هواشناسی

پیش بینی هواشناسی | سامانه بارشی در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی نسبت به تشدید بارش‌ها در ۱۵ استان و احتمال سیلاب ناگهانی و خسارت به‌ محصولات کشاورزی هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی نسبت به تشدید بارش‌ها در ۱۵ استان و احتمال سیلاب ناگهانی و خسارت به‌ محصولات کشاورزی هشدار داد.

بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی امروز و فردا در شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ بخش‌هایی از مرکز و جنوب کشور به‌ویژه دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و به‌صورت پراکنده در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمان در برخی ساعات رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک روی می‌دهد.

ناپایداری‌ها در اکثر مناطق ذکر شده طی روز شنبه 17 اردیبهشت تقویت شده و برای مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

شدت بارش‌ها امروز و فردا برای شمال غرب،‌دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی است. همچنین طی این مدت کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر و برخی مناطق شمال غرب روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده سامانه بارشی در نوار شمالی کشور شامل شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرف و دامنه‌های جنوبی البرز فعال است، ضمن این‌که در شرق، جنوب شرق و جنوب کشور نیز گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این ناپایداری‌ها در نوار شمالی کشور روی می‌دهد. همچنین با توجه به شکل‌گیری توده گردوخاک روی عراق و انتقال آن به نوار غربی کشور طی امروز برای نیمه غربی و مناطق جنوبی کشور پدیده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی روی می‌دهد. فردا در بخش‌هایی از عرب، مرکز و استان‌های البرز، تهران و سمنان وزش باد شدید و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است.

*توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: بعدازظهر یکشنبه 1401/02/18

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد پدیده تگرگ

منطقه اثر:

 

شنبه 1401/02/17: سمنان، اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، نیمه شمالی کرمان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، کردستان، قم، مرکزی، همدان.

یک‌شنبه 1401/02/18: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، نیمه شرقی یزد و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، عدم سم پاشی در مزارع.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان