پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ایران، یکی از پرریسک­ترین بازارهای خرید و فروش خودرو را در خاورمیانه دارد. علاوه بر این، رقابتی نبودن تولیدکنندگان، باعث سخت‌تر شدن رقابت میان فروشندگان، برای فروش خودروهای نسبتاً مشابه شده است. مسئله‌ای که با توجه به عدم آگاهی افراد و وجود خلأهای قانونی، زمینه کلاه‌برداری‌های متعدد را فراهم کرده است.

در این مقاله، ضمن بررسی دلایل رونق این بازار در ایران و چالش‌های آن، یک راه مطمئن خرید و فروش خودرو را معرفی می‌کنیم. در آخر هم به‌عنوان‌مثال، بر خرید و فروش پژو به‌عنوان یک برند محبوب در ایران، مرور خواهیم داشت. با مطالعه متن زیر، ریسک معاملاتتان در بازار خودرو، کاهش خواهد یافت.

رونق بازار خودروی دست‌دوم در ایران

در کشور ما، چندین دلیل اساسی برای توضیح بازار پررونق خودروهای دست‌دوم وجود دارد. بازاری که حتی در شرایط رکود خرید خودروی صفرکیلومتر نیز از رونق نمی‌افتد. در ادامه مهم ترین دلایل را بررسی می‌کنیم.

افزایش قیمت خودروهای صفر

در سال‌های اخیر، قیمت خودروهای صفرکیلومتر چه داخلی و چه خارجی، افزایش سرسام‌آوری داشته است. مسئله‌ای که همراه شدن آن با کاهش قدرت خرید مردم، باعث سرازیر شدن عده بسیاری به سمت بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم شده است.

افت کیفیت خودروهای جدید

با تشدید تحریم‌ها و دیگر مسائل اقتصادی و سیاسی در سال‌های اخیر، شاهد افت کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی در کشور هستیم. تولیدکنندگان، به‌منظور کنترل بیشتر قیمت‌ها و حفظ حاشیه سود خود، اقدام به حذف بسیاری از آپشن­ها از محصولات خود کرده­اند.  همچنین، در بسیاری موارد از متریال با کیفیت پایین­تری نسبت به گذشته در خودروهای خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، مردم به کیفیت خودروهای تولیدشده در سال‌های قبل، اعتماد بیشتری داشته و درنتیجه، اقدام به خرید خودرو به‌صورت دست‌دوم می‌نمایند.

سرمایه ای شدن خودرو

با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال‌های اخیر، خودرو نیز به جمع کالاهای سرمایه‌ای پیوسته است. به این معنی که بسیاری از افراد، خودرو را می‌خرند و پس از مدتی استفاده، می‌فروشند تا بتوانند از این معامله، سودی کسب کنند. مسلماً، افرادی که با چنین دیدی اقدام خرید خودرو می‌کنند، خودروی صفرکیلومتر، برایشان سود چندانی ندارد.

مخاطرات خرید و فروش خودرو

اما خرید و فروش خودرو در بازاری آشفته ریسک بالایی دارد. اولین چالش مساله اطمینان از سلامت خودرو است.

بررسی‌های کارشناسی های همراه مکانیک، نشان می‌دهند که بیش از 72 درصد خودروهای دست‌دوم، حداقل یک ایراد بدنه یا فنی دارند. بسیاری از این ایرادات، بدون داشتن تخصص درزمینه مسائل فنی خودرو، قابل‌تشخیص نیستند. از همه بدتر اینکه درصورتی‌که پس از خرید خودرو، متوجه وجود مشکلی شوید، ازنظر قانونی، راه‌حل چندانی پیش روی شما نیست.

مسئله دیگر، مسئله قیمت‌گذاری است. در خرید و فروش خودرو دست‌دوم، قیمت‌ها تقریباً سلیقه‌ای و با دخالت دلال‌ها صورت می‌پذیرد. برای یک خریدار عادی، سخت است که اختلاف قیمت بین دو خودروی مشابه را ازنظر فنی، توجیه کند.

درنهایت هم چالش‌های حقوقی مطرح هستند. یک خریدار، باید مطمئن باشد که خودرویی که می‌خرد و فروشنده‌اش ازنظر حقوقی، مشکلی ندارند. کلاه‌برداری‌های متعددی گزارش‌شده‌اند که مثلاً در آن‌ها، فروشنده در هنگام ثبت قرارداد، مشخصات یک خودروی معیوب را ثبت کرده است. در پاره‌ای موارد نیز از خریدار، طلب بیعانه کرده و سپس از انجام معامله صرف‌نظر کرده است.

خرید خودروی کارشناسی شده به عنوان یک راه حل

اصلی‌ترین راه‌حل فائق آمدن بر چالش‌های خرید خودرو، کارشناسی خودرو، پیش از خرید آن است. در همین راستا، وب‌سایت همراه مکانیک، به‌عنوان اولین پلتفرم آنلاین خرید و فروش آنلاین خودرو در ایران، خدمات خرید خودرو به‌صورت 100 درصد تضمینی و با بهره‌گیری از تجربه کارشناسان خبره، انجام می‌دهد.

کارشناسی‌های انجام‌شده، شامل تمامی موارد از رنگ و بدنه تا آپشن­های خودرو می‌شود. درنهایت هم قیمت‌گذاری خودرو، بر اساس این کارشناسی فنی انجام می‌شود.

همراه مکانیک، علاوه بر چالش‌های فنی، در خصوص مسائل حقوقی نیز از کارشناسان زبده‌ای بهره می‌برد. این کارشناسان از صفرتا صد قرارداد را  نظارت و کنترل می کنند.

روند ثبت سفارش خودرو در همراه مکانیک، ساده است. استفاده از خدمات خرید خودرو (vip) شامل مواردی همانند مشاوره تخصصی تلفنی، ارسال کارشناس به نمایندگی از خریدار برای بازدید خودرو و همراهی کارشناس برای ثبت قرارداد در اختیار خریدار قرار می­گیرد. همراه مکانیک با تخصیص کارت‌های خدمات پس از فروش سفید، نقره‌ای و طلایی پس از انجام معامله نیز تا مدت‌ها در کنار صاحب جدید خودرو، خواهد بود.

خدمات همراه مکانیک، به مقدار بسیار زیادی در زمان و هزینه خریدار و فروشنده صرفه‌جویی کرده و با حذف دلالی خودرو، معامله شیرین‌تری را برای طرفین رقم می‌زند.

خرید و فروش پژو در همراه مکانیک

پژو، یکی از نام‌آشناترین برندهای خودرو برای مردم ایران است. آخرین خودروهای برند پژو حدود بیست سال پیش وارد ایران شدند که پژو 405، پارس و 206 ازجمله آن‌ها هستند. در این میان، خرید و فروش پژو 206 همواره پررونق‌تر از دیگر پژوها بوده است. به‌نحوی‌که می‌توان، آن را محبوب‌ترین پژو در ایران نامید.

پژو 206، یک هاچبک اسپرت است که در ابتدا در شش تیپ مختلف، ارائه می‌شد. امروزه اما ایران‌خودرو، تنها تیپ 2 این خودرو را تولید می‌کند. البته تیپ 5 نیز تا سال 1399 در خط تولید قرار داشت.

پژو 206 تیپ 2 یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای کشور است که برای رانندگی در شهر، گزینه‌ای مطلوب محسوب می‌شود. از طرفی پژو 206 تیپ 5 خودرویی با شتاب و قدرت موتور بیشتر است که آپشن­های متعددی را هم در اختیار مصرف‌کننده، قرار داده است.

در هنگام خرید پژو 206، باید برخی معایب آن را هم مدنظر داشته باشید. اولین نقطه‌ ضعف خودرو 206، فضای کم آن به‌ویژه برای سرنشینان عقب است. همچنین، دید راننده نیز به‌واسطه ستون‌های پهن و قطور، کمی گرفته شده است. عایق‌بندی نه‌چندان مطلوب، ضربات متعدد گیربکس، کوچک بودن شیشه عقب و کنترل دشوار فرمان نیز از دیگر مشکلات رانندگی با پژو 206 هستند.

مجموع این دلایل و حباب قیمتی‌ای که حول این خودرو شکل‌گرفته، باعث شده است خرید و فروش پژو 206 ، کار پرریسکی باشد. به همین دلیل، خرید آن تنها به‌صورت کارشناسی شده، توصیه می‌شود. در این زمینه نیز کارشناسان همراه مکانیک، قیمت پژو 206 را با توجه به نقاط ضعف و قدرت و جایگاه آن در میان رقبایش، مانند تیبا 2 انجام می‌دهند.

خرید خودرو؛ چالش ها و راه حل ها

بازار خرید و فروش خودرو به شکل دست‌دوم در کشور ما به دلایل متعددی، داغ است. بازاری که ریسک‌های متعددی را هم متوجه خریدار خودرو می‌کند. این چالش‌ها از اطمینان از سلامت خودرو، قیمت واقعی و مسائل حقوقی را در برمی‌گیرند.

در این راستا، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها، خرید خودروی کارشناسی شده است. راه‌کاری مناسب وب‌سایت همراه مکانیک، به‌عنوان اولین پلتفرم خرید و فروش آنلاین خودرو با ضمانت 100 درصد برای تمامی خودروهای داخلی ازجمله انواع پژو، فراهم آورده است.

آدرس سایت: hamrah-mechanic.com

ایمیل: info@hamrah-mechanic.com

تلفن‌های تماس: 02167632000

آدرس شعبه دوم: تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب الله، بعد از میدان حسن حسینی، ایستگاه نوآوری شریف، پلاک 58

منبع : اقتصاد آنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان