قیمت تخم مرغ | قیمت روز تخم مرغ

افزایش سرسام آور قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ رکورد زد

حذف ارز منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: شوک ناشی از حذف ارز ترجیحی باعث بالا رفتن نرخ تخم مرغ در بازار شده است چرا که ۷۰ درصد قیمت تخم‌مرغ وابسته به نرخ نهاده است؛ علاوه بر این افزایش تقاضا در روز‌های پایان سال افزایش قیمت را تشدید کرده است.

در روز‌های اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی دوباره در کانون توجهات قرار گرفته و گویا مجلس و دولت اصرار بر حذف آن دارند. یکی از اقلام شامل ارز ترجیحی، وادرات نهاده‌های دامی است که از این نظر ظریب وابستگی کشور به فرامرز بالاست؛ بنابراین تاثیر نرخ نهاده‌ها قطعا خود را در قیمت تمام شده اقلامی مانند گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز خود را نشان خواهد داد. در این میان یکی از استدلال‌ها در مورد ضرورت ارز ۴۲۰۰ تومانی، عدم دسترسی تولیدکنندگان به نهاده‌های وارداتی و خرید از بازار آزاد است یا اینکه برخی از واردکنندگان بجای عرضه نهاده با قیمت دولتی آن را به بازار آزاد وارد می‌کنند و اینچنین تاثیرگذاری این ارز کاهش می‌یابد. هر چند این استدلال تا حدودی درست است، اما میزان اصابت به هدف در نهاده‌ها بسیار بالا بوده و حذف یکباره ارز ترجیحی می‌تواند شوک بزرگی به بازار گوشت وارد کند.

ناصر نبی‌پور با اشاره به دلایل بالا رفتن نرخ تخم‌مرغ، گفت: در روز‌های پایانی سال همواره شاهد افزایش چند درصدی کالا‌های اساسی به دلیل افزایش تقاضا هستیم. علاوه بر این خبر حذف ارز ترجیحی، برای واردات نهاده‌ها شوک بزرگی به بازار وارد کرد و قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفتند.

وی تصریح کرد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی یک شبه حذف می‌شود قیمت‌ها بدون تردید تغییر خواهند کرد. ذرت در سامانه بازارگاه کیلویی ۱۹۰۰ تومان است که با حذف این ارز احتمال ۵ برابری نرخ آن قوت می‌گیرد و به کیلویی ۱۱ هزار تومان می‌رسد همچنین نرخ سویا نیز به کیلویی ۱۶ هزار تومان خواهد رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان