یارانه نقدی | یارانه جدید1401 | یارانه معیشتی

یارانه این افراد حذف شد | یارانه جدید برای چه کسانی است؟

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، حدود ۱۸ میلیون نفر احتمالا از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و در صورت نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیک، جمعیتی که کوپن می‌گیرند احتمالا همان ۶۰ میلیون نفر هستند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این طرح اجرا شد. یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، حدود ۱۸ میلیون نفر احتمالا از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و در صورت نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیک، جمعیتی که کوپن می‌گیرند احتمالا همان ۶۰ میلیون نفر هستند.

برخی نمایندگان مجلس از احتمال توزیع نوع جدیدی از کالابرگ به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دهند.

صف روغن و گوشت کوپنی یکی از نوستالژی‌های دهه‌شصتی‌ها یا همان بچه‌های دوره جنگ است و حالا دوباره زمزمه بازگشت کوپن به گوش می‌رسد. با جدی‌شدن حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی و البته تورم هشداردهنده مواد غذایی دولت موظف به جایگزینی راهکارهای حمایتی از مصرف‌کنندگان شده است و حالا نمایندگان مجلس می‌گویند یکی از گزینه‌های قوی برای جایگزینی ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی کالابرگ الکترونیک یا کوپن‌های غیرکاغذی هستند.

سال گذشته بارها و بارها قیمت‌های بازار غذا سوژه رسانه‌های ایران شد. جهش نرخ بسیاری از اقلام غذایی در ایران به مرز هشدار رسیده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهای مواد غذایی در ایران و تورم آن را در سطح بحرانی ارزیابی کرده است. مرکز آمار و بانک مرکزی هم در گزارش‌های دوره‌ای خود به تورم نقطه‌ای بالای ۶۰ درصد مواد غذایی اشاره کرده‌اند و گاهی نرخ تورم برخی اقلام سه‌رقمی شده است. با وجود این نکته، دولت ابراهیم رئیسی نخستین لایحه بودجه خود را در شرایطی به بهارستان برد که پیشنهاد حذف یارانه واردات غذا و مواد اولیه آن را مطرح کرد و البته مورد موافقت مجلس قرار گرفت. هرچند ظاهرا هیچ‌کدام از دو سمت ماجرا یعنی دولت و مجلس زیر بار مسئولیت حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی نمی‌روند و مدام آن را در زمین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند، اما به نظر می‌رسد پرونده دلار پرحاشیه چهارهزارو ۲۰۰ تومانی امسال بسته می‌شود و دیگر برای واردات غذا یا مواد اولیه آن ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به تجار تعلق نمی‌گیرد. این مسئله البته نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و بحث واردشدن شوک دوباره به بازار مواد غذایی مطرح می‌شود. آن هم در شرایطی که جنگ اوکراین و روسیه دو غول صادرکننده غذا، بازار جهانی محصولات کشاورزی را متلاطم کرده و بسیاری از کشورها را به ذخیره‌سازی غذا واداشته است.

در ایران به نظر می‌آید حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت‌های جهانی غذا هم‌زمان شده و همین مسئله نگرانی‌های زیادی برای سبد غذایی مردم و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر ایجاد کرده و وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءتغذیه هشدار داده است.

احتمال توزیع کوپن الکترونیک

در این شرایط مجلس تأکید دارد که حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به شرط راهکارهای حمایتی دولت اتفاق می‌افتد و البته برخی نمایندگان از تعلل دولت برای ارائه راهکارهای حمایتی گلایه کرده‌اند. در این میان برخی نمایندگان بازگشت کوپن را احتمالی قوی می‌دانند. پارسال ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس، به فارس گفته بود برای ۵۰ میلیون نفر کوپن الکترونیک با شارژ ماهانه ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و حالا برخی نمایندگان جایگزینی دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی با کوپن الکترونیک را احتمالی قوی می‌دانند.

در همین زمینه جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ می‌گوید که بازگشت کوپن یکی از احتمالات قوی جایگزینی ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی است. او که به ایلنا از پرداخت یارانه گوشت و نان خبر داده، می‌گوید: قرار است برای نهاده‌های دامی که در نرخ گوشت اثرگذار هستند یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به هفت دهک اول به ‌صورت یارانه گوشت اختصاص داده خواهد شد. این نماینده مجلس حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی را مشروط به تهیه کارت‌های اعتباری توزیع غذا دانسته و گفته است: در ابتدا باید تأکید داشته باشم که قرار نیست یارانه دارو و نان حذف شود یا در خرید افراد در داروخانه یا نانوایی تغییری رخ دهد. در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارائه می‌شد اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص‌بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو، آرد و... وجود نخواهد داشت. قادری همچنین گفته است: یارانه نان و دارو همگانی است اما یارانه برخی کالاها مانند گوشت تنها برای برخی اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود. عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در واقع یارانه دارو و نان شامل تمام جامعه می‌شود اما یارانه نهاده‌های دامی فقط شامل دهک‌های اول تا هفتم می‌شود. قادری تأکید می‌کند: در این شرایط دیگر نیازی به صدور کارت‌های جدید نیست و افرادی که شامل یارانه گوشت می‌شوند، شماره‌حساب خود را اعلام و ثبت می‌کنند. البته جزییات این مسائل هنوز نهایی نیست و باید نهادهای متولی جزییات را اطلاع‌رسانی کنند. قیمت‌های واقعی، مصرف بی‌رویه گوشت را مهار می‌کند!

همین منبع توضیحات دیگری داده است و برای رفع ابهامات از جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، درباره جزییات پرداخت یارانه گوشت سؤال کردیم. به گفته این نماینده جزییات این مسئله را دولت باید تعیین کند و به مجلس مرتبط نیست و بهارستان‌نشین‌ها در جریان ماجرا نیستند و اصولا این را که دولت می‌خواهد نقدی، کالایی یا با کارت مخصوص پرداخت کند، خودش می‌داند! قادری می‌گوید: ارز ترجیحی مطابق همان چیزی که پیش از این گفته شد حذف می‌شود و از محل آن به اقشار کم‌درآمد کمک خواهد شد. می‌پرسیم این همان طرح جایگزینی است که گفته می‌شد دولت در ارائه آن تعلل می‌کند؟ عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تأیید این مسئله می‌گوید درباره گندم و دارو که نه اما ارز ترجیحی نهاده دامی حذف می‌شود. درباره همراهی و رضایت دولت از این تصمیم، قادری اساسا آن را نظر خود دولت می‌داند که به مجلس پیشنهاد شده و مجلس مهر تأیید زده است و اصلا رضایت مطرح نیست. در پاسخ به این پرسش که به نظر برخی کارشناسان جبران آثار تورمی حذف ارز نهاده‌های دامی در حدی است که با توانایی پرداختی دولت همخوانی نخواهد داشت قادری می‌گوید: ما به هر حال تورم داشتیم، چه حذف ارز می‌کردیم و چه نه اما این طرحی که ما اجرا خواهیم کرد آثار تورمی به مراتب کمتری خواهد داشت تا مثلا می‌خواستیم پول خلق کنیم، ‌این نماینده مجلس می‌گوید چنین چیزی صحیح نیست و از اول بنا بر همین بوده و تنها شیوه پرداخت یارانه از سوی دولت است که تغییر می‌کند.

یارانه ۱۸ میلیون نفر قطع می‌شود

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه احتمال بازگشت کوپن به جای ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی وجود دارد، توضیح می‌دهد: در بودجه امسال ۱۷۶ هزار میلیارد تومان منابع به عنوان مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد در نظر گرفته شده است و دولت مختار است این رقم را یا به ‌صورت ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به تجار پرداخت کند یا یارانه مستقیم بدهد یا اینکه کوپن طراحی کند و هر روشی که صلاح می‌داند جایگزین کند یا نکند!

او تأکید می‌کند: مجلس اما اصرار دارد که دولت در صورت حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی راهکار جایگزین بدهد که هنوز راهکاری نداده است.

به گفته طغیانی در ایران ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵هزارو ۵۰۰ تومانی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و حذف پردرآمدها از جمعیت یارانه‌بگیران در امسال جدی است.

او می‌گوید اخباری از یکی از معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه دارد که از نظر دولت همان ۶۰ میلیون نفر مستحق دریافت یارانه هستند و حدود ۱۸ میلیون نفر احتمالا از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و در صورت نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیک، جمعیتی که کوپن می‌گیرند احتمالا همان ۶۰ میلیون نفر هستند.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه 3 دهک اول درآمدی در سال 1401 خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس اقتصادی گفت: کشور برای رفع فقر با دادن یارانه موفق نبوده است چرا که با رشد منفی در اقتصاد مواجهیم و در این شرایط چیزی که باید فقر را حل کند یارانه نیست.

نرخ جدید یارانه نقدی در سال آینده. افزایش یارانه نقدی برای دهک های پایین. چه کسانی از حذف یارانه نقدی سود میبرند؟ کسانی که مشمول یارانه نقدی هستند مشخص شدند. هدفمندسازی یارانه نقدی از سال آینده.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح دیروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

همچنین در بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌­شود.

مشمولان یارانه ۹۰ هزار تومانی

اما مشمولان این یارانه جدید چه کسانی هستند؟ مشمولان یارانه نقدی ۹۰ هزار تومانی هنوز مشخص نیست. اما آنگونه که رئیس سازمان برنامه اعلام کرده این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی تعلق بگیرد.

پس یارانه ۹۰ هزار تومانی جدید قرار نیست مانند یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت شود و قرار است مانند یارانه معیشتی به حساب چند دهک درآمدی پایین جامعه پرداخت شود.

احتمالا مشمولان این یارانه همان مشمولان یارانه معیشتی هستند. پس انتظار می‌رود که یارانه جدید شامل پنج یا شش دهک کم درآمد جامعه ‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نه اعتبار یارانه نقدی را حذف کرده و نه یارانه معیشتی را. اعتبار پرداخت این دو یارانه به قوت خود باقی است. اما اعتبار۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جدید در بودجه سال آینده آمده که گفته شده اعتبار آن از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته قرار است بخشی از این اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، صرف پرداخت یارانه جدید شود.

بر این اساس با توجه به اینکه اعتبار یارانه نقدی و معیشتی حذف نشده، به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد همچنان به پرداخت دو یارانه قبلی ادامه دهد و یارانه جدیدی را هم به این لیست اضافه کند.

البته دولت اولتیماتوم سه ماهه‌ای برای شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه نقدی داده است. این مساله هم نشان می‌دهد احتمالا یارانه نقدی سال آینده هم پرداخت می‌شود اما احتمالا مشمولان آن کم کم کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات یارانه‌ای سال آینده

آنگونه که نیکزاد اعلام کرده مبلغ یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومان است و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مشمولان یارانه ۱۱۰ هزار تومانی همان افرادی هستند که سال گذشته مشمول یارانه معیشتی شدند.

بر این اساس در سال آینده باید منتظر تغییراتی در روند و مبلغ یارانه‌ نقدی بود. چراکه به نظر می‌رسد مبلغ یارانه جدید به ۱۱۰ هزار تومان می‌رسد.

اگر قرار بر حذف یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی باشد، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شود. چون یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت می‌شد اما یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی تنها به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. یعنی همان افرادی که از سال ۹۸ به این طرف، یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

بنابراین افرادی که یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند، مشمول یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی هم نمی‌شوند. دولت اعلام کرده که قرار است این یارانه تنها به چند دهک کم درآمد جامعه پرداخت شود. احتمالا افراد سه دهک بالای مشمول یارانه جدید نمی‌شوند.

سال آینده چه یارانه‌هایی واریز می‌شود؟

دولت سیزدهم تاکنون وعده‌های زیادی درباره پرداخت یارانه به مردم داده است. از یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی گرفته تا یارانه ۸۰۰ هزار تومانی که در قالب نقدی و بن خرید کالا به مردم پرداخت شود.

از ماه گذشته،‌ معاونت اقتصادی دولت زمزمه حذف بنزین خودروها را مطرح و اعلام کرد قرار است یارانه بنزین به مردم پرداخت شود. البته هنوز مشخص نیست در صورت تغییر سهمیه‌بندی بنزین، مبلغ یارانه آن چقدر خواهد بود. اما با توجه به برخی از اظهارات می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد حدود ۳۰ هزار تومان است و این یارانه برای یک خانواده چهار نفره به ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

یارانه نان چه شد؟

چند روز قبل، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که ارز ترجیحی گندم حذف می‌شود و اعتبار آن در قالب یارانه نان به مردم پرداخت می‌شود. اکنون هم نیکزاد اعلام کرده قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو حذف شود و به جای آن به مردم یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بدهند. اما مشخص نیست کل یارانه‌ای که قرار است از محل حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت شود، همین مبلغ ۱۱۰ هزار تومان است و یا یارانه نان جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.

اما نکته‌ای که درباره یارانه‌ها در دولت جدید وجود دارد این است که به نظر می‌رسد این دولت هنوز برنامه جامع و دقیقی برای پرداخت یارانه‌ها در سال آینده ندارد. هر بار یکی از مقامات دولتی وعده‌ای درباره پرداخت یک یارانه جدید می‌دهد. یارانه‌ای که برخی می‌گویند نقدی است و برخی می‌گویند غیرنقدی است. برخی وعده پرداخت آن در آذر را می‌دادند و برخی دیگر در دی ماه.

در مجموع به نظر می‌رسد افزایش یارانه نقدی و رسیدن آن به ۱۱۰ هزار تومان قطعی است. اما آیا این یارانه جدید، به معنای حذف یارانه‌های دیگر است یا در کنار آنها پرداخت می‌شود؟ این سوالی است که دولت باید به آن جواب بدهد.

چه کسانی از سال آینده سبد معیشتی می گیرند؟

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مستمری مددجویان کمیته امداد بر اساس تداوم ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سبد معیشتی به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌ شود.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مستمری مددجویان شاهد رشد ۶۷ درصدی بودیم که در سال جاری نیز انتظار نمایندگان جبران بخشی از هزینه‌های زندگی مددجویان در قالب مستمری است. به همین منظور ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مستمری خانواده‌های تحت حمایت در نظر گرفته شده که در مورد میزان پرداخت ماهانه باید تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه کمسیون تلفیق بودجه موضوعات خوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مددجویان در نظر گرفته است،خاطرنشان کرد: تورم موجود در جامعه، زندگی را برای مددجویان نهادهای حمایتی سخت کرده است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اگر عملی شود باعث شدید تر شدن وضعیت خواهد بود؛ لذا مجلس در نظر دارد برای جلوگیری از آسیب به اقشار ضعیف، سبد معیشتی را برقرار کند.

واریزی‌های دولت در دهه سوم اسفند چیست؟

اسفند ماه از امروز شروع شده و برنامه واریزی‌ها شلوغ‌تر از ماه‌های دیگر است. چند واریزی در دهه سوم اسفند ماه انجام می‌شود که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن سود سهام عدالت است.

اولین واریزی در دهه سوم اسفند ماه یارانه نقدی است. مبلغ این یارانه همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تعداد یارانه‌بگیران ۷۸ میلیون نفر است و ابن یارانه به حساب سرپرستان خانوار این افراد واریز می‌شود. ۲۱ میلیون خانوارها از آنها در بهار سال قبل وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که بیست و یکمین قسط آن در این ماه برداشت می‌شود. ۹ قسط دیگر باقی می‌ماند که تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

همزمان با واریز یارانه نقدی از سوی دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز باید آخرین حقوق امسال بازنشستگان را واریز کند. در سال گذشته واریز حقوق از ۱۵ اسفند شروع شد که به توجه به نیاز خانوارها برای خرید عید احتمالا امسال نیز زودتر از ماه‌های قبل واریز شود.

مهم‌‎ترین واریزی دهه سوم اسفند

اما واریزی سومی که بیش از ۴۹ میلیون نفر منتظر دریافت آن هستند، به سهام عدالت مربوط می‌شود. قرار است سود حاصل از فعالیت شرکت‌ها در سال ۹۹ طی روزهای پایانی سال واریز شود.

واریز آخرین یارانه در روزهای پایانی سال

به پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.

در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.

در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

مبلغ یارانه معیشتی متناسب با تعداد اعضای خانوار تعیین شود. همانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

مبلغ یارانه نقدی نیز همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است. در این ماه قسط دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا از خانوارهایی که آن را دریافت کردند کسر می‌شود.

 اعلام زمان واریز یارانه معیشتی جدید

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: قرار است دولت در لیست یارانه‌بگیرها بازنگری انجام دهد و افرادی که غیرمنصفانه حذف شدند، دوباره به لیست برگردند. برخی هم که طبق قانون نباید دریافت کنند، اما در لیست قرار دارند، حذف شوند

اخبار زیادی در خصوص افزایش مبلغ یارانه نقدی در چند وقت اخیر شنیده شده است اما این مبلغ قطعی یارانه نقدی از طرف دولت و یا مجلس هنوز اعلام نشده است. یارانه نقدی اسفند ماه با شرایط جدید در 20 ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.مرحله یکصد و سی‌ و سوم یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه، روز شنبه (21 اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال است.یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: قرار است دولت در لیست یارانه‌بگیرها بازنگری انجام دهد و افرادی که غیرمنصفانه حذف شدند، دوباره به لیست برگردند. برخی هم که طبق قانون نباید دریافت کنند، اما در لیست قرار دارند، حذف شوند.

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: برای رقم یارانه سال آینده تاکنون تصمیم‌گیری نشده است و در این راستا اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی افزود: مبلغ ارز ترجیحی برای سال آینده و اینکه با آن چه کالاهایی وارد می‌شود، دست دولت بوده و چیزی در خصوص آن اعلام نشده است.

وزیر کار با اشاره به ابهامات پرداخت یارانه معیشتی به مناسبت ۲۲ بهمن گفت: دهک بندی که انجام شد به دلیل برخی محدودیت‌های اطلاعات در سامانه‌ها٫ محتاطانه انجام شده است.

یارانه ۴۸۰ هزار تومانی برای این خانوارها

بر این اساس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم ۳۶۰ هزار تومان است.

اما آیا پرداخت یارانه جدید به معنای حذف یارانه نقدی یا معیشتی است؟

دولت هنوز رسما در این باره خبری اعلام نکرده است. اما این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته یارانه جدیدی که قرار است به حساب خانوارهای دهک اول تا هفتم واریز شود، مازاد بر یارانه قبلی است.

مجموع یارانه‌های دریافتی سال ۱۴۰۱

بر این اساس می‌توان گفت یارانه نقدی خانوارها و یارانه معیشتی به قوت خود باقی است و یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی جدیدی هم قرار است پرداخت شود.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در سال آینده چقدر یارانه دریافت می‌کند؟ مبلغ یارانه نقدی برای همه افراد ثابت است و ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک خانوار چهار نفره در هر دهکی که باشد، ماهانه ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.

جز این یک خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یاراه معیشتی یا یارانه بنزین دریافت می‌کنند. حالا قرار است یارانه جدیدی هم به حساب این خانوارها واریز شود. مبلغ یارانه جدید برای یک خانوار چهار نفره ۴۸۰ یا ۳۶۰ هزار تومان است.

با توجه به اینکه این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند.

پس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد.

 طبق اعلام وزارت اقتصاد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد برای حمایت در نظر گرفته خواهد شد که در صورت توزیع این اعتبار بین ۸۰ میلیون یارانه‌بگیر یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی امسال امکان افزایش تا ۱۵۰ هزار تومان را دارد و این مسئله به این معناست که یارانه افراد تا بیش از 300 درصد افزایش پیدا می‌کند.

از سخنان اخیر رئیس جمهور در گفتگوی سوم تلویزیونی او به نظر می‌رسید حذف ارز دلار ۴۲۰۰ تومانی جدی باشد. حال نیز از وزارت اقتصاد خبر می‌رسد که این سیاست در بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه نخواهد داشت و به گفته وزیر اقتصاد تنها دلار ۴۲۰۰ تومانی برای دارو باقی خواهد ماند.

روز سه‌شنبه به شکل رسمی سخن از حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ شد و هادی قوامی، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد گفت: «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطای این ارز در نظر گرفته نشده است».

آن طور که امروز روزنامه شرق روایت کرده، قوامی همچنین گفت: «با وجود حذف اعطای این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای حمایت از این اقشار باشد.»

محاسبات تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد برای حمایت در نظر گرفته شود و این منابع بین ۸۰ میلیون یارانه‌بگیر فعلی توزیع شود یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی امسال امکان افزایش تا ۱۵۰ هزار تومان را خواهد داشت. در واقع با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند ۱۰۵ هزار تومان ماهانه به هر ایرانی یارانه داد و این جدای از یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی است.

اما آیا مجلس مجوز چنین کاری را به دولت خواهد داد؟ احتمالا در هفته آینده که لایحه بودجه به مجلس ارائه شود تصمیم‌گیری در این مورد آغاز خواهد شد.

رئیسی وعده داده بود که از آذر ماه یارانه جدید پرداخت شود. ماه گذشته هم او برخی از چهره‌های اقتصادی را به پاستور دعوت کرد تا از آنها برای مسائل اقتصاد نظرخواهی کند.

آنگونه که احمد توکلی گفته بود محور جلسه اقتصادی با رئیس جمهور تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و پاسخ به این سوال که چگونه باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جبران کرد؟ توکلی گفته بود یکی از پیشنهادات این جلسه، پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی بود.کمی بعد گفته شد دولت فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و همچنان به پرداخت آن ادامه می‌دهد. این خبر خود به خود به معنای این بود که یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی منتفی است و فعلا پرداخت نمی‌شود.

اما رئیسی دیشب در سخنان خود دوباره به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: دولتش در نظر دارد که دست دلال‌ها را از ارز ترجیحی حذف کند و کاری کند که این ارز مستقیم وارد جیب مردم شود.

او گفت: در دولت تهمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده که بتوانیم دست دلال ها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به طرف این برویم که مردم بهره‌مند شوند.به نظر می‌رسد که این گفته‌های رئیسی به معنای این است که دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به شکل دیگری در اختیار مردم قرار دهد.

اما یارانه جدید، در سال جاری پرداخت می‌شود؟ به نطر می‌رسد اگر برنامه دولت حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی باشد، پرداخت این یارانه به سال بعد موکول شود.

چون قرار است اعتبار این یارانه از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود. یعنی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را حذف کند و اعتبار آن را به صورت نقدی به مردم بدهد. به گفته رئیسی در ابتدای سال جاری پیش‌بینی شده که ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شود. اما رئیسی گفته کل این اعتبار خرج شده و چیزی از آن به دولت جدید نرسیده. پس این به آن معناست که اعتباری برای پرداخت یارانه جایگزین وجود ندارد.اما احتمال دارد که در بودجه سال ۱۴۰۱ این اعتبار به جای پرداخت به دلالان و واسطه‌گران به مردم داده شود.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ خبر داده و ادامه داد: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه گفت: با وجود حذف اعطاء این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ یک صد هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی، برای حمایت از این اقشار باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • بهنام
    3

    پرداخت یارانه برای مردم رفاه نیاورده بلکه گرانی های پی در پی و بدبختی به ارمغان آورده است!

  • حسین
    3

    داداش بخدا اندازه ای که خبر گزاری ها به فکر مردم هستن و مردم رو امیدوار میکنن دولت مردان ما به فکر مردم نیستن

  • علی رضا
    1

    چه فازی دارید هر روز وعده الکی بدین ،دقیقا هر روز چهار الی پنج پست در این خصوص دارید .جهت دل خوشی مردم عوام .🤔🤔🤔🤔🤥🤥🤥🤥

    • ناشناس
      1

      همین یارانه همرو بدبخت کرد....

  • ایرانی مظلوم
    0

    کم با روح و روان ملت بازی کنید ، آخه تو این وضعیت یارانه ۳ برابری چه دردی دوا میکنه ، ارز دولتیم که حذف بشه تورم افسار گسیخته تر میشه ، هی بدبختی پشت بدبختی

  • ناشناس
    0

    افزایش سیصد درصدی یارانه افزایش ۱۰۰۰ درصدی قیمتا

  • حسین
    0

    سلام جون هرکسی که دوست داری هرموقع یارانه قطعی شدخبروچاپ کنیدمردم روالکی امیدوارنکنیدممنون

  • رسول
    1

    افزایش یارانه=تورم بیشتر

  • ناشناس
    0

    هنوز چیزی ندادن دارن جار میزنن که در جریان باشین جنس ها ۱۰۰۰برابر افزایش می یابد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان