قیمت طلا | فزایش قیمت طلا | کاهش قیمت طلا

نوسانات قیمت طلا ادامه دارد | پیش بینی قیمت طلا در روز های آینده

قیمت طلا هر گرم یک میلیون و دویست و بیست و یک هزار و سیصد ) تومان اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت طلا متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده بود. همچنین کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار دستخوش تغییرات می شود.قیمت طلا اکنون دچار نوسانات است . قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز با کاهش ۰.۲۸ درصدی، از ۱,۲۲۱,۳۰۰ (یک میلیون و دویست و بیست و یک هزار و سیصد ) تومان به ۱,۲۱۷,۸۰۰ (یک میلیون و دویست و هفده هزار و هشتصد ) تومان رسید.

در حالی که افزایش نرخ بهره در آمریکا و پیشرفت در مذاکرات آتش بس بین روسیه و اوکراین دیروز قیمت طلا را دیروز به زیر ۱۹۰۰ دلار رسانده بود، امروز قیمت ها مجددا به بالای ۱۹۰۰ دلار بازگشت.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۴ درصد افزایش به ۱۹۳۳ دلار و ۷۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۱.۲۶ درصد رشد به ۱۹۳۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.

دیروز فدرال رزرو برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ نرخ بهره را افزایش داد و یک برنامه زمانی مشخص برای مهار تورم ارائه داد. بانک مرکزی آمریکا در عین حال از عوامل عدم قطعیتی همچون جنگ اوکراین و بحران کرونا که بر اقتصاد این کشور سایه افکنده سخن به میان آورد.

به دنبال اقدام فدرال رزرو سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم از می ۲۰۱۹ رسید.

سرمایه گذاران تمرکز خود را معطوف گفت وگوهای آتش بس میان روسیه و اوکراین کرده اند و امیدوارند راه حلی دیپلماتیک برای درگیری نظامی پیدا شود. ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته مذاکرات واقع بینانه تر شده و روسیه هم اعلام کرده که پیشنهادات مورد بحث در آستانه رسیدن به توافق قرار دارد.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز چهارشنبه با ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۷۰.۵۳ تن رسید که بالاترین رقم از مارس ۲۰۲۱ تاکنون بود.

قیمت فلز پالادیوم که در تولید خودروهای سازگار با محیط زیست مورد استفاده خودروسازان قرار می گیرد با ۱.۸ درصد افزایش به ۲۴۵۲ دلار و ۳۳ سنت رسید.

با وجود این رشد قیمت، طلا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش سالانه خود در ۶سال اخیر تحت‌تاثیر بهبود دورنمای اقتصادی و تقاضای کمتر برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی‌‌‌ امن قرار دارد. گفته می‌شود طلا ذخیره پایدار ثروت بوده و اغلب به عنوان پوششی در برابر نوسانات سهام یا قیمت مصرف‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام افزایش نرخ‌ تمایل دارد با جایگزین‌‌‌های جذاب‌‌‌تری مانند اوراق قرضه دولتی مبارزه کند.

طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی افزایش یافت اما در مسیر ثبت بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۵ قرار دارد که تحت تاثیر بهبود دورنمای اقتصادی و تقاضای کمتر برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی‌ امن روی می دهد.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۱۷ دلار و ۷۸ سنت رسید و نزدیک به رکورد روز سه شنبه ایستاد که بالاترین رکورد یک ماه اخیر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۱۸ دلار و ۷۰ سنت رسید.

قیمت طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون که احیای اقتصادی تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی امن را کمتر کرده، بیش از چهار درصد کاهش داشته است در حالی که طی دو سال پیش ۴۸ درصد رشد قیمت پیدا کرده بود.دومنیک اشنایدر، مدیر کالاها در شرکت مدیریت مالی یو بی اس در هنگ کنگ در این باره گفت: با توجه به تحولات مثبت برای رشد اقتصادی و عادی سازی سیاستهای پولی، طلا قیمت خود را به شکل قابل قبولی حفظ کرد. می توان گفت اگر تورم را نداشتیم، شاید قیمت طلا بسیار پایین‌تر می رفت. عملکرد طلا برای سال ۲۰۲۱ برای سرمایه گذاران یورو یا ین کاملا مثبت بوده است.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از بالاترین رکورد یک ماه گذشته عقب نشینی کرد و هیچ عامل بزرگ تاثیرگذار بر روند بازارها وجود نداشت و بسیاری از معامله گران در آستانه تعطیلات سال نو از بازار خارج شدند.شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب با ۰.۱ درصد افزایش، به ۹۶.۰۴۸ واحد رسید و رشد قیمت طلا را محدود کرد. دلار قوی‌تر طلا را که به این ارز قیمت گذاری می شود برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می کند.بر اساس گزارش رویترز، وال استریت روز پنج شنبه در سطح پایین‌تری بسته شد و در شرایطی که حجم معاملات بسیار اندک بود، عقب نشینی کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۹۶۳ دلار و ۴۶ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری یک درصد سقوط کرد و ۱۹۴۷ دلار و ۷۸ سنت معامله شد.

برای کل سال، نقره با بیش از ۱۲ درصد کاهش، در مسیر ثبت بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۴ است. پلاتین حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است و پالادیم با بیش از ۲۰ درصد کاهش، به سوی ثبت بزرگترین کاهش سالانه از سال ۲۰۱۵ پیش می رود.

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با کاهش نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا و فروش بهتر از حد مطلوب خرده فروشی آمریکا که ریسک پذیری را بهبود بخشید، با کاهش روبرو شد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۱۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، حضور چندانی در بازار وجود ندارد. آنچه روند افزایشی طلا را محدود می‌کند نرخهای واقعی هستند که ممکن است افزایش پیدا کنند زیرا اقتصاد از وقفه‌ای که بر اثر نگرانی از شیوع اُمیکرون پیدا کرده بود، بهبود می یابد.

قیمت سکه امامی به دنبال افت نرخ دلار در بازار داخلی، روز سه‌‌‌شنبه در نزدیکی سطح ۱۳میلیون تومان به نوسانات خود با رنج منفی ادامه داد؛ به طوری که این فلز گرانبهای داخلی، روز گذشته توانست همچنان با مقاومت بالای سرمایه‌گذاران طلا روبه‌رو شود و سطح حساس و حمایتی ۱۳میلیون تومانی خود را حفظ کند.

بر این اساس، هر سکه امامی به قیمت ۱۳میلیون و ۲۰‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران، با مقاومت سخت سکه در این سطح می‌توان نتیجه‌‌‌ گرفت که این کالا تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ ندارد و بیشتر در انتظار نتایج مذاکرات و تعیین روند دلار است.

بنابراین در صورتی که افت قیمت دلار در روزهای بعد ادامه پیدا کند، این سکه می‌تواند با سرعت بیشتری دچار کاهش قیمت شود. البته احتمال وقوع عکس این قضیه نیز وجود دارد.

قیمت طلا در سقف یک ماهه

اونس طلا روز گذشته معاملات بازار جهانی را صعودی پشت سر گذاشت. از این رو همسو با تقویت بازار سهام در ایالات‌متحده آمریکا، طلای جهانی نیز با افزایش قیمت همراه شد. به این ترتیب، با تضعیف ارزش دلار و نگرانی‌ها در مورد شیوع سویه اُمیکرون، ارزش طلای جهانی به بالاترین رقم از ۲۲نوامبر صعود کرد.

روز گذشته، هر اونس طلای جهانی در دامنه‌ای بین ۱۸۰۹ تا ۱۸۲۱ دلار معامله شد و در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران ۱۸۱۲ دلار بود. جیگار تیریودی، تحلیلگر بازار، در این خصوص به رویترز گفت: «تا زمانی که در مورد سویه اُمیکرون نگرانی وجود دارد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری ثابت است. از این رو در نبود آمارهای اقتصادی بزرگ، قیمت طلا احتمالا افزایش زیادی نخواهد داشت و در همین محدوده خواهد ماند‌‌‌.»

منبع: تجارت نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان