بایدن، پوتین را رسما تهدید کرد

تارنمای بلومبرگ گزارش داد: بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره تحریم پوتین پرسیده بود، پاسخ مثبت داد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کند، تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مد نظر قرار خواهد داد.

تارنمای بلومبرگ گزارش داد: بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره تحریم پوتین پرسیده بود، پاسخ مثبت داد.  

این رسانه افزود: آمریکا به ندرت سران کشورها را به طور مستقیم تحریم می کند اما بایدن به تهدید به استفاده آمریکا و متحدانش از شدیدترین مجازات ها علیه روسیه در صورت دستور پوتین برای حمله به اوکراین اشاره کرده است.

کرملین هر گونه طرحی را برای حمله به اوکراین تکذیب کرده اما خواستار تضمین هایی از سوی ائتلاف ناتو از جمله خودداری از عضویت اوکراین و توسعه بیشتر به شرق و بازگرداندن نیروهایش از کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی است.

همزمان بامذاکرات آمریکا و ناتو با روسیه، دولت بایدن همچنان خود را برای حمله احتمالی مسکو به اوکراین آماده می کند که شامل تهدید به استفاده از تحریم های مخرب علیه روسیه، ارسال سلاح و مهمات و دیگر تجهیزات به اوکراین و آمادگی برای اعزام ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو به کشورهای ناتو در شرق اروپا است.

دامنه تحریم های آمریکا علیه روسیه معلوم نیست. کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره میزان تحریم های اقتصادی روسیه با آمریکا توافق ندارند. برای مثال، آلمان خواستار معافیت تحریم بخش انرژی در صورت محرومیت بانک های روسیه از انجام معاملات به دلار هستند.

بایدن شخصا اذعان کرده، در صورتی که پوتین حمله ای را انجام ندهد اما دستور اقدامات خصومت آمیز دیگری مانند حملات سایبری یا حمایت از شبه نظامیان را صادر کند برخی از متحدان امریکا ممکن است موافق اقدامات تلافی جوایانه علیه مسکو نباشند.

تاثیر هر گونه تحریمی علیه پوتین می تواند نامشخص باشد. دارایی های رئیس جمهوری روسیه محرمانه است و ممکن است فقط برخی از سازمان های اطلاعاتی غربی از آن مطلع باشند. بیشتر اطلاعاتی درباره برخی از افراد نزدیک به پوتین وجود دارد که می توانند افراد نیابتی از وی باشند.

کرملین با موضوع احتمال استفاده آمریکا از مجازات های مالی علیه پوتین مخالفت کرده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ماه گذشته به خبرنگاران گفت تحریم ها علیه رئیس دولت یا مقام ارشد روسیه اقدامی بسیار شدید است که می توان آن را با قطع روابط قابل قیاس دانست.

کرملین پیشتر هشدار داده بود اقدام آمریکا در آمادگی حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی برای اعزام سریع به اروپا تنش ها را در منطقه تشدید می کند. بایدن گفته این نیروها ممکن است به زودی حرکت کنند.

بایدن پیشتر گفته بود به دنبال تقویت جبهه شرقی ناتو در صورت حمله به اوکراین است و قصد استقرار نیروهای ناتو یا آمریکایی در اوکراین را ندارد.

وی افزود: سربازان روسی در مرز اوکراین و بلاروس مستقر هستند و کشورهایی مانند لهستان حق دارند نگران هر گونه اتفاقی باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان