احتمال افزایش موقتی آمار کرونا در روزهای آینده

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به احتمال افزایش موقتی آمار ابتلا به بیماری کرونا در روزهای آینده، از رصد سویه‌های جدید شناسایی شده در جهان، در کشور خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به احتمال افزایش موقتی آمار ابتلا به بیماری کرونا در روزهای آینده، از رصد سویه‌های جدید شناسایی شده در جهان، در کشور خبر داد.

دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به تعطیلی دوهفته‌ای در ایام نوروز هنوز نمی‌توان درباره آمار کرونا اظهارنظر قطعی کرد زیرا در ایام تعطیلات، بسیاری از مردم در سفر بوده‌اند و مراجعات آن‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی کمتر بوده است؛ همچنین، تعداد آزمایش‌های انجام شده ممکن است کاهش یافته باشد.

وی افزود: برای پیش‌بینی این‌که آمار کرونا در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت یا خیر؛ باید منتظر روزهای بعدی باشیم اما با توجه به تجربه سایر کشورها در برداشتن محدودیت‌ها و همچنین افزایش سفرهای نوروزی و تماس مردم با یکدیگر، احتمال افزایش موقتی آمار ابتلا در روزهای آینده وجود دارد اما فعلا نمی‌توان درباره وقوع موج بعدی کرونا اظهارنظر قطعی کرد.

عضو کمیته علمی کرونا درباره شیوع زیرسویه‌های اومیکرون و ترکیب دلتا و اومیکرون(دلتاکرون) گفت: گاهی دو زیر سویه از یک سویه یا دو سویه متفاوت با یکدیگر ترکیب می‌شوند که به آن‌ها هیبرید گفته می‌شود‌؛ برای مثال گزارش‌هایی از ترکیب سویه دلتا و اومیکرون در جهان وجود داشته است؛ با این وجود، این سویه از سویی گسترش زیادی در جهان نداشته و از سوی دیگر بنظر می‌رسد دلتاکرون شدت و سرایت‌پذیری بیشتری نداشته باشد.

وی ادامه داد: اخیراً بین دو زیرسویه اومیکرون تحت عنوان BA1 و BA2 ترکیبی رخ داده اما هنوز این سویه جدید، نگران‌کننده تلقی نشده است و باید منتظر باشیم تا نتیجه آزمایشات کشورهایی منتشر شود که این سویه را گزارش کرده‌اند. هیبریدهای جدید از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری نشده‌اند و اگر ترکیب سویه‌ها تغییری در ویروس ایجاد کند که در سرایت‌پذیری و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس تفاوت ایجاد شود، از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری می‌شوند.

عضو کمیته علمی کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که "آیا دلتاکرون و ترکیب زیرسویه‌های اومیکرون در ایران رصد و شناسایی می‌شود؟" تصریح کرد: اگر سویه شناخته‌ شده‌ای از قبل وجود داشته باشد، نقشه ژنی آن سویه را به دست می‌آوریم و بر اساس آن، موارد ابتلا به سویه‌های جدید قابل شناسایی است‌. گزارشی از شناسایی این سویه‌های جدید به دست من نرسیده اما توالی‌یابی ژنی در برخی آزمایشگاه‌ها و موسسات نظیر انستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام و گونه‌های جدید شناسایی شده در جهان رصد می‌شود. برای مثال بر اساس نتایج توالی‌یابی ژنی ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های داخل کشور، توانستیم ورود اومیکرون به کشور را تشخیص دهیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان