پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

همیشه در هنگام خرید گوشی‌های هوشمند یک شارژر دیواری به همراه دستگاه برای شما ارسال می‌شود که البته این تا قبل از معرفی سری جدید آیفون بود. در حال حاضر بعضی گوشی‌ها چون آیفون در جعبه محصولات خود شارژر نیز قرار نمی‌دهند. با توجه به نبودن شارژر در جعبه بعضی از گوشی‌ها و یا خراب شدن شارژر در اثر استفاده نارست از شارژر شما نیاز بهخرید یک شارژر حدید پیدا می‌کنید. اما آیا همه شارژر‌ها مناسب گوشی شما هستند؟ آیا کیفیت همه شارژر ها یکسان است؟

 

در جواب به هر دو پاسخ می‌توان به طور قطع گفت خیر. باتری هر گوشی دارای میزان ولتاژ و جریان خاصی است و نیاز به شارژر خاصی دارد. در بعضی از دستگاه‌ها از فناوری فست شارژ یا شارژ سریع استفاده شده است که برای آن نیز باید شارژر مخصوص خریداری کنید. اما در مورد سوال دوم نیز این را باید بدانید هیچ شارژری کیفیت شارژر اصلی که در جعبه دستگاه قرار دارد را ندارد. اگر می‌خواهید که شارژری با کیفیت بالا خریداری کنید باید به اصل بودن آن توجه کنید که با توجه به تعداد زیاد انواع شارژر‌های فیک و غیر اصل تشخیص آن‌ها از شارژر اصل بسیار سخت است.

 

ولتاژ و جریان

ولتاژ و جریان دو پارامتر مهم در انتخاب شارژر هستند که برا ی خرید یک شارژر باید درک درستی از آن‌ها داشته باشید. بگذارید برای شما اینگونه مثال بزنم. یک شلنگ آب را در نظر بگیرید. میزان فشار آب ورودی و خروجی ای را که این شلنگ ارائه می‌دهد و جریان نیز میزان حجم آبی است که در یک زمان مشخص از یک قست مشخص شلنگ عبور می‌کند. دقیقا همین موضوع درمورد شارژر وجود دارد و شلنگ همان سیم است. آب نیز جریان الکتریسیته است.

 

 

 

اما اگر می‌خواهید برای گوشی خود شارژر جدید تهیه کنید باید به میزان ولتاژ و جریان ورودی و خروجی دقت لازم را داشته باشید. معمولا ولتاژ ورودی در همه شارژر‌ها ۲۴۰ ولت است که برای برق‌های شهری مناسب است. ولتاژ خروجی نیز معمولا ۵ ولت است اما اگر از یک گوشی فست شارژ استفاده می‌کنید این عدد بیشتر است. برای بدست آوردن میزان دقیق ولتاژ و جریان ورودی و خروجی باید به نوشته‌های روی آداپتور شارژر خود دقت کنید. بر روی آن دو عدد Input و Output نوشته شده است که میزانی جریان و ولتاژ ورودی و خروجی در آن نوشته شده است.

 

سیم شارژر

عامل بسیار مؤثر بعدی در انتخاب شارژر استفاده از سیم مناسب است. این سیم نباید بسیار بلند یا کوتاه باشد و در تعریف بهتر باید به اندازه‌ی مورد نیاز شما باشد اما این را در نظر داشته باشید که هر سیم یک میزان مقاومت دارد و هر چه طول سیم بلند تر باشد این میزان مقاومت بیشتر می‌شود و قرایند شارژ را کندتر می‌کند پس تا میزان ممکن اگر طول سیم کوتاه تر باشد بهتر است. اما میزان مقاومت به یک عامل دیگر نیز بستگی دارد که از طول نیز مهم‌تر است و آن نیز جنس سیم است. جنس سیم اگر مناسب نباشد می‌تواند میزان مقاومت و در نتیجه زمان شارژ را بیشتر کند. جنس روکش سیم نیز اهمیت بالایی دارد؛ شاید در مقاومت تأثیر چندانی نداشته باشد اما اگر جنس آن مرغوب نباشد پس از مدتی ممکن است قطع شود.

 

عکس از وبسایت استایل آپ

 

آیا می‌توان از هر آداپتوری استفاده کرد؟

برای استفاده از آداپتور‌های متفرقه دو حالت بیشتر وجو ندارد. حالت اول این است که میزان جریان بیشتر از حد مورد نیاز گوشی شما باشد. گوشی‌های امروزی در خود قطعه‌ای دارند که در صورت وجود جریان بیشتر از حد نیاز آن را کاهش می‌دهند و در نهایت جریان مورد نیاز را به باتری می‌دهند. با توجه به این ویژگی گوشی‌ها مشکلی در استفاده از شارژر با جریان بیشتر نیست اما اگر بتوانید شارژر مخصوص خود را پیدا خیلی بهتر است و با این کار می‌توانید از هر خطر و یا مشکل احتمالی نیز جلوگیری کنید.

 

حالت دوم این است که شارژر جریانی کمتر از میزان جریان مورد نیاز گوشی شما داشته باشد. در این حالت به شما تاکید میکنیم که به هیچ وجه از این شارژر استفاده نکنید زیرا این شارژر باعث می‌شود که مدت زمان شارژ بیشتر شود و در دراز مدت به باتری آسیب بزند. دلیل این آسیب نیز دقیقا مدت شارژ است. وقتی زمان مدت شارژ بیشتر می‌شود و جریان نیز کمتر است شارژر باعث داغ شدن باتری می‌شود و وقتی این زمان نیز با توجه با جریان شارژر طولانی باشد باعث آسیب دیدن باتری می‌شود.

 

به طور خلاصه باید سه آیتم زیر را همیشه در استفاده از شارژر‌ها مدنظر قرار دهید:

  • ولتاژ مناسب بیشتر گوشی‌ها 5 ولت است مگر اینکه گوشی فست شارژ باشد.
  • جریان نوشته شده روی شارژری که می‌خواهید استفاده کنید نباید کمتر از جریان خود گوشی باشد.
  • تا حد امکان از شارژری استفاده کنید که ولتاژ و جریان آن با شارژر اصلی برابر باشد.

 

پورت شارژر

هر گوشی پورت مخصوص به خود را برای شارژ کردن گوشی دارد و شما نیز در هنگام خرید شارژر باید به نوع پورت دقت کنید تا پورت شارژر انتخاب شده با گوشی شما یکسان باشد. این پورت‌ها سه نوع کلی در گوشی‌های امروزی دارند که هر کدام نیز مزایای خود را دارند. در حال حاظر بجز گوشی‌های اپل که پورت مخصوص به خود را دارند اکثر گوشی ها از پورت Micro USB استفاده می‌کنند. البته در گوشی‌های بروز تر این پورت‌ در حال تغییر به پورت USB-C است. در چند سال آینده به احتمال زیاد تمامی گوشی‌ها از پورت USB-C استفاده بکنند.

 

 

پورت یو اس بی نوع سی (USB-C): این پورت نسبت به پورت Micro USB سرعت بیشتری دارد و تقریبا از سال ۲۰۱۵ استفاده از آن رواج پیدا کرده است. این پورت تنها در گوشی‌های بالارده قابل رؤیت بود اما حال بیشتر گوشی‌های میان رده نیز از این پورت استفاده می‌کنند.

 

پورت میکرو یو اس بی (Micro USB): این پورت رایج ترین پورت در گوشی‌های اندرویدی است و تا قبل از معرفی USB-C تمامی گوشی‌های اندرویدی از این پورت بهره می‌بردند. هنوز هم بسیاری از گوشی‌های پایین رده که عرضه می‌شوند دارای پورت Micro USB هستند.

 

پورت لایتنینگ (Lightening): این پورت تنها در گوشی‌های شرکت اپل و یا آیپد‌های آن دیده می‌شود. سرعت نسبتا خوبی دارد و پورت اختصاصی این شرکت است. شارژر‌هایی که دارای این پورت هستند معمولا به اسم شارژر آیفون و یا شارژر اپل شناخته می‌شوند.

 

در نظر داشته باشید که بهترین شارژر، شارژر اصلی گوشی شما است که در جعبه وجود دارد. پس در حفظ آن کوشا باشید و اگر هم نیاز به خرید شارژر پیدا کردید به نکات ذکر شده توجه کنید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا از اصل بودن کالای خود مطمئن باشید. در صورت اصل نبودن شارژر ممکن است به باتری آسیب‌هایی جدی وارد شود و از طول عمر آن بکاهد.

منبع: https://www.techidence.com/5-things-to-consider-when-buying-a-mobile-charger/

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان