بارش باران دوباره تهران را قفل کرد

بارش شدید باران که از روز گذشته میهمانان تهرانی‌هاست، موجب ترافیک سنگین در معابر پایتخت شده به طوری که طبق نقشه پلیس راهور تهران بزرگ، بیشتر مسیرهای شهری به رنگ قرمز در آمده و شهر زیر بار ترافیک قفل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 بارش شدید باران که از روز گذشته میهمانان تهرانی‌هاست، موجب ترافیک سنگین در معابر پایتخت شده به طوری که طبق نقشه پلیس راهور تهران بزرگ، بیشتر مسیرهای شهری به رنگ قرمز در آمده و شهر زیر بار ترافیک قفل شده است.

پس از مدت‌ها تهران رنگ و بوی زمستانی به خود گرفت و ارتفاعات با بارش برف و سایر مناطق شهر نیز خیس و بارانی شد؛ شهروندان دست به چتر به سختی در حال تردد هستند و خیابان‌های تهران نیز مملو از خودروهایی است که با یکدیگر گره خورده است.

عوامل انتظامی در این شرایط سخت مشغول کنترل ترافیک و عوامل شهرداری نیز مشغول لایروبی جوی‌ها و مسیل‌ها به منظور جلوگیری از آبگرفتگی هستند.

حجم باران نسبتا زیاد است و طبق مشاهده خبرنگار ایرنا، در برخی از نقاط به ویژه در خیابان ولیعصر (عج) حوالی میدان ونک با آبگرفتگی مواجه هستیم.

یکی از این شهروندان عصر دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: باران رحمت الهی است و باید این شلوغی و ترافیک سنگین را به جان خرید.

رضا شمسایی می‌افزاید: شکل هندسی خیابان‌های تهران به دلیل توسعه اتوبوس‌های تندرو محدود شده و به هنگام بارش باران شاهد ترافیک سنگین هستیم که البته خریدهای عیدانه شهروندان نیز مزید علت شده است.

وی ادامه می دهد: بطور مثال مسیر میدان ونک تا آزادی در ساعات غیرپیک و عادی حدود نیم ساعت بطول می‌انجامد اما حدود ساعت ۱۵ امروز این مسیر را یک ساعت و نیم طی کردم.

امروز سه شنبه ۱۷ اسفند در صحن شورای اسلامی شهر تهران اعضای این شورا از ترافیک سنگین شب گذشته تهران به هنگام بارش باران انتقاداتی داشتند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: ترافیک روزهای بارانی پایتخت شکل پیچیده‌تر به خود گرفته و این نگرانی را به وجود می‌آورد که در زمان وقوع بحرانی مانند زلزله چه اتفاقی در تهران رخ خواهد داد.

احمد صادقی افزود: ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با روزهای بارانی و نیز رفع مشکل ترافیک با استفاده از روش‌های علمی و فناوری‌های نوین بیش از پیش احساس می‌شود.

وی گفت: در مورد ترافیک روزهای بارانی بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده‌تر شده است.

صادقی به شهردار تهران تذکر داد و گفت: بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها برای روزهای بحرانی باشد نه اینکه خود به بحران تبدیل شود.

وی ادامه داد: در این روزها، فراخوان همه دستگاه‌ها در قالب مانور ساعت صفر تمرینی برای مدیریت یکپارچه و تقسیم یک کار هماهنگ برای کلیه دستگاه ها و رفع چالش ها برای روزهای بحرانی است. 

عضو شورای تهران ادامه داد: در این ایام، صرفا چند دستگاه خدمت رسان وارد مانند معاونت خدمات شهری و پلیس راهور وارد میدان می شوند در حالی که این کار نیاز به یک کار هماهنگ بزرگ بین دستگاهی دارد.

صادقی گفت: این روزها با سوالات متعددی از سوی شهروندان مواجه می شویم که می پرسند آیا راهور برنامه منسجم و تمرین شده‌ای برای روزهای پایانی سال دارند یا شهر و شهروندان در امان خدا رها شده‌اند؟

وی ادامه داد: آیا پلیس تنها ضابط قضایی برای اعمال قانون و برخورد با رانندگان خاطی است یا برنامه‌ای برای کمک به شهروندان تهرانی در مواقع اضطراری دارد؟  آیا وقت آن نشده که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ 

جلسه اضطراری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

اما امروز (سه شنبه) معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص جلسه اضطراری برگزار کرد.

سید مجتبی شفیعی در جلسه اضطراری «بررسی وضعیت ترافیکی شهر تهران» درباره علت تشکیل جلسه مذکور گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا جلسه‌ای فوری به منظور بررسی و ریشه‌یابی علت اوج ترافیک عصرگاهی و شبانگاهی تشکیل دهیم؛ البته باید ترافیک ایام سال را هم کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه بخش بسیاری از عوامل ایجاد ترافیک اجتناب‌ناپذیر است، افزود: این عوامل نیاز به راهکار بلندمدت دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به گزارشی از وضعیت شب گذشته توسط پلیس راهور، معاونان مربوطه و معاونان حمل و نقل مناطق ۲۲ گانه شهر اظهار داشت: ازدحام خودروها در شب گذشته در منطقه ۳ بیشتر از بقیه مناطق بود به طوری که در گذشته چنین ازدحامی گزارش نشده بود.

همچنین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: شب گذشته به علت شرایط متفاوتی که نسبت به دیگر شب‌ها داشت حجم بالایی از ترافیک در سطح تهران ایجاد شد؛ یک‌سری از راهکارها زیرساختی و بلندمدت است که در لحظه نمی‌توان آن را اجرا کرد.

ناگزیر از بستن شریان بزرگراهی برای تخلیه ترافیک پاسداران شدیم

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بارندگی در شب گذشته معضلات برخی مناطق را تشدید کرد، گفت: بارندگی از ابتدای روز شروع شد؛ همیشه جنوب شهر کانون بحران است اما شب گذشته مشکلی نبود و معابر مناطق شمالی درگیر ترافیک و آب گرفتگی شده بود. بارندگی باعث شده بود تا کندیِ حرکت و توقف حرکت در شبکه اصلی معابر را به دنبال داشته باشیم.

سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به ترافیک شدید منطقه سه تهران افزود: این منطقه درهم تنیدگی معابر دارد که مجبور شدیم در حوزه بزرگراهی راه را ببندیم تا بار وارد منطقه سه نشود؛ بزرگراه صیاد به مدت یک‌ساعت بسته شد تا حجم ترافیک در منطقه سه افزایش نیابد؛ این اقدام باعث ایجاد نارضایتی شده بود اما اگر این اتفاق نمی‌افتاد بار پاسداران و حوزه اطراف تا صبح هم تخلیه نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ماموران به صورت فیزیکی از ساعت چهار صبح تا نیمه شب سرپا بودند تا ترافیک را کنترل کنند، گفت: ناوگان‌ حمل ‌و نقل عمومی در بعضی نقاط در اختیار نبود؛ برای مثال اگر حجم مسافران میدان آزادی تخلیه نشود باعث افزایش ترافیک در معابر دیگر می شود.

حضور عوامل اجرایی پلیس از مناطق جنوبی برای کنترل ترافیک شمال شهر

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: دیشب تنها شبی بود که نیروهای فوق العاده راهور را نتوانستیم پیاده کنیم و عوامل اجرایی جنوب شهر به هسته شمالی شهر انتقال یافتند؛ روسای مناطق ۱۵،۱۶، ۱۸ و ۱۹ در حوزه‌های شمالی مستقر شدند.

سردار حمیدی با بیان اینکه در روزهای پیش رو با چند مناسبت مهم و پرازدحام شهری مانند دربی، پنجشنبه پایان سال، مراسم نیمه شعبان، چهارشنبه سوری، بارندگی و ... مواجه هستیم، افزود: در روزهای آینده هر شب بارندگی داریم و باید اقدامات پیشگیرنده عملیاتی شود تا از وقوع اتفاقات شب گذشته جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای چهارمین سال متوالی از راهنمایی و رانندگی بابت رتبه دوم کاهش آمار تصادفات شهر تهران تقدیر شد؛ کاهش این آمار دستاورد مدیریت شهری و راهور است که زیرساخت‌ها را اصلاح می‌کنند؛ سال گذشته هم رتبه نخست را کسب کردیم.

آبگرفتگی ۴۰ نقطه در شهر تهران

سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با ارائه تذکری از آبگرفتگی ۴۰ نقطه در شهر تهران در بارندگی شب گذشته و اختلال در تردد، افزود: اختلال شبکه ترافیک شب گذشته نیز به دلیل بارش باران وجود داشت و نیروهای خدمات شهری در طول شب زحمات بسیاری کشیده و انهار را باز کردند.

وی ادامه داد: شب گذشته در ۴۰ نقطه آبگرفتگی جدی وجود داشت و ۳۰ چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی دچار قطعی برق شده و بحران بسیاری در پایتخت ایجاد شد.

شهرداری تهران: آبگرفتگی جدی در شهر نداریم

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری تهران عصر سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حجم بارندگی در پایتخت که از شب گذشته آغاز شده بسیار قابل توجه بود اما حدود ۱۰ هزار از نیروهای خدمات شهری در مناطق ۲۲ گانه نگذاشتند مردم دچار مشکل شوند.

جلال بهرامی افزود: از مدت‌ها قبل همه مسیل‌ها و نهرها به طور منظم لایروبی شده و این اقدام موثر از هر گونه آبگرفتگی جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه آبگرفتگی که منجر به مشکلی در تردد شهروندان شود ایجاد نشود و این حجم ترافیک بخش زیادی بخاطر خرید ایام عید شهروندان است.

همزمان با بارش باران که از شب گذشته در تهران روی داد موجب قفل شدن اکثریت معابر پایتخت شده و طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان تهران این بارش ها تا پایان هفته میهمان شهر تهران باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان