پیش بینی جذاب از بورس فردا (۹ اسفند)

بورس امروز نیز در ادامه روند معاملاتی روز گذشته، شرایط متعادل و منفی را دنبال کرد به طوری که در نهایت نماگر شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۰.۲۸ درصدی در عدد ۱.۲۷۹ میلیون واحدی به کار خود پایان داد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بورس امروز نیز در ادامه روند معاملاتی روز گذشته، شرایط متعادل و منفی را دنبال کرد به طوری که در نهایت نماگر شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۰.۲۸ درصدی در عدد ۱.۲۷۹ میلیون واحدی به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن اما شرایط به مراتب بهتری را پشت سر گذاشت و توانست رشد ۰.۳۹ درصدی را به ثبت برساند. در پیش بینی بورس روز گذشته نیز به شرایط بهتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل اشاره شده بود.

معاملات این روزها را می‌توان متاثر از سه اتفاق در نظر گرفت. نزدیک شدن مذاکرات به خط پایان، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس و ادامه‌دار شدن جنگ روسیه و اوکراین، عواملی هستند که می‌توانند روند معاملاتی بورس فردا را شکل دهند.

بازار سرمایه مدت‌هاست که درگیر ابهامات زیادی است و به دلیل شرایط نامساعد یک سال و نیم گذشته، با انتشار هرگونه خبر منفی، شاهد ریزش بیشتر سهام هستیم اما با رسیدن به پایان سال و همچنین انتهای بسیاری از این ابهامات، به نظر می‌رسد که فروشندگان قدرت قبل را ندارند و بیشتر در انتظار به سر می‌برند.

روز گذشته خبرهای مهمی در ارتباط با مذاکرات و توافق منتشر شد که نشان از نزدیکی به خط پایان گفتگوها دارد. روز گذشته نبویان عضو کمیسیون ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگویی خبر از نهایی شدن متن توافق داد و اضافه کرد که شب گذشته نیز جلسه شورای امنیت کشور برای بررسی این توافقنامه تشکیل شده است. البته ایشان در سخنان خود از عدم دسترسی ایران به خواسته‌های اصلی خود در این توافقنامه صحبت کرد و گفته شد که قرار بوده در همین هفته خبر توافق اعلام شود.

امروز نیز خبر سفر دوباره آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشور به وین نیز فرضیات را قوت بخشیده و اینگونه به نظر می‌رسد که به مراحل نهایی توافق نزدیک شده‌ایم باید طی روزهای آینده منتظر اعلام رسمی این موضوع باشیم. به هرحال جزئیات این توافق می‌تواند روشنگر بسیاری از پارامترها و انتظارات فعالان اقتصادی از وضعیت کشور در سال‌های آتی باشد که به طور قطع تاثیر مستقیمی بر وضعیت این روزهای بورس خواهد داشت.

چشم سرمایه‌گذاران به بازگشایی بازارهای جهانی

فردا بازارهای جهانی کار خود را در هفته جدید میلادی از سر می‌گیرند که قطعا نگاه‌های زیادی به آن خواهد بود. بامداد پنجشنبه و با شروع جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای مالی در سراسر دنیا دستخوش تغییرات بسیاری شدند و نوسانات شدیدی را تجربه کردند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رشد نفت تا قیمت ۱۰۵ دلار و همچنین رشد قیمت طلا به ۱۹۷۰ دلار بر هر انس اشاره کرد. ریزش شدید بازارهای سهام و همچنین افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت گاز نیز از مهم‌ترین آن‌ها بود.

پس از صحبت‌های بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم دخالت فیزیکی در این جنگ و اکتفا به تحریم‌ها، بازارها به آرامش رسیدند و بخش بزرگی از نوسان خود را جبران کردند. طی این دو روز که بازارهای جهانی بسته بودند اما اتفاقات مهمی رخ داد، پیشنهاد روسیه به اوکرابن برای مذاکره بر سر آتش بس از سمت اوکراین رد شد، اروپایی‌ها و آمریکا بر سر تحریم روسیه به توافق رسیدند و به احتمال زیاد روسیه از سمت سوئیفت منع شود که می‌تواند سیگنال‌های بسیار مهمی را مخابره کند.

به هرحال بازگشایی فردا و روندی که قیمت کامودیتی‌ها به خود می‌گیرند می‌تواند تاثیر مستقیمی بر معاملات بازار سرمایه نیز داشته باشد.

به طور کلی با توجه به صحبت‌های گفته شده و همچنین روندی که در سهام صنایع برجامی و برگشت ملایمی که داشتند، انتظار می‌رود که فردا معاملات بهتری را در کلیت بازار به خصوص صنعت خودرو و بانک شاهد باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان