفر انریکه مورا به ایران از عواملی بودند که در روز یک شنبه زمینه ساز برگشت تعادل به بازار ارز شدند. با این حال، این تعادل در دفعات گذشته در سطوح قیمتی پایین تر برقرار شده بود و بازار پس از یک دوره ثبات کوتاه مدت، بار دیگر با قدرت نمایی افزایشی ها مواجه شده بود. به نظر می رسد در شرایط فعلی نیز حداقل کاهشی ها دست بالاتر را در بازار ندارند و به واسطه شرایط تورمی و اخبار روزانه افزایش قیمت ها، انتظارات درباره رشد بیشتر دلار بالا رفته است.

در این شرایط، در صورتی که دلار به زیر محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بازگردد، کمی انتظارات افزایشی تعدیل خواهد شد. با این حال، برای کاهش سطح انتظارات افزایشی در بلندمدت، بازار نیاز به مدیریت انتظارات دارد و حداقل در اوضاع کنونی، معامله گران احساس نمی کنند که سیاست گذار برنامه مشخصی برای عبور از مشکلات اقتصادی و تعدیل انتظارات را داشته باشد.

در اولین روز معاملاتی هفته و پس از تعطیلات، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش را تجربه کرد، به طوریکه در آغاز معاملات معادل ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان قیمت خورده بود اما در ادامه با اندکی کاهش به قیمت ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

قیمت دلار که به‌دنبال تعطیلات به مناسبت عید فطر ثبات قیمت را تجربه می‌کرد، صبح اولین روز معاملاتی هفته را با نرخ ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان آغاز کرد اما در ادامه معاملات با اندکی کاهش قیمت به ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

 

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۵۴٩ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ٨١٣ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز معاملاتی گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۴۶٠ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ٧٠٠ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز افزایشی در حدود ٩٠ تومان را در قیمت خرید آن را نشان می‌دهد.

یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٣۴٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۵١ تومان برای فروش قیمت خورده است. آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٢٧٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۵٠ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهشی نزدیک به ٧٠ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ٧٠٩ تومان برای فروش و ٢۵هزار و ۴۵٣ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز معاملاتی گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ٧٠٧ تومان برای فروش و ٢۵ هزار و ۴۵١ تومان برای خرید قیمت خورده بود که اندکی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۵١٠ تومان برای فروش و ٢٨ هزار و ٢٢۶ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز معاملاتی گذشته معادل ۲۸ هزار و ۵۴٢ برای فروش و ٢٨ هزار و ٢۵٨ برای خرید کاهش قیمت اندکی را نشان می‌دهد.

روند قیمت دلار در بازار سلیمانیه و هرات

در معاملات پشت خطی دیروز قیمت درهم در ساعاتی به ۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید اما در نهایت با ۷ هزار و ۷۲۰ تومان معامله شد. برخی از تحلیلگران معتقدند با قیمت یاد شده درهم احتمال رسیدن اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان وجود دارد.

در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار بالای ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود. از طرفی هم قیمت دلار هرات بالای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد که این امر  می تواند احتمال کاهش نرخ دلار در بازار امروز را ضعیف تر کند.

برخی از معامله گران معتقدند در صورتی که دلار امروز بالای مرز مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود این امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران به بازار شود.

ترس معامله گران از بازارساز

مذاکرات برجام هم همچنان در حالت توقف است و با  توجه به سیگنال های رسیده به نظر می رسد معامله گران نسبت به احیای برجام دچار شک و تردید شده باشند .

با این حال عده ای از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز در گذشته می گفتند بازارساز نسبت به محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان حساس است و اجازه نخواهد داد که اسکناس آمریکایی بالای این محدوده تثبیت شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان