آخرین وضعیت آب و هوا و جاده های کشور

آخرین وضعیت آب و هوا و جاده های کشور را در زیر بخوانید:

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

آخرین خبر/ پس از گذشت 2 سال از محدودیت و ممنوعیت سفرهای نوروزی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، با برداشته شدن محدودیت های سفر در نوروز شاهد افزایش چشم گیر سفرهای نوروزی در قرن جدید هستیم و با افزایش ترددهای نوروزی متاسفانه میزان تصادفات و تلفات جاده ای هم افزایش قابل توجهی یافت.

ترافیک سنگین در هراز؛ جاده چالوس تا ساعاتی دیگر بازگشایی می‌شود

معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: جاده چالوس به علت بارش سنگین برف مسدود شده و تا ساعاتی دیگر بازگشایی می‌شود.

مهدی مخبر اظهار کرد: از صبح امروز ترافیک سنگینی در محورهای شمالی به‌ویژه محور هراز و چالوس به وجود آمد. پلیس‌ راه مانند روزهای گذشته با ایجاد محدودیت‌هایی سعی در کنترل و تخلیه بار ترافیکی در نقاط پرتردد این محورها داشت.

وی افزود: هم‌اکنون ترافیک سنگینی در محور هراز وجود دارد که از ساعات اولیه صبح امروز تاکنون ادامه داشته است اما از نظر شرایط جوی مشکل خاصی در محور هراز وجود ندارد.

مخبر ادامه داد: در جاده چالوس از صبح امروز ترافیک ساعت‌به‌ساعت سنگین‌تر شد اما بارش برف سنگین در محدوده سیاه‌بیشه بعد از پل زنگوله موجب شد پلیس اقدام به ایجاد محدودیت ترافیکی برای تخلیه بار ترافیکی کند تا بتوانیم محور را بازگشایی کنیم.

معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: راهداران در تلاش برای بازگشایی مسیر و برف‌روبی در محور چالوس هستند. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تا ساعاتی دیگر جاده چالوس بازگشایی شود.

هواشناسی هشدار دریایی نارنجی منتشر کرد

سازمان هواشناسی افزایش سرعت وزش باد را اعلام و زمان شروع را روز جمعه (پنجم فروردین ماه) و پایان این سامانه را روز شنبه (ششم فروردین ماه) عنوان کرد.

نوع مخاطره افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۱/۵ تا ۲ متر در سواحل و ۲/۵ تا ۳/۵ متر در فراساحل اعلام شده است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، این نوع مخاطره روز جمعه خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر و روز شنبه خلیج فارس و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان را در برمی‌گیرد.

همچنین به دنبال افزایش سرعت وزش باد، خطر غرق شدن شناگران، شناور‌های سبک و قایق‌های تفریحی، خطر آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی و احتمال آسیب به شناور‌های نیمه سنگین و خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی وجود دارد.

این سازمان به مردم توصیه کرد: ممنوعیت شنا، پرهیز از تردد با قایق‌ها و شناور‌های سبک و تفریحی، اعمال محدودیت در فعالیت‌های دریایی به ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناور‌های نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را جدی بگیرند.

همچنین سازمان هواشناسی با انتشار هشدار هواشناسی سطح نارنجی، در توصیف سامانه، تشدید فعالیت سامانه بارشی از ابتدای صبح سه‌شنبه (دوم فروردین ماه) تا اواخر وقت سه‌شنبه را اعلام کرد.

براساس این هشدار، نوع مخاطره، بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و وزش باد شدید است که استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران را در برمی‌گیرد.

هراز و کندوان مسدود شد 

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، از بسته شدن جاده هراز و چالوس به دلیل شرایط بد جوی و حجم بالای تردد خودروها از این محورها خبر داد.

سردار تیمور حسینی با اشاره به طوفانی که دقایقی قبل در استان تهران و البرز رخ داد، گفت: مسلم است که شرایط جوی فوق العاده ناپایدار در محورهای شمالی داریم و از مردم خواهش می‌کنم سفرهای خود را به روزهای دیگر موکول کنند.

وی افزود: به دلیل برودت هوا، وقوع طوفان و پدیدار شدن مه در محور هراز و همچنین به دلیل وجود حجم بسیار زیادی از خودروهایی که از این محور در حال تردد به سمت استان مازندران بودند، ناچار شدیم محدودیت‌های موقت ایجاد کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: جاده چالوس از آزادراه به سمت مرزن آباد و همچنین محور هراز کاملاً بسته است و حتی امشب هم اجازه تردد به سمت استان‌های شمالی از این دو محور به هیچ عنوان داده نمی‌شود.

حسینی تصریح کرد: اگر وضعیت جوی پایدارتر شود و حجم خودروها کاهش یابد، امکان دارد محدودیت‌ها برداشته شود.

۱۸۰۰ خودرو به دلیل تخلف حادثه‌ساز توقیف شدند

جانشین رئیس پلیس راهور گفت: در ۶ روز گذشته ۱۸۰۰ خودرو به دلیل تخلف حادثه ساز توقیف شده است.

سردار تیمور حسینی افزود: به رغم اینکه دستور دادیم هیچ خودرویی در ایام تعطیلات نوروز به دلیل بدهی جریمه توقیف نشود اما دستور هم دادیم با تخلفات حادثه ساز با جدیت برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در ۶ روز گذشته ۲۴۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

بعد از چالوس هراز هم یک طرفه شد

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از انسداد موقت محور هراز خبر داد.

این منع تردد به صورت موقت اعمال شده است و بعد از کاهش بار ترافیکی، هر دو مسیر دوباره بازگشایی خواهد شد.

برف و باران در جاده‌های ۱۲ استان کشور

وضعیت جوی جاده‌ها نیز حاکی از بارش برف و باران در برخی از محورهای استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان است. همچنین در برخی از محورهای استان‌های گیلان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، البرز، مازندران و چهارمحال و بختیاری نیز بارش باران گزارش شده که لازم است رانندگان با رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه در این معابر تردد کنند. همچنین همراه داشتن تجهیزات زمستانی برای سفر به استانهای شمال غربی و کوهستانی از سوی پلیس راهور توصیه شده است.

هشدار به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور

کارشناس سازمان هواشناسی از بارش باران و تگرگ و رعد و برق در پایتخت خبر داد و گفت: به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور توصیه می‌کنیم لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

حادثه مرگبار برای ۱۲ سرنشین پژو

تصادف یک دستگاه پژو ۴۰۵ حامل ۱۲ سرنشین با سمند، دو کشته و ۱۰ مصدوم برجای گذاشت.

هوا در مناطق غربی کشور سردتر می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز هوا در مناطق غربی کشور سردتر شده و در مناطق شمالی شاهد بارش باران هستیم.

بیشترین حجم سفر‌های جاده‌ای تاکنون برای کدام استان‌ها به ثبت رسیده است؟

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: بیشترین حجم سفر‌های جاده‌ای تاکنون در استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و رضوی، گلستان و مازندران و استان‌های شمالی کشور است.

افزایش ۳۵ درصدی تردد مسافران نوروزی در جاده‌های کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از افزایش ۳۵ درصدی تردد مسافران نوروزی در جاده‌های کشور خبر داد.

۱۳۵ نفر در چهار روز ابتدایی طرح نوروزی جان باختند

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: در چهار روز ابتدایی طرح نوروزی ۱۳۵ نفر از هموطنان به علت عدم رعایت مقررات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ شیرانی اظهار کرد: در جاده چالوس مسیر جنوب به شمال در محدوده شهرستانک تا گچسر و در جاده هراز در محدوده شهرستانک ترافیک سنگین است. در سایر مسیر‌ها مشکل ترافیک تاکنون نداریم. سه استان گیلان، مازنداران، همدان و خراسان رضوی بیشترین ورودی مسافر را دارند.

به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا در چهار روز ابتدایی طرح نوروزی ۱۳۵ نفر از هموطنان به علت عدم رعایت مقررات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای سه استان شمالی کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی که از صبح سه‌شنبه (۲ فروردین) تا اواخر وقت ادامه دارد، آورده است: بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید در اردبیل، گیلان و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی را توصیه کرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برفی شدن 12 محور مواصلاتی کوهستانی در گیلان

فریبرز مرادی مدیرکل راهداری گیلان از بارش برف در ۱۲ محور کوهستانی استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر شاهد بارش خفیف برف در این محورها هستیم.

وی با بیان اینکه ارتفاع برف در محور اسالم - خلخال به ۶۰ سانت رسیده است، افزود: ارتفاع برف در محور پونل - خلخال نیز به ۵۰ سانت رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از بارش ۲۵ سانتی برف در محور سیاهکل - دیلمان خبر داد و تصریح کرد: در محورهای محور بهارستان - آقچای، لنگرود - بلوردکان، اطاقور -  خرما، رودسر -  لات محله، زیاز - شوک، فومن - ماسوله، ماسال - گیلان، رودبار - حشمت آباد، قوشه لانه و کلیشم و شفت - امامزاده ابراهیم نیز بین ۵ تا ۱۰ سانت برف باریده است.

مرادی، با بیان اینکه در گردنه الماس نیز بارش ۶۰ سانتی گزارش شده است، گفت: شاهد بارش خفیف برف، کولاک و یخبندان در گردنه حیران هستیم.

وی با اشاره به بارش باران در اکثر محورهای مواصلاتی استان یادآور شد: ترافیک در محورهای استان به غیر از محور پونل - خلخال در جریان است لذا رانندگان برای تردد در جاده های کوهستانی و برفگیر حتما زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

مرگ ۲۰۲ تن در حوادث ترافیکی ۵ روزه از طرح نوروزی

سردار سید تیمور حسینی در تحلیل وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور در پنجمین روز از اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها گفت: تصادفات : از میان ۱۵۴ فقره تصادف رخ داده در شهر ها و جاده ها متاسفانه ۲۰۲ نفر تاکنون در دم جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۱۷۴ نفر در جاده ها و ۲۸ نفر در شهرها بوده اند.

ترافیک سنگین در چهار محور تهران-شمال ‌

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها درباره وضعیت ترافیکی محورهای تهرا‌ن-شمال‌ بیان داشت: دوربین‌‌های نظارت تصویری در حال حاضر‌‌‌‌ تردد روان در مسیر رفت و برگشت‌‌‌‌‌ محور‌ فیروزکوه ‌نشان می‌دهد.‌

آشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس حدفاصل دوراهی شهرستانک تا سه راهی دیزین و پل زنگوله تا سیاه بیشه داریم، از بروز ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال حدفاصل تونل شماره 17 تا انتهای مسیر، ترافیک سنگین در محور هراز مسیر جنوب به شمال محدوده مشا و ترافیک سنگین در آزادراه قزوین - رشت محدوده‌های عوارضی قزوین و شهر رودبار خبر داد.

وی در تشریح وضعیت ترافیکی دیگر جاده‌ها از بروز ترافیک سنگین در آزادراه کرج - قزوین محدوده های نیروگاه و شهرک کاسپین خبر داد.

3 جاده پرتردد کشور در شبانه‌روز گذشته‌

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته بیشترین تردد در آزادراه کرج-قزوین با 131 هزار تردد، آزادراه تهران-کرج با 115 هزار تردد و آزادراه قزوین-کرج با 96 هزار تردد ثبت شد.

15 جاده به دلیل نداشتن ایمنی مسدود است‌

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها درباره آخرین وضعیت انسداد جاده‌‌های کشور گفت: در حال حاضر محور رامیان-اولنگ-شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، جاده فرعی شمشک-دیزین، ‌محور شهداد-نهبندان، محور خرم‌آباد-پل دختر، جاده‌سی‌سخت-پادنا، محور سروآباد-پاوه، محور گنجنامه-تویسرکان در استان همدا‌ن‌ و جاده پونل-خلخال، به دلیل نبود ایمنی کافی در مسیر مسدود ‌است.

آشوری ادامه داد‌: همچنین محور وازک - بلده، محور هشتگرد - طالقان، محور لاسم - ارجمند در استان مازندران،‌ محور میل نادر  - سفیدآبه واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان‌ و محور ریگان - ایرانشهر‌‌‌‌ تا اطلاع بعدی مسدود است.

وی اضافه کرد: همچنین محور اهر - خاروانا‌ در استان آذربایجان شرقی و محور گرمی – بیله سوار‌ در استان اردبیل‌ تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.

برف و ‌‌باران در برخی جاده‌های‌ هشت استان/ بارش در کندوان و آزادراه قزوین-رشت

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها درباره وضعیت جوی جاده‌ها بیان کرد: در حال حاضر بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های کردستان‌، آذربایجان غربی‌، آذربایجان شرقی‌، اردبیل، زنجان و مازندران و بارش باران در برخی از محورهای استان های گیلان و گلستان داریم.

آشوری اضافه کرد: ضمناً در محور چالوس‌ بارش پراکنده برف و باران و در آزادراه قزوین - رشت‌ بارش باران داریم و در محورهای هراز‌، فیروزکوه و آزادراه تهران - شمال ‌مداخلات جوی خاصی گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: ‌در دیگر جاده‌‌های کشور بارش و مداخلات جوی خاصی نداریم.

محدودیت‌‌ ترافیکی‌ نوروزی جاده‌ها تا 14 فروردین 1401

با توجه به پیش‌بینی وضعیت تردد و اقدامات ترافیکی تعطیلات نوروز سال 1401 و ارتقای ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه، محدودیت و ممنوعیت‌‌های ترافیکی تا پایان وقت روز یکشنبه 14 فروردین 1401 در محورهای شریانی اعمال می‌شود.

در ایام نوروز امسال عبور و مرور انواع موتور‌سیکلت در ایام اجرای طرح نوروزی در همه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، محورهای کرج – چالوس‌، هراز‌، فیروزکوه و سایر محورهایی که ضرورت ایجاب کند، ممنوع است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان