تهدید جدی آمریکا علیه ایران

به گزارش بی بی سی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به بحرین سفر کرده تا در اجلاس سالانه گفت‌وگوهای منامه شرکت کند. رئیس پنتاگون این موضوع را که آمریکا تمایل ندارد به "گزینه زور" متوسل شود، رد کرد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وزیر دفاع آمریکا در اجلاسی که در خلیج فارس در حال برگزاری است، تهدید کرده که اگر مذاکرات دیپلماتیک نتواند مانع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران شود، آمریکا برای حفظ منافع خود همه گزینه‌های دیگر را در نظر خواهد داشت.

به گزارش بی بی سی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به بحرین سفر کرده تا در اجلاس سالانه گفت‌وگوهای منامه شرکت کند. رئیس پنتاگون این موضوع را که آمریکا تمایل ندارد به "گزینه زور" متوسل شود، رد کرد.

خبرگزاری فرانسه از منامه گزارش داده که در حاشیه اجلاس از آستین پرسیده شد "چرا آمریکا به حمله پهپادی ماه گذشته ایران به پایگاه آمریکا در سوریه" واکنش نشان نداد. او پاسخ داد: "ایالات متحده آمریکا حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند و ما از خودمان و منافعمان دفاع خواهیم کرد و مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، درباره مکان و زمان واکنش، خودمان تصمیم می‌گیریم."

وزیر دفاع آمریکا گفته "هیچ کشور یا شخصی نباید این را اشتباه بگیرد. ما از خود و منافعمان دفاع می‌کنیم و همینطور منافع شرکایمان."

سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه چند روز پیش از شروع دور تازه مذاکرات احیای برجام برگزار می‌شود. در آستانه این سفر کشورهای "شورای همکاری خلیج [فارس]" در بیانیه‌ای مشترک از برنامه موشکی و هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

وزیر دفاع آمریکا در اجلاسی که برخی از مخالفان منطقه‌ای ایران هم در آن شرکت دارند تاکید کرده که ایالات متحده اجازه نخواهد داد ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.

او به کشورهای عربی خلیج فارس که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، بار دیگر اطمینان داد که "تعهد آمریکا به حفظ امنیت خاورمیانه محکم و پایدار" است و امکان افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه وجود دارد.

آقای آستین پیش از شروع سفر چند روزه‌اش به بحرین و امارات متحده عربی در باره این موضوع صحبت کرده بود.

خبرگزاری رویترز نوشته سفر وزیر دفاع آمریکا به بحرین و سپس امارات متحده عربی در حالی برگزار می‌شود که این کشورها نگران نتیجه مذاکرات هسته‌ای و قدرت گرفتن ایران در منطقه هستند مخصوصا که گمان می‌رود آمریکا با خروج از افغانستان و عراق تمرکز خود را از خاورمیانه به سمت آسیای شرقی و چین منتقل کرده است.

برای همین وزیر دفاع آمریکا در جمع کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرده که آمریکا به حفظ امنیت شرکای خود در خاورمیانه متعهد است. هرچند به گزارش تحلیلگر رویترز هنوز نشانه‌ای از افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه که کشورهای عربی به آن امید دارند، دیده نشده است.

لوید آستین تاکید کرده: "آمریکا به نتیجه مذاکرات دیپلماتیک با ایران متعهد خواهد بود اما اگر ایران نخواهد به طور جدی مشغول مذاکره شود، آن وقت ما همه گزینه‌هایی را که برای حفظ امنیت آمریکا ضروری است، در نظر خواهیم گرفت."

او گفته که آمریکا احتمالا به طور غیرمستقیم در مذاکرات ۲۹ نوامبر در وین حضور خواهد داشت و به گفته او نیت واشنگتن در این مذاکرات خوب است: "اما رفتارهای ایران در چند ماه اخیر دلگرم‌کننده نبوده است؛ مخصوصا افزایش فعالیت هسته‌ای."

کشورهای خلیج فارس خواهان شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران هستند و می‌خواهند نقطه نظرشان در زمینه نگرانی از برنامه موشکی ایران در این مذاکرات در نظر گرفته شود. موضوعی که ایران به شدت مخالف آن است و گفته درباره برنامه موشکی مذاکره نخواهد کرد.

منبع : خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • معال
    0

    هیهات مناالذله ،ماملت امام حسینیم،شهادت افتخار ماست،آقای لوید آستین،خوب داری سران کشورهای نادان وترسو شورای همکاری خلیج فارس راشیره مالی میکنی

  • محسن
    0

    امریکا‌هیچ‌علطی‌نمی‌تواند‌بکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان