افزایش 1.7 درصدی ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت با رشد بازار سرمایه در هفته گذشته با افزایش همراه شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ارزش سهام عدالت با رشد بازار سرمایه در هفته گذشته با افزایش همراه شد.

سهام عدالت از جمله موضوعاتی است که در ماه‌ضهای پایانی سال به دلیل پرداخت سود سالیانه آن مورد توجه سهامداران حقیقی و افرادی که این سهام را دارند، قرار می‌گیرد.

در هفته‌های گذشته نیز پرداخت سود این سهام نیز یکی از پرخبرترین موضوعات اقتصادی کشور بوده است. از پرداخت 29 هزار میلیارد تومان سود به 49 میلیون سهامدار عدالت تا پرداخت نکردن سود توسط برخی شرکت‌ها مانند مخابرات، همگی در یک هفته گذشته باز هم سهام عدالت و ارزش آن را بر سر زبان‌ها انداخته است.

البته هنوز تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص نشده است و دولت و مجلس برنامه مشخص خود را برای این افراد اعلام نکرده‌اند و حدود 10 میلیون نفری که از جمله افراد جامانده از سهام عدالت هستند، هنوز نامشخص است.

* از سهام عدالت چه خبر؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سود سهام عدالت از 21 اسفند امسال در حساب مردم قرار می‌گیرد،  گفت: عمده سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت شده است، البته شرکت مخابرات هنوز سود سهامداران عدالت را پرداخت نکرده است؛ در مجموع عدد زیادی نیست و تلاش می‌کنیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر را به موقع دریافت کنیم، اما این سودها در 21 اسفند‌ در حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود.

محسن خدابخش، عضو هیات مدیره سازمان بورس، با بیان اینکه در حال حاضر دو شرکت مخابرات ایران و سیمان دشتستان هیچ گونه سودی از عملکرد سال 99 برای سهام عدالت واریز نکرده‌اند، گفت: کل مبلغ سود سهام عدالت امسال 29 هزار میلیارد تومان است، سال گذشته این رقم 9 هزار میلیارد تومان بود که در واقع سه برابر شده است.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در باره واریزنکردن سود توسط شرکت مخابرات گفت: سازمان بورس به خاطر خودداری مخابرات از پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران، از شرکت مخابرات شکایت کرده است.

بنابراین گزارش، شرکت مخابرات ایران به عنوان یک شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در پرتفوی سهام عدالت، در حالی به بهانه‌های واهی از پرداخت سود سهام عدالت 49 میلیون سهامدار عدالت طفره می‌رود که امسال سود سایر سهامداران حقیقی خود را آذرماه به حساب سهامداران واریز کرده است.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش مواجه شده است، این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در نیمه دوم بهمن ماه این روند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل  بورس رشد کرد.

در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در هفته دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش مواجه شده است. برخی از کارشناسان علت کاهش ارزش سهام عدالت را استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک بازار می‌دانند. ارزش این سهام در هفته سوم اسفندماه با رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با رشد ارزش مواجه شد.

طی هفته سوم اسفندماه ارزش این سهام با افزایش 1.71 درصدی مواجه شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با رشد 5.2 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس با افزایش 2.55 درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اسفندماه به ترتیب با افزایش 126 هزار تومانی، 152 هزار تومانی، 165 هزار تومانی و 310 هزار تومانی نسبت به هفته دوم اسفند ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 559 هزار تومان، 9 میلیون و 93 هزار تومان، 9 میلیون و 833 هزار تومان و 18 میلیون و 483 هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته که عمدتا به خاطر ضعف مدیریت و نداشتن الگوی مدیریت مناسبی بوده، موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 51 درصدی مواجه شده است.

از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 19 هزار تومانی، 9 میلیون و 647 هزار تومانی، 10 میلیون و 431 هزار تومانی و 19 میلیون و 608 هزار تومانی روبرو شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان