قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ روز

افزایش بی سابقه قیمت تخم مرغ | دلیل افزایش قیمت تخم مرغ

قیمت تخم مرغ در برخی مناطق تهران تا شانه ای ٧٠ هزار تومان هم رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت تخم مرغ طی روز های گذشته با افزایش روبرو بوده است. بعد از افزایش قیمت مرغ، شاهد افزایش بی سابقه قیمت تخم مرغ بودیم. امروز 28 اسفند قیمت تخم مرغ به صورت شانه ای تا 70 هزار تومان نیز به فروش رسیده است. در روز های پایانی سال و افزایش قیمت برخی کالاها، انتظار می رفت که حداقل قیمت تخم مرغ با افزایش روبرو نشود. برای بررسی جزئیات بیشتر از افزایش قیمت تخم مرغ همراه ما باشید.

 

قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر روند افزایشی گرفته بود در سایه غفلت مسئولان مربوطه در برخی مناطق تهران تا شانه‌ای ٧٠ هزار تومان هم رسیده است.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۵٧ تا ٧٠ هزار تومان متغیر است. براین اساس قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴٣ هزار تومان است.

پیش از این وقتی که قیمت هر شانه تخم مرغ به ۵۵ هزار تومان رسیده بود وزارت جهاد کشاورزی آن را غیرقانونی اعلام و عنوان کرده بود که با متخلفان به جد برخورد می‌شود در همین زمینه ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این مساله گفته بود که قیمت مصوب تخم مرغ هیچ تغییری نکرده و عرضه این کالا در تمام مراکز عرضه باید به نرخ مصوب باشد بنابراین تخم مرغ دولتی و غیر دولتی نداریم.

قیمت تخم مرغ بر روی فراوانی تاثیر گذاشت؟

وزارت جهاد: تخم مرغ به اندازه کافی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ به اندازه کافی در کشور وجود دارد، افزوده بود: حتی ما با مازاد تخم مرغ در داخل مواجه هستیم و برای جلوگیری از سقوط قیمت این کالا، پیش بینی‌هایی برای صادرات انجام شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده‌ها نیز افزایش یافته اما علی رغم این مساله دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات پروتئینی اقدام به افزایش نرخ نهاده‌های دامی نکرده است، گفته بود: بنابراین فروش تخم مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است و ما این مساله را به واحد بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اطلاع می‌دهیم و با متخلفان به جد برخورد می‌شود.

قیمت تخم مرغ

مصرف تخم مرغ ۵٠٠ تن افزایش یافت

همچنین روز ٢٣ اسفند ١۴٠٠ رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان گفت: تولید روزانه تخم مرغ در کشور سه هزار و ۲۰۰ تن است و در حال حاضر ۸۰ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور داریم که این با نیاز داخل کاملاً هماهنگ است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سایر اقلام پروتئینی منجر به رشد تقاضا برای تخم مرغ شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا مصرف تخم مرغ از حدود دو هزار و ۷۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ تن در روز به سه هزار و ۲۰۰ تن رسیده که علیرغم این مسئله به واسطه تولید خوبی که انجام شده، ما توانستیم این ۵۰۰ تن را پوشش دهیم و کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شد از ۲۲ اسفندماه با مازاد تخم مرغ در کشور مواجه باشیم، تصریح کرد: به همین جهت ما در حال برنامه‌ریزی برای خرید حمایتی و یا صادرات این محصول بودیم اما به واسطه مباحثی که در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد اتفاقات پیش بینی نشده‌ای در بازار رخ داد.

تخم مرغ‌ها احتکار شد؟

سالمی توضیح داد: بر این اساس چون تولید کنندگان تصور می‌کردند سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود تخم مرغ‌های تولیدی را در انبارها ذخیره کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران اضافه کرد: تخم مرغ برعکس مرغ حدود یک ماه قابلیت نگهداری و ذخیره سازی دارد.

وی ادامه داد: با این وجود بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی ادامه دارد و تصمیم گیری درباره حذف آن به بعد از ماه مبارک موکول می‌شود.

سالمی تأکید کرد: در همین راستا ما برای جبران کمبود در بازار روزانه صد تا ۱۵۰ تن تخم مرغ در استان تهران توزیع می‌کنیم و مصرف روزانه این استان، رقمی بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ تن است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه به دلیل اتمام فعالیت کارخانجات و مراکز شیرینی‌پزی و شیرینی فروشی تقاضا برای تخم مرغ به شدت کاهش می‌یابد، گفت: از ۳۲۰۰ تن تخم مرغی که روزانه در کشور مصرف می‌شود حدود ۵۰۰ تن آن مربوط به صنایع است که با اتمام فعالیت آنان، تقاضا نیز افت می‌کند و قیمت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این وعده را به مردم می‌دهیم تا قبل از شروع سال نو، قیمت تخم مرغ کاهش می‌یابد و به نرخ مصوب می‌رسد.

قیمت تخم مرغ

پیش بینی وزارت جهاد معکوس از آب درآمد!

با این حال نه تنها پیش بینی‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درست از آب درنیامده و قیمت تخم مرغ کاهش نیافته است بلکه با شیب عجیبی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه در آستانه شب عید هستیم و چیزی هم تا ماه مبارک رمضان نمانده این روند می‌تواند نگران کننده باشد و لازم است که مسئولان هر چه سریع‌تر تدابیر لازم را برای کنترل وضعیت بازار این محصول در نظر بگیرند.

 بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن حدود دو کیلوگرم با قیمت ۵۴ تا ۵۶ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود که این یعنی قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده حدود ۱۸۰۰ تا ۱۸۶۶ تومان است.

در میادین میوه و تره‌بار نیز یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ تنظیم بازاری با قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

مقایسه بررسی‌های میدانی ایسنا نشان می‌دهد که قیمت‌ تخم مرغ در اسفندماه نسبت به ماه بهمن‌ماه تغییر چندانی نداشته است.

با وجود اینکه روز گذشته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اعلام کرد که روزانه ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و این در حالیست که حداکثر مصرف در کشور ۲۸۰۰ تن است و همچنین بیشترین میزان تولید تخم مرغ را نسبت به سال‌ها گذشته داریم و قیمت‌ها افرایشی نخواهد بود، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا تخم مرغ با وجود عرضه فراوان همچنان در بازار دارای دو نرخ است.

روز گذشته نیز، ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه تولید تخم مرغ در وضعیت مطلوبی قرار دارد و نسبت به سال‌های گذشته بیشترین میزان تولید را داریم، گفت: روزانه ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می شود در حالی که قبلا میزان تولید حدود ۲۷۰۰ تن بود.

او ادامه داد: نه تنها هیچ کمبودی در تخم مرغ وجود ندارد بلکه حتی با مازاد تولید هم مواجه هستیم. حداکثر مصرف تخم مرغ ۲۸۰۰ تن است و نسبت به آمارها روزانه ۲۰۰ تن مازاد داریم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که چون تخم مرغ ارزان‌ترین کالای پروتئینی است در سبد غذایی خانواده ها نقش پررنگ تری پیدا کرده و مصرف آن افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اضافه کرد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکنندگان حدود ۲۰ هزار تومان است و میانگین خرید تخم مرغ در کشور نیز حدود ۱۹ هزار تومان شده است.

نبی پور اظهار کرد: برای شب عید و ماه رمضان به اندازه کافی تخم مرغ وجود دارد و قیمت‌ ها نیز بالا نمی رود.

او همچنین به کمبود کشتارگاه و سردخانه برای مرغ‌های ۹۰ هفته‌ به بعد و افزایش قیمت کارتن و شانه نیز اشاره کرد وگفت: قیمت یک شانه تخم مرغ که ۳ سال پیش ۶۰ تومان بود در حال حاضر به ۱۲۰۰ تومان و کارتن ۷۰۰ تومانی نیز به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته نبی پور، طبق روال سابق مغازه داران هر شانه تخم مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان خریداری و با قیمت ۴۳ هزار تومان باید به مصرف کننده عرضه کنند، حال اینکه مغازه داران هر عدد تخم مرغ را ۲ هزار تومان معادل شانه‌ای ۶۰ هزار تومان توزیع می‌کنند، که سازمان حمایت باید نظارت کنند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که هر شانه تخم مرغ در مغازه ها با نرخ ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان و هر عدد یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شود که مسئولان اتحادیه و تشکل ها توزیع تخم مرغ بالاتر از یک هزار و ۵۰۰ تومان را گرانفروشی می دانند..

ناصر نبی پور با اشاره به اینکه بنا بر اعلام دولت قرار است نهاده‌های دامی در دی ماه نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، گفت: تاکنون سهمیه دی ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری نشده و آن طور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده طی امروز و فردا قرار است این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی ناچار به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود از بازار آزاد هستند، افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار آزاد هم اکنون بیش از ۸ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا بیش از ۱۱ هزار تومان است.

این فعال صنفی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت ۱,۹۰۰ تومان و سویا ۳,۴۰۰ تومان است.

وی قیمت جوجه یک روزه تخم گذار را نیز ۱۶ هزار تومان و دو برابر نرخ مصوب اعلام کرد و گفت: واحدهای مرغ مادر تولیدکننده جوجه تخم گذار حدود ۸ تا ۹ واحد هستند و هر طور که بخواهند برای بازار آن برنامه ریزی می‌کنند و متأسفانه نظارتی هم بر روند تأمین و توزیع این نهاده نیست.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری نیز ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت تخم مرغ که مدتی کاهش یافته بود به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجدداً افزایش یافت و به نرخ مصوب رسید و در حال حاضر تشکل‌ها تخم مرغ را به قیمت ۱۸,۳۰۰ تومان (نرخ مصوب) عرضه می‌کنند به هر اندازه که تقاضا وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: از اسفند تا نیمه اول سال آینده با مازاد سنگین تولید مواجه هستیم. در زمینه حمایت از تولیدکنندگان، صادرات و اعطای مشوق صادراتی باید آغاز شود.

او ادامه داد: تولید روزانه تخم مرغ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۳ هزار و ۳۰۰ تن تا ۳ هزار و ۴۰۰ تن رسیده، درحالی که مصرف با احتساب اثر کالای جایگزین ماهیانه ۹۵ هزار تن است.

کاشانی اظهارکرد: استمرار توزیع دیجیتالی می‌تواند بر تعادل قیمت در بازار اثر گذار باشد که تداوم آن به نفع مصرف کننده است، ضمن آنکه افراد خریدشان را راحت‌تر انجام می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان