قیمت خودرو | قیمت خودرو کاهش

قیمت خودرو همچنان در حال تلاطم است | قیمت خودرو 23 فروردین اعلام شد

قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ اعلام شد و با تغییراتی همراه بود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت خودرو در سال 1401 با افزایش همراه بوده است. قیمت خودرو  نسبت به روزهای گذشته افزایش بیشتری داشته است و مسئول آن اعلام کرده که ناتوانی در تولید و تعداد کم در پی تقاضای زیاد موجب افزایش قیمت خودرو شده است. قیمت خودرو  به یکی از دغدغه‌های افرادی که متقاضی خرید خودرو هستند تبدیل شده است و بهتر است دولت برای حل این موضوع تدابیری بیندیشد. قیمت خودرو چند روزی است روال صعودی را در پیش گرفته است. اخرین اخبار قیمت خودرو  را در ادامه می‌خوانید.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۶۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل  ۱۴۰۰ هم‌اکنون در قیمت ۴۷۵ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی به ۳۶۰ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به نرخ ۲۰۵ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۸۳ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج به ۳۳۵ میلیون تومان رسید.

خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۵۰ میلیون تومان رسید.

اما خودروی تارا اتوماتیک به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو

ماجرای گرانی قیمت خودرو در سال جدید

سعید موتمنی گفت: مدل‌های ۱۴۰۱ خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمی‌شود. برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۴۹ میلیون تومان در کارخانه فاکتور می‌شود، در بازار۲۸۱ تومان معامله می‌شود یعنی ۱۳۳ میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.

وی افزود: این مقدار را مصرف کننده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز کرده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف کننده مبلغ ۱۳۰ میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت نکنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه پاسخگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا کرده و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. به همین دلیل کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق می‌افتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.

موتمنی افزود: برای این که خودرو را از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر می‌شود. وقتی یک خودرو ۱۳۰ میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی می‌خواهند ده هزار خودرو ثبت‌نام کنند، میلیون‌ها نفر صف می‌کشند تا برای خودرو ثبت نام کنند، چون این سود برای آنها جذاب است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعه‌کشی شانس خود را آزمایش کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی می‌کند یعنی وقتی فردی احتیاج به خودرو داشته باشد، ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو می‌خرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو تولید کنیم. اگر نمی‌توانیم تولید کنیم باید کسری نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق می‌افتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده، این اتفاقات برای آن می‌افتد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه دنیا مصرف کننده دنبال کالای ارزان و با کیفیت می گردد که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف کننده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. همچنین افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایه‌ها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.

نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش مواجه بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت امسال هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانه‌ها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام نکرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان